العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 13-02-2010, 09:45 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medhat3377 مشاهدة المشاركة

1- لازم يكون الموتور كبسه سليم و تكون العربيه مش بتاكل زيت علاجها طقم شنبر
2- ميكونش فى اى نوع من انواع تسريب الزيت سواء كانت زيت موتور او زيت فتيس حتى و لو بسيط جدا جدا
3- حيتم الكشف على العربيه قبل العمل فيها لتاكد منها و على اساسه يتم الموافقه على العمل فيها او لا
الكشف على العربيه امام صاحبها
كده الطبخه بانت يا معلم ! النتروجين ح يبقى محبوس فى جسم الموتور تحت البساتم يعنى فى جسم الموتور

و مالوش أى دعوه بغرف الاحتراق ! و بم ان النتروجين أخف من الهواء فيمكن طرد الهواء من جسم الموتور

( النصف التحتانى ) و ابداله بالنتروجين اللى ح يكون ضغطه على الكرنك والبساتم أخف من الهواء ! و ممكن

كمان انه بيساعد على كفائة دخول الزيت الى المجارى الدقيقه و سهولة التزييت و التشحيم مما يجعل الآجزاء

الدواره تدور أسرع لقلة الاحتكلك ! آسف يا باشا ! انت اللى كشفت سر الطبخه مش أنا !

علشان تعرف انى مخترع من زماااااااااان !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 13-02-2010, 10:09 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

106 من 109 مش فرق رهيب يا استاذ مدحت و مع ذلك هي 106 حضرتك بتقول ان قدرة العربية بتزيد 3 مرات يعني قدرة المحرك ده هتوصل لما يفوق ال 300 حصان !! و من غير اي تعديل ولا تغيير البساتم العاديه و البيلات الي forged و من غير استبدال اي جزء من اجزاء المحرك باجزاء اخري رياضيه زي الكامات مثلا و من غير تغيير اجزاء العفشه الحساسه زي الكبالن علي سبيل المثال و من غير شدادات للشاسيه و من غير طقم دبرياج رياضي و الفتيس هيفضل سليم و بحالته و مش هيصاب بأي اضرار ولا هيتكسر من قوة الموتور اللي هتزيد عن المعدل الطبيعي 3 مرات !!

انا مفهمش في الفيزيا و فصل عناصر الهوا و فكرتي عنها بسيطه لانها خارج مجال دراستي و شغلي ! لكن افهم ان عشان تعدل و تزود قدرة موتور يا اما تزود في حدود معينه عشان الموتور يستحمل يا اما تغير الموتور بأكبر يا اما تعدل موتورك عشان يستحمل القدرة العالية اللي انت هتوصلها ليه ! و علي سبيل المثال لو ركبت تربو علي موتور vr6 بتاع الجولف 3 و هو 2800 سي سي 12 صباب 175 حصان 235 نيوتن عزم و الكلام اللي انا بقوله ده حصل بالفعل و في مصر مش برا الموتور و هو ستوك بدون اي تعديل في اجزاءه الداخليه لم يتقبل اكتر من 8 psi و عشان اخد منه قدرة اعلي لازم الجأ للبساتم الforged و اكيد حضرتك فاهم مهمتها ! معني كده ان الموتور ليه قدرة معينه لا يمكن يتقبل اعلي منها بدون ما تخليه قادر علي احتمال القدرة العاليه و حضرتك في نفس الوقت بتقول انك زودت القدرة 3 اضعاف بدون استبدال اي جزء من اجزاء العربية ! معلش انا بحاول اقنع نفسي بس تجيلها كده تجيبها كده هي كده !

IBIZA
قديم 14-02-2010, 12:58 AM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

والله يا دكتور بولبولان انت راجل لذه فعلا انا مش عارف ارد اقولك ايه و خصوصا انت مخترع من زمااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااان
زاى ما قولت بس الطبخه لو معرفتش تظبط ملحها حتبوظ منك وممكن تطلع ملحها زياده تخلى النفس تموع و ترجع و بطنك تتقلب كلها و يبقى بوظت الطبخه على حبه ملح
وممكن ملحها يطلع قليل يبقى ملهاش طعم ساعتها تبقى مااااااااااااااسخه و كانك بتاكل عيش حاف رغم انك ممكن تكون طابخ او مجهز استكوزا مع شويه جمبرى و كابوريا و تبقى كلها باظت علشان حبه ملح
مبالك لو شويه بهارات عليها تظبط الاكله شويه فلفل اسود و شطه و لمون وكمون و ياااااااااااااا سلام لو معاهم مايونيز و مستردا و ورشه زعتر على المايونيز و تقطع ليمون اضاليا عليهم
و الف هنا وشفا و مطرح مايسرى يملى
قديم 14-02-2010, 01:09 AM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

محمد ابيزا حبيب قلبى مساله التيربو كل اللى انت قلت عليه مظبوط بس التيربو لما يدخل الهوا بردو مساحه الغرفه الاحتراق لها سعه معينه فتخيل انك عمال تعبى فيها هوا هى فى النهايه لها سعه محدوده مهما كان الضغط اللى انت موصله ليها فطبعا لا يمكن انها تشيل اكتر من السعه بتعتها فعندما يحدث الاحتراق فانه يدفع البستم بقوه ازيد لكن فى المجموع فهو بسيط اقوى صحيح و لكن ليس سريع بما هو فيه الكفايه و خلى بالك لزم ساعتها تغير الرشاشات و الكنترول و طرمبه البنزين بواحده اكبر و ساعتها تبقى بلاعه بنزين و بردو لها حدود

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 14-02-2010 الساعة 01:27 AM
قديم 14-02-2010, 01:20 AM
ahmedgm ahmedgm غير متواجد حالياً

ahmedgm will become famous soon enough

السلام عليكم
أحب أشارك معاكم فى النتدى الجميل (وإن غداً لناظره قريب) اصبروا شوية يا جماعة أهى كلها أيام ونشوف الاختراع وبعدين نبقى نقيم الموضوع على أسس واعطوا الاستاذ مدحت فرصة
موضوع مغلق