العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 23-10-2011, 09:46 AM
NODNOD NODNOD غير متواجد حالياً

NODNOD is on a distinguished road
افتراضي عربيتي جديدة وفيها 3 مشاكل هتجنني :(

اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا هدخل في الموضوع على طول
انا عربيتي تمبرا 92 فول اوبشن انا لسة جيباها ولقيت فيها 3 عيوب :
اول عيب انها بتخسن خصوصا اني لسة بتعلم فا اغلب المشي على الاول والتاني مش بجري يعني بس بتسخن بسرعة هي عداداتها ديجيتال فطبعا المروحة بتشتغل لما الحرارة توصل ل 90 تمام صاحبها كان عاملها زرار يدوي للمروحة ممكن اشغلها براحتي في اي وقت وكويسة ماشية على كدة انا تسخن شوية اشغل المروحة على طول لما توصل ل 80 كدة او 90 ... هي 1600 سي سي مش عارفة هل في عيب في العربية بيخليها تسخن كدة ولا دي طبيعة في التمبرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تاني مشكلة ان الدبرياج عالي اوي يعني لما ادوس دبرياج في اي عربية ارجع الدبرياج للنص وخلاص لا في دي بقى لازم ارجع رجلي لقبل الاخر بسنة صغيرة فبرده حلها ايه وهل هي كدة ولا ممكن الدبرياج يوطى شوية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

تالت مشكلة ودي مجنناني اوي بقى ان العربية فول اوبشن بس فيها اوبشن كتيرمفصولة يعني مثلا المرايات الكهربا زرايرها موجودة وكل حاجة بس مفصولة واحد قالي اجيب كارتة الكهربا بتاعتها واروح لواحد يديني زيها بس صاحبها معهوش كارتة الكهربا دي فا هل في حل ؟؟؟؟؟؟؟ ولا لازم كارتة الكهربا دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خصوصا ان العربية كلها ديجتال والتكيف تتش ووالتمبرا اصلا كهربتها صعبة ومعقدة
: cry2W9:

ارجو الافادة
قديم 23-10-2011, 09:49 AM

افتراضي رد: عربيتي جديدة وفيها 3 مشاكل هتجنني :(

وفي حاجة كمان للمي معاه تمبرا انا مش عارفة ايه دي في تحت الدريكسيون مكعب كدة فيه لمبة حمرا بتنور بس غريبة اوي يعني ممكن تفضل منورة على طول وممن تنور وتطفي بسرعة وممكن بالراحة يعني انا مش عارفة دي ايه وصاحبها برده عارف ان فيها ابشن كتير ومش عارف كل الاوبشن
قديم 23-10-2011, 12:31 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

السلام عليكم
بصراحه انا معايا 128 بس هاتكلم عن مشكله السخونه بس اولا حاولى تمشى على الثالث على الاقل لان التانى اكيد هيسخن العربيه زياده شويه وكمان هيحرق بنزين اكتر
كمان المهم فى موضوع السخونه مش كونها بتسخن بسرعه المهم درجه الحرارة بتثبت عند كام بعد تشغيل المروحه لانها لو بتعدى ال90 يعنى فيه مشكله فى المروحه او الرادياتير او طلمبه المياة ولو بتثبت على التسعين او اقل شويه انا رايي انه مفيش مشكله لان درجه الحرارة المثلى لاحتراق البنزين هى 85 يعنى مش مشكله لو وصلت 90 بس ما تزدش وده طبعا فى الصيف اما فى الشتاء بتقل شويه
واتمنى اكون افدتك
قديم 23-10-2011, 03:41 PM

شكرا ليك جدا معلومة مفيدة برده بس انا بخاف بس من موضوع السخونة ده اوي
قديم 23-10-2011, 03:45 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NODNOD مشاهدة المشاركة

وفي حاجة كمان للمي معاه تمبرا انا مش عارفة ايه دي في تحت الدريكسيون مكعب كدة فيه لمبة حمرا بتنور بس غريبة اوي يعني ممكن تفضل منورة على طول وممن تنور وتطفي بسرعة وممكن بالراحة يعني انا مش عارفة دي ايه وصاحبها برده عارف ان فيها ابشن كتير ومش عارف كل الاوبشن
يا جماعة المكعب ده لقيت مكتوب عليها shock sensor وفيها زرارا صغير بيتلف يمين وشمال min و max بتاع ايه السنسور ده ؟؟؟؟