العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 06-01-2013, 07:29 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute
افتراضي تجربتى بالصور عن خرطوم الريداتير

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا اوجه كامل شكرى للمهندس eng/walaaeldeen
هو من نصحنى وقدم الى كامل التفاصيل عن الموضوع
مياه الريداتير كانت بتقل بشكل كبير جدا وكل يوم كنت بزودها الى ان اكتشفت العيب وهو الخرطوم الى رايح للموتور
فسالت المهندس ولاء عن الحل وقالى غير الافيز مؤقتا على ما تجيب الكوعه من التوكيل ونصحنى بهذا ايضا hyundai 2005

الافيز الاول كان هكذا

والصورة ده توضح التسريب الى كان موجود

روحت النهارده اشتريت قفيز كويس ومياه خضراء للريداتير
المياه 3 لتر تقريبا 15 جنيه
والقفيز بجنيه ونص

استنيت العربيه تبرد وفكيت القفيز ونزلت تحت العربيه وفكيت الخرطوم طبعا كنت جايب طشت الغسيل علشان اصفى فيه المياه سوق سوق

بعد ما صفيت المياه واتبهدلت لانى كنت تحت العربيه بس المياه كانت سخنه الحمد لله كانت حلوه فى البرد ده
بعدها قطعت الخرطوم من بعد القفيز القديم وده صورته

نزلت تحت العربيه وركبت القفيز التانى وربطت عليه كويس جدا بس للاسف بالمفك بس ماعرفتش اجيب المفتاح علشان اربطه بيه علشان المكان كان ضيق شويه بس اتربط كويس الحمد لله
وده صورته من تحت العربيه

وده من فوق واوضح

بعدها دورت الموتور وحطيت المياه الى انا صفتها تانى ماكنش فيها اى حاجه الحمد لله
طبعا فى فاقد فى المياه وقع على الارض فعلشان كده اشتريت مياه وزودت بيها وعليت ال rbm شويه علشان اطلع الهواء وزودت قربه المياه ومسحت المياه من تحت الريداتير وحول الخرطوم علشان ابقى اعرف هى هتسرب تانى ولا لا
وروحت طالع مشوار قصير جدا وحرقت على العربيه شويه ورجعت البيت بصيت على الخرطوم مالقتش فيه حاجه الحمد لله :133 6:
يارب بس مايتقطعش من الناحيه الى متركبه فى الموتور علشان ده اكتشفت انه مستحيل اوصلها لا من فوق ولا من تحت ولازم التلاجه تتفك وده لو حصل هضطر اروح لميكانيكى او التوكيل هيكون افضل
يارب الموضوع يكون عجبكم
دمتم على خير
اخوكم فى الله
أمير الجمل

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 06-01-2013, 07:43 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى بالصور عن خرطوم الريداتير

تسلم ايدك على نقل التجربة
بس هو ممكن نخلى ربط القفيز من فوق أحسن ؟؟
قديم 06-01-2013, 07:49 PM

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك على نقل التجربة
بس هو ممكن نخلى ربط القفيز من فوق أحسن ؟؟
انا حاولت والله اربطه من فوق بس لقيت التحكم مش هيبقى كويس لانى كنت محتاج ازق الخرطوم بايد واربط بايد تانيه وكانت الحكايه ده صعبه شويه

شكرا لمرورك

على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 06-01-2013, 08:22 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الحمد لله على حل المشكله
وواجبنا في المنتدي مساعدة بعضنا البعض
واليوم عندك غدا عندي
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 06-01-2013, 08:27 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الحمد لله على حل المشكله
وواجبنا في المنتدي مساعدة بعضنا البعض
واليوم عندك غدا عندي
والله المستعان
جزاك الله كل خير
ويشرفنى والله انى اشوف حضرتك واتعرف عليك اكثر
شكرا لتعاون حضرتك معايا

على هذا الرابط