العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-08-2012, 11:40 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي جيت اكحلها عميتها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

حبيت اعمل ناصح واظبط كهربة العربية بنفسى وخصوصا ان الموضوع مش محتاج اكتر من مفك 13
المهم عكيت الكهرباء خاااالص جربت التأخير والتقديم وهى مبطلة واطلع اجرب العربية الاقيها بتسقف برضة مع العلم انى بقالى 3 تفويلات بحط 92 فقط

قولت اجرب وهى دايرة واظبط على اساس صوت الموتور هنا بقى عكيييت الدنيا ونسيت ان التقدم والتأخير بيبقى سنة سنة بسيطة
واخرت الكهرباء على الاخر وقدمتها على الاخر
ونسيت الوضع الصح بتاع الاسبراتير كان فين ورحت مربط على كدة وخلاص

المهم العربية لسة بتسقف ومش مظبوطة خاااالص والسحب فى الضياااع واما ابطل العربية بتقعد بتاع ثانيتين دايرة وبعد كدة تبطل

هل فى طريقة معينة لظبط الكهرباء ؟!!
انا لسة عايز اغير بوجيهات وسلوك عشان حاسس ان 90 فى المية السبب منهم
بس عايز بعد ما اغيرهم انا اللى اظبط الكهربا بنفسى
بس مش عارف اية هى طريقة الظبط او بتبقى على اساس اية ؟!!!
هل مجرد انى اقدم اواأخر العربية بمزاجى ولا اما صوت العربية يبقى هادى ولا اية بالظبط ؟!
قديم 09-08-2012, 11:58 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جيت اكحلها عميتها

متابع

قديم 10-08-2012, 12:24 AM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

جرب سنة سنة

وشوف يمكن تيجى معاك

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 10-08-2012, 01:34 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

جرب سنة سنة

وشوف يمكن تيجى معاك
ماهو المصيبة انى نسيت وضع الاسبراتير كان اية قبل ما العب فية
وبالتالى موضوع سنة سنة دى هيبقى صعب اوى
قديم 10-08-2012, 02:30 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

بص يا باشا

الموضوع سهل بس عايز شوية تركيز

أول حاجة: العربية لازم تتظبط وهي دايرة

تاني حاجة: الظبط لازم يبقى والعربية سخنة... يفضل بعد مشوار متوسط (8 - 15 كم)

تالت حاجة: هدفك من الضبط 3 حاجات
1- العربية تديك أعلى سحب
2- العربية ما تسقفش
3- لو عندك RPM حاول دايما السلانسيه يبقى عند 800 - 900 RPM ... يعني يدوب أقل من الـ1

رابع حاجة: اعرف مكان مسامير ضبط الهواء والبنزين في الكربيراتير عشان احتمال كبير تحتاجهم

نيجي لكيفية الظبط

1- لما تفك مسمار الربط حركه الوش لحد نص مشواره ما بين أقل نقطة وأعلى نقطة

2- اربط ربطة خفيفة وبعدين دوس "امبليه" يعني دوسة بنزين جامدة وسريعة (ممكن تعملها من كبل الاكسيراتير اللي في الكربيراتير مباشرة... مش من دواسة البنزين)

3- لوسمعت تسقيف حرك الوش في اتجاه تقليل الكهرباء... يعني الاتجاه اللي يخلي صوت الموتور يوطى، ودوس أمبليه

4- لو ما سمعتش تسقيف حرك الوش في الاتجاه التاني، ودوس أمبليه

5- هتفضل كده لحد ما توصل للنقطة اللي قبل التسقيف مباشرة، واربط على كده

لو حسيت إن العربية صوتها واطي أو عالي (الـRPM مش على 800 أو 900)... لازم تظبط الخليط عشان تظبط استهلاك البنزين

هدفك من الضبط إنك توصل لـRPM ما بين 800-900 والموتور مش بيرجرج

وطريقة الظبط هي:

1- روح لمسمار البنزين وزوده أو قلله لحد ما يوصل للـRPM اللي احنا عايزينه

2- روح لمسمار الهواء وحركه لحد ما توصل لأحسن وضع تلاقي الموتور مش بيرجرج

3- يمكن تلاقي نفسك عايز تظبط البنزين تاني

4- يمكن تلاقي نفسك عايز تظبط الكهرباء تاني كمان

يا رب أكون فدتك

وطمنا عملت إيه