العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 19-08-2011, 01:20 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجوكم ساعدونى والله بنام مهموم من الرجة اللى فى الماتور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انا عارف اني حلخبطكوا بكلامي ده بس لازم أقول الي في قلبي
مع احترامي الشديد لجميع الاراء المطروحة كلنا نيتنا حل المشكلة و طبعا احنا مش شايفين العربية
من الواضح يا استاذ محمد من وصفك لاداء ال rpm ان هو كده من ساعة ما جبت العربية فوالله اعلم مفيش داعي تحاول تعليه
برضه ده يشككني انه مش أيدل
بس فك و تنظيف الأيدل و البوابه خطوة ضرورية و حتي لو محلتش المشكلة فهو اجراء مفيد كخطوة في اتجاه تحليل العطب و كحاجة كده كده المفروض تتعمل كل فترة
التدرج في حل المشاكل كويس انه يبدأ من السهل السريع الغير مكلف
احترم رايك طبعا وانا بقول انظف الاول واركب واجرب بس سؤالين اية هو انى احرك الحساس فوق وتحت ازاى وهو اساسا متركب بمسمارين يعنى مستحيل يتحرك من مكانة وهل لازم افك السالب البطارية ولا اية وانا شغال
واية هو الاسبراى اللى بيتنظف بية هل هو بتاع الكربيراتير ولا حاجة تانية
بسرعة والنبى عشان اجيبة بعد الصلاة
قديم 19-08-2011, 04:52 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

انا اسف علي التأخير
متفكش السالب
و كويس انه بمسمارين يعني طلع زي بتاع اللانوس لان لما الاستاذ حسام اتكلم عن التعلية انا استغربت بس معلقتش لاني مشوفتش ماتور الفيرنا
عن نفسي بستعمل wd40 لتزيت عامود الصمام و كهنة لتنظيف الرأس المخروطي و البخاخ بتاع تنظيف الكاربريتور لتنظيف المجاري الهوائية و البوابة و في ناس بالبخاخ برضه بتنضف بيه الصمام ميضرش بس في الاخر رش علي العامود wd40 لتسهيل حركته
المهم تاخد بالك في احكام مطاطي بين الصمام و جسم البوابة اوعي يضيع او تنسي تركبه
اوعي تحاول تحرك رأس الصمام بالعافية
اوعي تدور العربية و الصمام مفكوك

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-08-2011, 06:55 PM
الصورة الرمزية memodina1

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انا اسف علي التأخير
متفكش السالب
و كويس انه بمسمارين يعني طلع زي بتاع اللانوس لان لما الاستاذ حسام اتكلم عن التعلية انا استغربت بس معلقتش لاني مشوفتش ماتور الفيرنا
عن نفسي بستعمل wd40 لتزيت عامود الصمام و كهنة لتنظيف الرأس المخروطي و البخاخ بتاع تنظيف الكاربريتور لتنظيف المجاري الهوائية و البوابة و في ناس بالبخاخ برضه بتنضف بيه الصمام ميضرش بس في الاخر رش علي العامود wd40 لتسهيل حركته
المهم تاخد بالك في احكام مطاطي بين الصمام و جسم البوابة اوعي يضيع او تنسي تركبه
اوعي تحاول تحرك رأس الصمام بالعافية
اوعي تدور العربية و الصمام مفكوك
اقسم بالله مش عارف اقولك اية ربنا يكرمك وان شاء الله اوافيكم بالتجربة وربنا يستر هههه
قديم 06-09-2011, 08:01 PM
الصورة الرمزية memodina1

الحمد واللفضل لله رب العالمين انا نظفتة والعربية الحمد لله بقت كويسة الى الان ودايما يارب
قديم 06-09-2011, 08:09 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

الف مبروك يا باشا الحمد لله أخيرا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا