العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 11-08-2012, 12:45 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جيت اكحلها عميتها

الطريقة دى افضل طريقة للظبط

ولو مانفعتش كلمنى أقابلك وأشرحلك الموضوع من طقطق لسلامو عليكم

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=53203
قديم 11-08-2012, 03:56 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

مش عارف اقولك اية والله
جزاك الله كل خير

بالنسبة لنقطة الاسبراتير انا اللى فهمتة انى حظبطة على النص واجرب امبلية لو لاقيتها بتسقف اأخر كهرباء واشوف لو ظبطت اقعد اقدم كهرباء لحد قبل ما تسقف مباشرة عشان الكهرباء ماتبقاش واطية ولا عالية صح ؟!!!

وبالنسبة لمسمار الهواء والبنزين انا فعلا عندى ار بى ام وهو حاليا مظبوط على حوالى 800-900 ومع تقديم الكهرباء على الاخر بيوصل 1000
فهل كدة برضة هحتاج اظبطة ولا هو كدة تمام ؟!!
الله ينور عليك... بالظبط كده

إن شاء الله لما تظبط الكهربا صح هتلاقي الـRPM بيعلى قوي مع الأمبليه وتحس إن الموتور بقى فيه عزم جامد، وإن شاء الله مش هتحتاج تظبط السلانسيه إلا لو لقيت إن الـRPM مش مظبوط بعد ما تظبط الكهرباء.

عموما... بعد ما تخلص ظبط .. اطلع وسوق العربية وشوف الاستجابة بتاعتها، وابقى ادعيلي

ملحوظة مهمة:

زي ما قال أخونا screamseko... لما تيجي تشغل العربية وتلاقيها المارش بيعتل (بالذات وهي باردة)... كده هتبقى محتاج تأخر الكهرباء شوية

...
قديم 13-08-2012, 04:00 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

انا سمعت انى لازم افصل الفاكيوم من الاسبراتير وانا بظبط الكهرباء
هل الكلام دة صح ولا غلط ؟
قديم 13-08-2012, 04:18 AM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

بص يا باشا

الموضوع سهل بس عايز شوية تركيز

أول حاجة: العربية لازم تتظبط وهي دايرة

تاني حاجة: الظبط لازم يبقى والعربية سخنة... يفضل بعد مشوار متوسط (8 - 15 كم)

تالت حاجة: هدفك من الضبط 3 حاجات
1- العربية تديك أعلى سحب
2- العربية ما تسقفش
3- لو عندك RPM حاول دايما السلانسيه يبقى عند 800 - 900 RPM ... يعني يدوب أقل من الـ1

رابع حاجة: اعرف مكان مسامير ضبط الهواء والبنزين في الكربيراتير عشان احتمال كبير تحتاجهم

نيجي لكيفية الظبط

1- لما تفك مسمار الربط حركه الوش لحد نص مشواره ما بين أقل نقطة وأعلى نقطة

2- اربط ربطة خفيفة وبعدين دوس "امبليه" يعني دوسة بنزين جامدة وسريعة (ممكن تعملها من كبل الاكسيراتير اللي في الكربيراتير مباشرة... مش من دواسة البنزين)

3- لوسمعت تسقيف حرك الوش في اتجاه تقليل الكهرباء... يعني الاتجاه اللي يخلي صوت الموتور يوطى، ودوس أمبليه

4- لو ما سمعتش تسقيف حرك الوش في الاتجاه التاني، ودوس أمبليه

5- هتفضل كده لحد ما توصل للنقطة اللي قبل التسقيف مباشرة، واربط على كده

لو حسيت إن العربية صوتها واطي أو عالي (الـRPM مش على 800 أو 900)... لازم تظبط الخليط عشان تظبط استهلاك البنزين

هدفك من الضبط إنك توصل لـRPM ما بين 800-900 والموتور مش بيرجرج

وطريقة الظبط هي:

1- روح لمسمار البنزين وزوده أو قلله لحد ما يوصل للـRPM اللي احنا عايزينه

2- روح لمسمار الهواء وحركه لحد ما توصل لأحسن وضع تلاقي الموتور مش بيرجرج

3- يمكن تلاقي نفسك عايز تظبط البنزين تاني

4- يمكن تلاقي نفسك عايز تظبط الكهرباء تاني كمان

يا رب أكون فدتك

وطمنا عملت إيه
========================= =
هضيف معلومة بسيطة
......................... .....
الحركة الى انت بتعملها بتبقى بسيطه جدا وبهدوء
ولو العربية بطلت منك وانت بتظبط على ضط البنزين من الكربراتير وابقى ظبطوا تانى بعد ما
تخلص
قديم 13-08-2012, 12:19 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

انا سمعت انى لازم افصل الفاكيوم من الاسبراتير وانا بظبط الكهرباء
هل الكلام دة صح ولا غلط ؟
غلط طبعا

لأن الفاكيوم مهمته إنه يقدم الكهرباء لما تيجي تشد بالعربية... لو فصلته واحتجت العربية في موقف محتاج شوية شد... هتلاقي العربية بتسقف

...