العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 02-01-2012, 04:30 PM
elgohary20012 elgohary20012 غير متواجد حالياً

elgohary20012 is on a distinguished road
افتراضي الفتيس الأتو الجديد ال8 سرعاتDSG

عندى أستفسار ياجماعة هو الأتو الجديد 8سرعات هو dsg هو الموجود فى volkswagen لان للأسف دة لة مشاكل كبيرة أوى و بيغيراسطوانة بالكتير على 50000 ألف كيلو عشان زحمة الشوارع فى مصر
قديم 02-01-2012, 06:49 PM

افتراضي رد: الفتيس الأتو الجديد ال8 سرعاتDSG

أية ياجماعة مفيش حد عندة فكرة عن الفتيس الجديد؟؟؟ متابع بأهتمام
قديم 02-01-2012, 07:52 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

على ما اعتقد الفتيس الDSG و هو من فئة علب التروس الذكية ذو اسطوانتين قابض فاصل 7 نقلات امامية و واحدة خلفية.
هو فيه مشكلتين, معظم علب التروس الذكية (سيكونشال) بيكون عمر الاسطوانة فيها أقل من عمر اسطوانة المانيوال العادى, لأن معدل تغيير السرعات أكبر, كما ان تغيير السرعات اسرع.
فى حالة علب التروس ذات القابض الفاصل (دبرياج) واحد كالموجودة فى الفيات و الاوبل و البيجو, بيبقى عمرها أقل بمعدل ليس كبيرا (حوالى 80 الف لو افترضنا ان عمر القابض الفاصل العادى 100 الف).
الغريب أن علب التروس ثنائية القابض الفاصل مثل الDSG غالية الثمن و ثقيلة الوزن, لذا لا تستخدم سوى فى السيارات الفارهة مثل الفيرارى, لكن فولكس استخدمتها فى سيارة رخيصة نسبيا مثل الجولف, و ده شىء عجيب.
أداء الDSG رائع, و سريع, و لكن معدل استهلاك الاسطوانة أعلى بكثير لأنها ليست مجهزة للزحام, طبعا يعتمد عمر الاسطوانة على أسلوب القيادة.
لو كنت ناوى عليها, فيمكنك اتباع بعض النصائح لاطالة عمر الاسطوانة :
- عند التوقف فى الزحام, لا تترك السيارة على الوضع Drive او Manual, بل ضعها على N.
- خفف من الضغط على الوقود اثناء تغيير السرعات(طبعا لو انت على المانيوال).
- تجنب القطر تماما فهو مدمر للاسطوانة.
- لا تغير السرعات الا عند الحاجة, فهذا النوع من علب التروس يغريك بتغيير النسبة كل ثوانى معدودة لأنه أسهل من المانيوال.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 02-01-2012, 11:32 PM

متشكر ياسيد فادى انا فعلا كنت عارف المعلومات اللى ىسيادتك ذكرتها بس كنت فاكر أو أتقلى أن تكنولوجيا التصنيع لدى البى أم أعلى بكتير من باقى السيارات و كمان فوق كل دا أنا مش عارف فعلا الجيل الجديد من الفتيس موجود فى سيارات البى أم الجيل الثالث و الأول و معرفش أن كانت فى الفئة السابعة كمان بس انا متأكد أنة 8 نقلات بس مش عارف هو أستب ترونيك ولا DSG لأنى أتصلت بأحدى الوكلاء فى الأسكندرية و حسيت أنة مش فاهم أد كدة.... ياريت لو فى حد عندة فكرة عن تجربة ياريت يقولنا ضرورى ياجماعى ...فى أنتظار ردكم
قديم 03-01-2012, 01:26 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elgohary20012 مشاهدة المشاركة

متشكر ياسيد فادى انا فعلا كنت عارف المعلومات اللى ىسيادتك ذكرتها بس كنت فاكر أو أتقلى أن تكنولوجيا التصنيع لدى البى أم أعلى بكتير من باقى السيارات و كمان فوق كل دا أنا مش عارف فعلا الجيل الجديد من الفتيس موجود فى سيارات البى أم الجيل الثالث و الأول و معرفش أن كانت فى الفئة السابعة كمان بس انا متأكد أنة 8 نقلات بس مش عارف هو أستب ترونيك ولا DSG لأنى أتصلت بأحدى الوكلاء فى الأسكندرية و حسيت أنة مش فاهم أد كدة.... ياريت لو فى حد عندة فكرة عن تجربة ياريت يقولنا ضرورى ياجماعى ...فى أنتظار ردكم
علبة التروس السكونشال (زى الDSG) لدى بى ام اسمها SMT, و هى مأخوذة من فيات (التى اخترعت هذا النوع من علب التروس), لكنها متوفرة فى النسخة الرياضية M3 فقط, أما النسخة العادية من الفئة الثالثة و على حد علمى تتوفر بعلبة تروس ستيب ترونيك اوتوماتيكية (تعتمد على محول عزم و ليس على اسطوانة احتكاكية) انا مش متأكد لأن معلوماتى عن البى ليست محدثة.
رايى الشخصى خش على النت و دور فى الforum بتاعة الفولكس, و شوف المشاكل التى واجهت سائقيها فى اوروبا لأنها اكثر انتشارا هناك, و مشاكلها هتبان اكتر.
اذا موضوع الDSG قفلك من الفولكس, فهناك خيارات اوروبية جذابة جدا فى هذه الفئة و ربما افضل من الجولف, زى البيجو 308 و السيتروين C4 و الفيات برافو.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى