العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 14-08-2011, 12:16 PM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute
نقاش رد: مشاكل محتاجه لوحش ميكانيكا مهيبر زي عربيتي النوبيرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

لا يا باشا .. لما بتكون الكامة علوية بيبقى فيها بلوف للصبابات وبيطلق عليها "كستبانات" .. ودى طبعا تكنولوجيا احدث وبتخلى صوت الموتور هادئ خالص ...
معلش يا باشا ...
أنت بتقول لأ على أيه تحديدا ؟
يعنى تقصد أن النوبيرا مش 2 كامة علوية ؟
و للا تقصد أن مافيهاش تاكيهات برضه ؟
أنا مش عارف تقصد ايه ...
قديم 15-08-2011, 05:47 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل محتاجه لوحش ميكانيكا مهيبر زي عربيتي النوبيرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif fersh مشاهدة المشاركة

معلش يا باشا ...
أنت بتقول لأ على أيه تحديدا ؟
يعنى تقصد أن النوبيرا مش 2 كامة علوية ؟
و للا تقصد أن مافيهاش تاكيهات برضه ؟
أنا مش عارف تقصد ايه ...
انا اقصد موضوع التاكيهات .. لان التاكيهات اللى فى المواتير الحديثة اللى فيها كامة او اتنين علوية بتكون ذاتية الضبط وبيسموها "كستبانات" ...

لكن كلامك صح طبعا بخصوص ان موتور النوبيرا 16 صباب DOHC ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 15-08-2011, 02:47 PM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل محتاجه لوحش ميكانيكا مهيبر زي عربيتي النوبيرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

انا اقصد موضوع التاكيهات .. لان التاكيهات اللى فى المواتير الحديثة اللى فيها كامة او اتنين علوية بتكون ذاتية الضبط وبيسموها "كستبانات" ...

لكن كلامك صح طبعا بخصوص ان موتور النوبيرا 16 صباب DOHC ...
تسلم على المعلومة
تحياتى ‘
قديم 03-03-2012, 04:26 AM
FAR!D FAR!D غير متواجد حالياً

FAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to behold
عاجل لتاني مره ارجو المساعده

انا عربيتي نوبيرا 99 بريميوم كوري 1500
1-العربيه فيها حاجه غريبه انها ساعات (ساعات) وانا ماش بيها في اي سرعه و اي وقت بتنتش نتشه جامده و لمبه التشيك تنور و لو مورت العربيه و شيلت رجلي من على البنزين العداد ينزل جدا تحت 1 في ر بي م و العربيه تكركر و كانها عايزه تبطل وشويه مره واحده اللمبه تطفي و ترجع تاني طبيعيه و فعلا ساعات تبطل علطول ولو دورت بلقيها تقيله في الدواره على غير العاده لو بدور وانا واقف عادي سواء الصبح او اي وقت
انا غلبت يا شباب و الميكانيكي المحترم قالي طلمبه رحت جبتها جديده و المشكله مستمره
2-سحب العربيه حاسس انه قل عن لما اول ماجبتها مع العلم اني بغير على 4000 لفه و بلاحظ ان السحب بيزيد لما بعدي 3500 او 4000 لفه
3- استهلاك البنزين حاسس ان زاد اوي و انا رايح جاي اسكندريه اسماعيليه علطول و بحط 92 اتخررررررررب بيتي
ارجو من مهندسين و خبراء المنتدى نفكر مع بعض في حل ضروري
قديم 03-03-2012, 09:45 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لتاني مره ارجو المساعده

مبدئيا لازم تعمل سكان
حتى لو اللمبة مش منورة ساعة السكان لان كده كده كود الخطأ متسجل ( عايز يتقرى بقى )
مش عايز اقفز لاستنتاجات لان لمبة الشيك ديى نعمة انها نورت لان من غيرها حتقعد تلف و تدور و تدفع على الفاضى زيى ما حصل و جبت المضخة على الفاضى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا