العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى المبدعين

نادى المبدعين كل ما يخص اعضاء المنتدى من ابداعات ادبيه او فنيه و كذلك عرض قراءات اﻷعضاء من الكتب المختلفة بشرط ان تكون الموضوعات خاصه باعضاء المنتدى لا منقوله

قديم 02-09-2010, 11:14 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــاية شـــــــــــــــــــــهيد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة of_hon مشاهدة المشاركة

انا اسف قووووي يا جماعة وعدتكم اني اكمل الموضوع دا امبارح بس ولظروف شخصية _ ولاحظ انها شخصية مش ظروف العمل ودي اول مرة _ اتاخرت عليكم ولكني عدت الان لاكمل لكم قصص الشهداء

الاسم : الشهيد نقيب / عبدالخالق ابوزيد
المامورية :
التعامل مع مجموعة من تجار المخدرات في منطقة جبلية في سيناء ( غير مذكورة للسرية )
العملية :
تم تكليف سرية دعم قطاع العريش بسيناء بالمواجهة والتعامل مع احد عصابات المخدرات والسلاح حيث وردت معلومات اكيدة لادارة البحث الجنائي ومكافحة المخدرات بتواجد الافراد الخارجين في منطقة جبلية بالقرب من العريش وعلي الفور انتقلت القوة المخصصة لتنفيذ المهمة الي المكان المقصود علي هيئة قول امني والسير الي منطقة التنفيذ علي شكلل دورية سير لتحقيق عنصر المفاجاة ( الترجمة انا عارف انكوا تهتوا يعني مشوا في الجبل حوالي عشرين كيلو قبل التنفيذ ) وبالفعل قامت مجموعة الاستطلاع برصد الاماكن التي يتم فيها عمليات التبادل والتخزين وتم اخطار مجموعة القيادة بذلك وعلي الفور تم وضع خطة لتطويق المكان بتمركزات هجومية وفور اعطاء اشارة البدء قامت مجموعة الشهيد عبد الخالق والمكلفة باقتحام احد النقاط الحصينة للخارجين عن القانون بالتحرك نحو تلك النقطة وبالفعل تم تم تطهير النقطة الحصينة واثناء التحرك للانسحاب من النقطة للانضمام لمجموعات ضرب النار وجد الشهيد تحصينات فوق الجبل واثناء التعامل معها اصيب بطلق نار في منطقة الراس من سلاح ألي ارداه علي الفور شهيدا واحد سكان الجنة الابرار
وفور اخطار والده بهذا الامر عن طريق احد السادة الضباط قال لوالدته ( احتسبي ابنك شهيد عند الله ) فردت عليه والدموع تنهمر من عينيها ( احتسبته شهيد عند الله )
وكان هذا المشهد من اكثر المشاهد التي اثرت في نفسي انا وزملائي عندما روي لنا وجعلنا اكثر اصرارا علي اداء واجبنا تجاه الله والوطن دونما اي خوف طالما ان الجزاء في السماء مضمون وهو الابقي .

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم عينان لا تمسهما النار عين بكت من خشية الله وعين باتت تحرس في سبيل الله )

يارب ارزقني الشهادة في سبيلك
الله يرحمة ويسكنة فسيح جناتة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 02-09-2010, 10:49 PM
الصورة الرمزية ahrambc
ahrambc ahrambc غير متواجد حالياً

ahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond reputeahrambc has a reputation beyond repute

قابلت فى حياتى العديد من النماذج

فقد قابلت من ضباط الشرطه من هو فى قمة الأخلاق و الذوق و الأنسانيه ممن هو من أولاد الأصول و التربيه العاليه و مثال الأمانه و الضمير .

و قابلت فى حياتى من هم دون ذلك

و اول الملاحظات أن الفئة الثانيه تتسبب مباشره فى الأسائة للفئة الأولى بل لكل جهاز الشرطة وتتسبب فى اطلاق صفة التعميم على الجميع مما يسبب ضررا بالغا و انفصالا فى ضمير الشعب كله بينه و بين أبناءه من جهاز الشرطه .

ثانى الملاحظات حول هذا الموضوع هو خطأ داخلى فى جهاز الشرطة نفسه و هو الخلط بين مفهوم الأمن و مفهوم الأمان و فى تحول دور الجهاز من هيئة مدنيه خدمية للشعب الى جهاز أمنى للحماية من الشعب .

و كدليل على هذا الخلط سوف نلاحظ تغيير شعار هيئة الشرطه من " الشرطه فى خدمة الشعب " الى " الشرطة و الشعب فى خدمة الوطن "

ماهو الوطن ان لم يكن هو الشعب الذى يعيش فيه ..... الا اذا كنا نقصد أن الوطن هو مجموعة المنشآت التى عليه و الأشخاص الذين يديرونه .

هذه المشكله نشأت و نمت بشكل صارخ عندما تعاظم دور الأرهاب فى مصر و كشر عن أنيابه و لم يكن هناك غير الشرطة المصريه لتواجهه فى الوقت الذى لم تكن مستعدة فيه للقيام بهذا الدور .

لم يكن هناك وقت أيامها سوى تحويل الجهاز عن مهمته الأساسيه كهيئة مدنيه الى جهاز عسكرى قادر على مواجهة الأرهاب مع ما ترتب عليه من تراجع و اهمال فى مستوى التعامل و الأداء مع الشعب عموما .

و لذلك فليس من حل لهذه المعضله سوى بالفصل بين جهاز الشرطه كهيئة خدميه أمنيه فى الأساس حسب نصوص الدستور المصرى , و بين جهاز مكافحة الأرهاب ممثلا فى وزارة الداخليه و مباحث أمن الدوله .

فى الختام أود من صاحب الموضوع أن ينقل تحياتى لكل ضابط شريف محترم فى أى موقع من المواقع معبرا له عن خالص احترامى و تقديرى له و لجميع الشرفاء فى هذا الجهاز الذى طالما خدم مصر و المصريين .
قديم 03-09-2010, 12:19 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

اخي الكريم
انا متأخر كتير في الرد لكن انت جيت على موضوع شائك للغايه وفيه مشاكل كتير بتحصل
الموضوع مرتبط بالضمير والذمة زي ما حضترك ذكرت في البداية وانا عن نفسي اعرف ان فيه تقريبا 200 اسرة شهيد شرطة مسئولة من وزارة الداخلية
لكن مشكلة جهاز الشرطة حاجتين
الاولى
انه واجهة التعامل مع الشعب وبالتالي بيحصل فيه احتكاك كتير والاحتكاك بيولد انفعالات والانفعالات بتؤدي إلى صراعات
الثانية
انكم نموذج وقدوة للي بيشوفكم لو شافو واحد مرتشي الكلي بيقلك لان ضابط الشرطة هو الل بيمثل الدولة وهو الاداة الضاربة الباطشة للدولة وبالتالي اي تصرف غير مسئول من احد افراد جهاز الشرطة بيكون قدوة ونموذج ومحط انظار وانتقاد للشعب ( صراعات متناقدة ما بين التقليد وبين الانتقاد ) وفي نفس الوقت انتو مصدر التنفيس عن الشعب لاني مش هعرف اطول وزير ولا رئيس وزارة اتخانق معاه او اخنقه فبيحصل التفاعل بينكم وبين الشعب

مش هقولك خالد سعيد ولا حزب الغد ولا اي كلام من الكلام اللي الرغي فيه كتير
هقولك على مثالين قريب والاتنين من النقيض للنقيض لو تفتكروا من حوالي سنة او سنة ونص
كان فيه شهيد شرطة ( مش فاكر اسمه ) كان توفي في حالة دفاع عن عرض بنت ولحقها قبل ما المغتصب يعمل فيها حاجة ومات على اثر طلقة من سلاحه لما الولد اخد منه سلاحه وضربه بيه ( مش فاكر الملابسات بالضبط )
وبعدها بشهر كان فيه ضابط شرطة تاني متلبس تقريبا كانت قضيه مخله بالاداب او مخدرات ( مش فاكر ) كلن كان التعليق الوحيد اللي اتقال لابن ............. والا بلاش لحسن ابوه يكون راجل محترم انه باللي عمله ضيع حلاوة وجمال وحياة واحد تاني لا الناس مش هتشوف الصورة الحلوة لان جه عليها شوية تراب
اما عن قصص التعذيب فدي كتييييييير وحدث ولا حرج لكن كام منها اللي بيتعرف ......... الله اعلم
لكن انا قبل كده في لقاء تلفزيوني سمعت ان فيه ضابط مقدم تقريبا اخد خمس سنين حبس وعزل من الرتبة لانه اثناء ملاحقه مجرم مخدرات التاني وقع والا خبطته عربية والا حصله ايه المهم انه مات والضابط اخد فيها جزاء وضاع مستقبله على كده
القصد ان الجهاز زي ما له مميزات له عيوب

نيجي بقى على قصة المرور
دي بقى مش ضابط بس ضابط ومهندس وفني وكل من هم في المرور شركاااااااااااااااء فيها وشراء في السمعة الزفت اللي طلعت عليهم ولا هاي مسئولية ضابط لوحده ولا مسئولية فني لوحده ولا اداري لوحده وبما ان الموقع هنا متخصص في السيارات فهتلاقي اغلب شكاوي الناس من المرور واللي فيه

وبما ان الضباط اغلبهم شرفاء زي ما حضرتك بتقول وانا أأويدك
فياريت تعرفلنا ازاي ميركوباصات زي في المطرية وعين شمس والحدايق والزاوية بيسوقها عيال مكملوش 14 سنة وكل عربية معروفه هيا تبع اي ضابط وفيه ضباط ليهم اكتر من عربية في الخطوط دي ومش هنقول لأ ده رزقه الخاص وربنا يوسع عليه لكن اللي اعرفه ان القانون بيطبق على الكل عليا وعلي حضرتك وعل الوزير وعلى الغفير لكن اللي بيحصل العربيات ماشية من غير رخص ( رخصها هيا نمرها اللي تبع فالن بيه او علان باشا ) والعربيات كهههههههههههههههههههنة ولا امن ولا سلامة ولا متانه ( لكن لو حد فينا راكب عربيته والحزام بتاعه بيلق شوية بقى امن ومتانه
كل العيال الي بتسوق الميكروباصات دي بتمشي في اماكن كتير مخالف ومع ذلك محدش بيوقلها لأ مع العلم ان اوقات بيكون واقف امين او عسكري لكنه عارف عربية مين وان مكنتش تبع حد بيكون اخد المعلوم

مثال اخر ايجابي ليكم
من حوالي شهرين فيه واحده اتسرقت بالاكراه في حدايق القبة ابنها راح على القسم يعمل محضر 3 ساعات مفيش حد عاوز يعبره وناس تمطوح فيه يمين وشمال وهو اصر انه يعمل المحضر ويثبت فيه ان فيه امين شرطة وعسكري كانو واقفين في الميادن وقت الحادث ومحدش منهم اتحرك واخد المحضر واتصل بالتلفزيون قناه دريم 1 وقالهم اللي حصل ، وعلى الفور الاتصالات تمت واتصولا بالراجل ده وطلبوه منه يروح الادارة العامة للخدمات الجمهور وكان في استبقاله عقيد تقريبا وعرف من هالتفاصيل واخدوه هو ووالدته على قسم الشرطة اللي حصل في المماطله وكل من هو مقصر تم جزائه وتم التعرف على العسكري والامين اللي كانو موجودين وقت الحادث وتم جزائهم

لكن نتكلم بصراحة بقى
لو حضرتك ضابط شرطة او مواطن عادي فانت نفس مهما طلعت ولا نزلت نفس وبتخاف على نفسك لو فيه واحد هجم ومعاه واحد تاني يدعمه ومعاهم اله حادة او سلاح ناري هتروح تهجم عليهم وتعمل السبع رجاله في بعض وتقول انا طرازان اهو
طبعا لأ
لأن مهما كنت مدرب على فنون القتال اليدوي فمهاراتك قلت مع الوظيفة الادارية بعد تخرجك ، وثانيا انت عندك تعليمات في حاله وجود سلاح ناري متعملش حاجة غير المفاوضات لانك ممكن تخسر مش بس حياتك لأ وحياة المدنيين اللي حواليك ثم ان التدريبات اللي بتاخدوها مش تخليكم خريجي معهد شاولين يعني دي كلها مباديء الدفاع عن النفس وفي الاول والاخر (الكترة تغلب الشجاعة )

واخيرا وليس اخرا بالتوفيق ونتمنى نعرف عنك كل خير وتتابع معانا وتبقى توقلنا رأيك ده لما تكبر شوية وتبقى رائد او مقدم ونشوف التغيير اللي هيكون في شخصيتك

اسف جدا جدا على الاطالة
واسف اذا ضايقتك في بعض الكلام
لكن والله الكلام كتير لكن مين يسمع ومين يصدق

وكل سنة وانت طيب العيد خلاص قرب والشغل بتاعكم على ودنه علشان التحرش وبعدها الدراسة داخله الشغل هيبقى على ودننننه من المظاهرات ووراها والانتخاابات وربنا يكون في عونكم سنة كبيسة السنة دي انا عارف

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 10-09-2010, 06:27 AM
of_hon of_hon غير متواجد حالياً

of_hon is a jewel in the roughof_hon is a jewel in the roughof_hon is a jewel in the roughof_hon is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahrambc مشاهدة المشاركة

قابلت فى حياتى العديد من النماذج

فقد قابلت من ضباط الشرطه من هو فى قمة الأخلاق و الذوق و الأنسانيه ممن هو من أولاد الأصول و التربيه العاليه و مثال الأمانه و الضمير .

و قابلت فى حياتى من هم دون ذلك

و اول الملاحظات أن الفئة الثانيه تتسبب مباشره فى الأسائة للفئة الأولى بل لكل جهاز الشرطة وتتسبب فى اطلاق صفة التعميم على الجميع مما يسبب ضررا بالغا و انفصالا فى ضمير الشعب كله بينه و بين أبناءه من جهاز الشرطه .

ثانى الملاحظات حول هذا الموضوع هو خطأ داخلى فى جهاز الشرطة نفسه و هو الخلط بين مفهوم الأمن و مفهوم الأمان و فى تحول دور الجهاز من هيئة مدنيه خدمية للشعب الى جهاز أمنى للحماية من الشعب .

و كدليل على هذا الخلط سوف نلاحظ تغيير شعار هيئة الشرطه من " الشرطه فى خدمة الشعب " الى " الشرطة و الشعب فى خدمة الوطن "

ماهو الوطن ان لم يكن هو الشعب الذى يعيش فيه ..... الا اذا كنا نقصد أن الوطن هو مجموعة المنشآت التى عليه و الأشخاص الذين يديرونه .

هذه المشكله نشأت و نمت بشكل صارخ عندما تعاظم دور الأرهاب فى مصر و كشر عن أنيابه و لم يكن هناك غير الشرطة المصريه لتواجهه فى الوقت الذى لم تكن مستعدة فيه للقيام بهذا الدور .

لم يكن هناك وقت أيامها سوى تحويل الجهاز عن مهمته الأساسيه كهيئة مدنيه الى جهاز عسكرى قادر على مواجهة الأرهاب مع ما ترتب عليه من تراجع و اهمال فى مستوى التعامل و الأداء مع الشعب عموما .

و لذلك فليس من حل لهذه المعضله سوى بالفصل بين جهاز الشرطه كهيئة خدميه أمنيه فى الأساس حسب نصوص الدستور المصرى , و بين جهاز مكافحة الأرهاب ممثلا فى وزارة الداخليه و مباحث أمن الدوله .

فى الختام أود من صاحب الموضوع أن ينقل تحياتى لكل ضابط شريف محترم فى أى موقع من المواقع معبرا له عن خالص احترامى و تقديرى له و لجميع الشرفاء فى هذا الجهاز الذى طالما خدم مصر و المصريين .
وماله يابشا هنقل للضباط الشرفاء احترامك بس تدفع كام بقي عشان اشتغلك بوسطجي ههههههههههههه

هنضف البلد يعني هنضفها

موضوعي عن شهداء الشرطة في مصر
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...098#post195098
قديم 10-09-2010, 06:35 AM
of_hon of_hon غير متواجد حالياً

of_hon is a jewel in the roughof_hon is a jewel in the roughof_hon is a jewel in the roughof_hon is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

اخي الكريم
انا متأخر كتير في الرد لكن انت جيت على موضوع شائك للغايه وفيه مشاكل كتير بتحصل
الموضوع مرتبط بالضمير والذمة زي ما حضترك ذكرت في البداية وانا عن نفسي اعرف ان فيه تقريبا 200 اسرة شهيد شرطة مسئولة من وزارة الداخلية
لكن مشكلة جهاز الشرطة حاجتين
الاولى
انه واجهة التعامل مع الشعب وبالتالي بيحصل فيه احتكاك كتير والاحتكاك بيولد انفعالات والانفعالات بتؤدي إلى صراعات
الثانية
انكم نموذج وقدوة للي بيشوفكم لو شافو واحد مرتشي الكلي بيقلك لان ضابط الشرطة هو الل بيمثل الدولة وهو الاداة الضاربة الباطشة للدولة وبالتالي اي تصرف غير مسئول من احد افراد جهاز الشرطة بيكون قدوة ونموذج ومحط انظار وانتقاد للشعب ( صراعات متناقدة ما بين التقليد وبين الانتقاد ) وفي نفس الوقت انتو مصدر التنفيس عن الشعب لاني مش هعرف اطول وزير ولا رئيس وزارة اتخانق معاه او اخنقه فبيحصل التفاعل بينكم وبين الشعب

مش هقولك خالد سعيد ولا حزب الغد ولا اي كلام من الكلام اللي الرغي فيه كتير
هقولك على مثالين قريب والاتنين من النقيض للنقيض لو تفتكروا من حوالي سنة او سنة ونص
كان فيه شهيد شرطة ( مش فاكر اسمه ) كان توفي في حالة دفاع عن عرض بنت ولحقها قبل ما المغتصب يعمل فيها حاجة ومات على اثر طلقة من سلاحه لما الولد اخد منه سلاحه وضربه بيه ( مش فاكر الملابسات بالضبط )
وبعدها بشهر كان فيه ضابط شرطة تاني متلبس تقريبا كانت قضيه مخله بالاداب او مخدرات ( مش فاكر ) كلن كان التعليق الوحيد اللي اتقال لابن ............. والا بلاش لحسن ابوه يكون راجل محترم انه باللي عمله ضيع حلاوة وجمال وحياة واحد تاني لا الناس مش هتشوف الصورة الحلوة لان جه عليها شوية تراب
اما عن قصص التعذيب فدي كتييييييير وحدث ولا حرج لكن كام منها اللي بيتعرف ......... الله اعلم
لكن انا قبل كده في لقاء تلفزيوني سمعت ان فيه ضابط مقدم تقريبا اخد خمس سنين حبس وعزل من الرتبة لانه اثناء ملاحقه مجرم مخدرات التاني وقع والا خبطته عربية والا حصله ايه المهم انه مات والضابط اخد فيها جزاء وضاع مستقبله على كده
القصد ان الجهاز زي ما له مميزات له عيوب

نيجي بقى على قصة المرور
دي بقى مش ضابط بس ضابط ومهندس وفني وكل من هم في المرور شركاااااااااااااااء فيها وشراء في السمعة الزفت اللي طلعت عليهم ولا هاي مسئولية ضابط لوحده ولا مسئولية فني لوحده ولا اداري لوحده وبما ان الموقع هنا متخصص في السيارات فهتلاقي اغلب شكاوي الناس من المرور واللي فيه

وبما ان الضباط اغلبهم شرفاء زي ما حضرتك بتقول وانا أأويدك
فياريت تعرفلنا ازاي ميركوباصات زي في المطرية وعين شمس والحدايق والزاوية بيسوقها عيال مكملوش 14 سنة وكل عربية معروفه هيا تبع اي ضابط وفيه ضباط ليهم اكتر من عربية في الخطوط دي ومش هنقول لأ ده رزقه الخاص وربنا يوسع عليه لكن اللي اعرفه ان القانون بيطبق على الكل عليا وعلي حضرتك وعل الوزير وعلى الغفير لكن اللي بيحصل العربيات ماشية من غير رخص ( رخصها هيا نمرها اللي تبع فالن بيه او علان باشا ) والعربيات كهههههههههههههههههههنة ولا امن ولا سلامة ولا متانه ( لكن لو حد فينا راكب عربيته والحزام بتاعه بيلق شوية بقى امن ومتانه
كل العيال الي بتسوق الميكروباصات دي بتمشي في اماكن كتير مخالف ومع ذلك محدش بيوقلها لأ مع العلم ان اوقات بيكون واقف امين او عسكري لكنه عارف عربية مين وان مكنتش تبع حد بيكون اخد المعلوم

مثال اخر ايجابي ليكم
من حوالي شهرين فيه واحده اتسرقت بالاكراه في حدايق القبة ابنها راح على القسم يعمل محضر 3 ساعات مفيش حد عاوز يعبره وناس تمطوح فيه يمين وشمال وهو اصر انه يعمل المحضر ويثبت فيه ان فيه امين شرطة وعسكري كانو واقفين في الميادن وقت الحادث ومحدش منهم اتحرك واخد المحضر واتصل بالتلفزيون قناه دريم 1 وقالهم اللي حصل ، وعلى الفور الاتصالات تمت واتصولا بالراجل ده وطلبوه منه يروح الادارة العامة للخدمات الجمهور وكان في استبقاله عقيد تقريبا وعرف من هالتفاصيل واخدوه هو ووالدته على قسم الشرطة اللي حصل في المماطله وكل من هو مقصر تم جزائه وتم التعرف على العسكري والامين اللي كانو موجودين وقت الحادث وتم جزائهم

لكن نتكلم بصراحة بقى
لو حضرتك ضابط شرطة او مواطن عادي فانت نفس مهما طلعت ولا نزلت نفس وبتخاف على نفسك لو فيه واحد هجم ومعاه واحد تاني يدعمه ومعاهم اله حادة او سلاح ناري هتروح تهجم عليهم وتعمل السبع رجاله في بعض وتقول انا طرازان اهو
طبعا لأ
لأن مهما كنت مدرب على فنون القتال اليدوي فمهاراتك قلت مع الوظيفة الادارية بعد تخرجك ، وثانيا انت عندك تعليمات في حاله وجود سلاح ناري متعملش حاجة غير المفاوضات لانك ممكن تخسر مش بس حياتك لأ وحياة المدنيين اللي حواليك ثم ان التدريبات اللي بتاخدوها مش تخليكم خريجي معهد شاولين يعني دي كلها مباديء الدفاع عن النفس وفي الاول والاخر (الكترة تغلب الشجاعة )

واخيرا وليس اخرا بالتوفيق ونتمنى نعرف عنك كل خير وتتابع معانا وتبقى توقلنا رأيك ده لما تكبر شوية وتبقى رائد او مقدم ونشوف التغيير اللي هيكون في شخصيتك

اسف جدا جدا على الاطالة
واسف اذا ضايقتك في بعض الكلام
لكن والله الكلام كتير لكن مين يسمع ومين يصدق

وكل سنة وانت طيب العيد خلاص قرب والشغل بتاعكم على ودنه علشان التحرش وبعدها الدراسة داخله الشغل هيبقى على ودننننه من المظاهرات ووراها والانتخاابات وربنا يكون في عونكم سنة كبيسة السنة دي انا عارف

ربنا يقوينا واياكم ان شاء الله وياباشا انت كلامك محترم قووووووووي ومفيهوش حاجة تزعل خاااااالص وبرده باكد ان كل مكان فيه الكويس والوحش بس قدر ضابط الشرطة انه وظيفته هي تحقيق الامن وهي وظيفة غير مسموح فيها بالخطأ وعشان كدا الغلطة فيها بوقعة

هنضف البلد يعني هنضفها

موضوعي عن شهداء الشرطة في مصر
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...098#post195098