العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 17-09-2009, 02:46 AM
AHMED NABIL41 AHMED NABIL41 غير متواجد حالياً

AHMED NABIL41 is on a distinguished road
افتراضي رد: ابيزا 99 حلوه؟؟؟

شكرا محمد ابيزا
قديم 09-11-2009, 04:22 PM
mimo emmo mimo emmo غير متواجد حالياً

mimo emmo is on a distinguished road

يا جماعة انا مش عارف اقولكم اية بجد كل الاسئلة الى اتسالت فى التوبك دة هى الاسئلة الى انا عايز اعراف اجابتها بالظبط نفس الفلوس الى معايا ونفس الاحتياجات الى انا عايزها من العربية مش عارف اشكركم كلكم ازاى دة تالت توبيك اقراة فى مصرموتورز وعرفت حاجات كتير كانت محيرانى
بالنسبة لكبير الابيزاوية محمد باشا ابيزا يا باشا انا مش عارف اوقلك اية بجد انت راجل كفائة وزوق وفاهم وبتفيد الناس بخبرتك ربنا يخليك لكل الابزاوية ياااااااارب

معلش انا هوجعلك دماغك شوية بس انا محتاج نصايحك
انا معايا 35 ومحتاج عربية متخرمش جيبى فى البنزين احسن اختيار ليا مو 98-99 ال 1000 سى سى زى ما سعتك قلت ادعولى الاقى عربية حالتها كويسة عشان كل الى بيقع اودامى مفرووووووك

اول حاجة عايز اتاكد من سعتد على معلومة كنت سمعتها هل فهلا الابيزا هى جولف 2 مستخبية ؟ انا سمعت ان ماتور وعفشة الابيزا بتوع جولف 2 يا ريت تاكدلى المعلومة دى

تانى حاجة ممكن اركب تكيف على المكنة ال 1000سى سى دى ولا لا؟ ولو حبيت اركب اركبة فين وهيكلف كام وهيتعب الماتور ولا لا وهيعيش ولا كل شوية يبوظ و يقرفنى؟ دى اكبر مشكلة بالنسبة ليا فى العربية دى مفهاش تكيف ptmnlo123per176
لو متنصحنيش بانى اركب تكيف انا كنت بفكر انى اسقط بس انا مش عايز شد ولا حرق ولا الكلام دة انا كنت بفكر انى ممكن ارفع العربية شوية يعنى مكنة 1400 او 1600بالكتير انا معرفش فى انوعهم فا اية احسن مكنة ممكن ترشحالى تكون حفيفة فى استهلاك البنزين وهيكلف كام الحوار

معلش انا دوشتك بس انا طمعان فى كرمك
قديم 09-11-2009, 06:16 PM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

موتور ال1000 سي سي اللي نازل مع اغلب الإيبيزا99 في مصر ضعيف متهيألي عشان كده نازل من غير تكييف والتكييف هيهلكه وعايز رجل حنينه وتكون متابعه جامد في الزيت ومواعيد تغييره الدورية وكله انا جبت واحدة من سنة كانت بتاكل زيت والموتور عايزله نصف عمره المهم مشيت بيها وازود اللي بينقص لغايت مجاب آخره(كبسه راح بيرمي زيت عالبوجيهات وطبعا العربية متدورش) وهيعوز كده عمره كاملة فإن شاء الله اغيره واجيب 1400 او 1600 بس ربنا يعترني في ميكانيكي كويس يعمل الشغلانه دي والموتور ال 1400 يعمل من 2500 بحاجته بفتيسه والضفاير والكنترول وال1600 من 3000ج ل3500 انا لسه جايب الأسعار دي من الحرفيين.....اهم حاجة صلي ركعتين استخارة قبل الشراء وبالتوفيق

لو هتجيبها وتمشي بال1000 سي سي مع المحافظة(تغيير الزيت والفلتر في مواعيدهم والراديلتير سليم ومياه حمرا وتزود اللي بينقص وكده) ومتركبش تكييف هتمشي معاك زي الفل الموتور ده 50 حصان شغال وتوفير بنزين مقولكش وطبعا متحطش اقل من 92 عشان الإنجكشن والموتور.

التعديل الأخير تم بواسطة رياح التغيير ; 09-11-2009 الساعة 06:22 PM
قديم 10-11-2009, 01:30 AM
mimo emmo mimo emmo غير متواجد حالياً

mimo emmo is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياح التغيير مشاهدة المشاركة

موتور ال1000 سي سي اللي نازل مع اغلب الإيبيزا99 في مصر ضعيف متهيألي عشان كده نازل من غير تكييف والتكييف هيهلكه وعايز رجل حنينه وتكون متابعه جامد في الزيت ومواعيد تغييره الدورية وكله انا جبت واحدة من سنة كانت بتاكل زيت والموتور عايزله نصف عمره المهم مشيت بيها وازود اللي بينقص لغايت مجاب آخره(كبسه راح بيرمي زيت عالبوجيهات وطبعا العربية متدورش) وهيعوز كده عمره كاملة فإن شاء الله اغيره واجيب 1400 او 1600 بس ربنا يعترني في ميكانيكي كويس يعمل الشغلانه دي والموتور ال 1400 يعمل من 2500 بحاجته بفتيسه والضفاير والكنترول وال1600 من 3000ج ل3500 انا لسه جايب الأسعار دي من الحرفيين.....اهم حاجة صلي ركعتين استخارة قبل الشراء وبالتوفيق

لو هتجيبها وتمشي بال1000 سي سي مع المحافظة(تغيير الزيت والفلتر في مواعيدهم والراديلتير سليم ومياه حمرا وتزود اللي بينقص وكده) ومتركبش تكييف هتمشي معاك زي الفل الموتور ده 50 حصان شغال وتوفير بنزين مقولكش وطبعا متحطش اقل من 92 عشان الإنجكشن والموتور.
الف شككككككككر يا باشا انت ظبطلى دماغى انا كنت فاكر حوار التسقيط هيدخلة فى 5000 ولا حاجة كدة تمام اوووى ادعيلى ربنا يوفقنى فى عربية كويسة ...... بالنسبة للمكانيكى فى واحد بينصح بية ديما كبير الابيزاوية محمد باشا الى هو فى جسر السويس ورا حديقة بدر بعد الجراج بحاجة بسيطة اسمة محمد سمير انا لسة متعملتش معاة اكيد بس بالنسبالى كلمة محمد ابيزا كافية جيدا
قديم 10-11-2009, 02:14 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

نسيت اقوللك تكشف عالعربية كويس قبل متشتريها تاخد سمكري وميكانيكي وتخليه يبص كويس علي العربية ويشوف لو في بارومة واهم حاجة تقيس كبس الموتور في البنزينة ميقلش عن 75% علي ما اعلم وفي بنزينة كالتيكس في مساكن شيراتون بيقولوا كويسة...بالتوفيق