العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 06-06-2009, 09:35 PM
thewesaman thewesaman غير متواجد حالياً

thewesaman will become famous soon enough
افتراضي ابيزا 99 حلوه؟؟؟

الاول السلام عليكم جميعا للمنتدي الرائع اولا انا سجلت هنا جديد عشان واحد كبير اوي اسمه الاستاذ محمد ابيزا بجد يا استاذ محمد انا كنت عايز اشتري ابيزا و من خلال البحث علي النت عرفت ان مستر محمد ابيزا هو الزعيم والكبير في مجال الايزا والله العظيم تتبعت حضرتك لغايه ما وصلت هنا انا كان عندي شويه اسئله كده لو مافيهاش رزاله

انا معروض عليا ابيزا99 عامله 87 كم و دواخل فابريقه و حاله ممتازه وعفشه رياضيه السعر 35 الف كنت عايز اعرف اول حاجه معني دواخل فبريقه ان هي ممكن تكون مثلا عامله حادثه من بره و كمان يعني ايه عفشه رياضيه والعربيه دي 1000 سي سي هل ده كويس ولا ايه وهل موديل99 ده كله 1000 سي سي انا اسف جدا يا شباب علي الاطاله عليكو بس هل السعر ده كويس و تنصحوني بايه ويا تري الموديلات الاقدم ال94 مثلا افضل و متشكر مقدما ......................... ........
قديم 06-06-2009, 09:54 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ابيزا 99 حلوه؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thewesaman مشاهدة المشاركة

الاول السلام عليكم جميعا للمنتدي الرائع اولا انا سجلت هنا جديد عشان واحد كبير اوي اسمه الاستاذ محمد ابيزا بجد يا استاذ محمد انا كنت عايز اشتري ابيزا و من خلال البحث علي النت عرفت ان مستر محمد ابيزا هو الزعيم والكبير في مجال الايزا والله العظيم تتبعت حضرتك لغايه ما وصلت هنا انا كان عندي شويه اسئله كده لو مافيهاش رزاله

انا معروض عليا ابيزا99 عامله 87 كم و دواخل فابريقه و حاله ممتازه وعفشه رياضيه السعر 35 الف كنت عايز اعرف اول حاجه معني دواخل فبريقه ان هي ممكن تكون مثلا عامله حادثه من بره و كمان يعني ايه عفشه رياضيه والعربيه دي 1000 سي سي هل ده كويس ولا ايه وهل موديل99 ده كله 1000 سي سي انا اسف جدا يا شباب علي الاطاله عليكو بس هل السعر ده كويس و تنصحوني بايه ويا تري الموديلات الاقدم ال94 مثلا افضل و متشكر مقدما ......................... ........
يا باشا ايه الكلام الجامد ده ربنا يخليك مش عارف اقولك ايه ربنا يقدرني و افيدك بقدر الكلام الجميل اللي حضرتك قلته في حقي

اولا يا باشا الابيزا 99 عربية ممتازة اعتمادية توافر قطع غيار توفير بنزين رهيب 350 كيلو في الصفيحة و بتزيد عن كده كمان ضريبة قليلة في ظل ارتفاع ضرايب ترخيص العربيات

دواخل فابريقه يا باشا يعني حضرتك لما تفتح الباب كده تمام هتلاقي بطن الباب من جوا و هتلاقي الحته اللي الباب بيقفل عليها دي بتبقي عليها بويه تمام دواخل فابريقه يعني البويه دي فابريق يعني العربية مرشتش دواخل و دي طبعا حاجة ممتازة و لما اي عربية بترش دواخل سعرها بينزل جامد و طبعا بيبان رش المصنع الاصلي بتاعها من رش صنايعية مصر

بص يا باشا بمنتهي البساطة و بدون الدخول في تفاصيل هتلخمك و مش هتستفاد بيها العفشة الاصلية بتاعت العربية اكيد موجودة فيها معتقدش انه غير العفشة بالكامل تمام اكيد قصده علي المساعدين و السوست المساعدين و السوست الرياضي دول بيبقوا انشف و اكثر قساوة من العفشه العادية بتاعت العربية بس العفشه الرياضية تخيليك تفتقد عنصر الراحة في العربية يعني مثلا في النقر و الحتت المكسرة العفشه العادية تاخد و تدي مع الارض و متحسسكش بالتكسير اللي انت ماشي فيه تمام العفشه الرياضية لا هتحس بالكلام ده كله بس هي فيها ميزة انها بتعلي ثبات العربية في السرعات العالية مع ان الابيزا مش محتاجة ثباتها يزيد لان ثباتها ممتاز

ال 1000 سي سي موتور اعتماديته عالية مش وحش و شغال زي الفل مع ناس كتير جدا تمام و موفر في البنزين و كله علي حسب اتسخدامك لو استخدامك عنيف طبعا بحكم انه موتور صغير هيبقي مش قوي اوي معاك انما هيستحملك لو استخدامك عادي و اغلبه جوا المدينة هيبقي كويس معاك و هيوفرلك بنزين كتيييييييييييييييييييييير

الابيزا ال99 في مصر في منها 1000 و 1400 بس 1400 قليل مش كتير

و طبعا ال 94 افضل من 99 ال94 اساسياتها كلها جولف 2 و 3 انما ال 99 بولو و البولو اضعف و اقل اعتمادية من الجولف لكن برضه عربية ممتازة

و اي استفسار انا موجود و ربنا يوفقك

IBIZA
قديم 06-06-2009, 10:08 PM

يا باشا دي اققل حاجه تتقال في حقك و انا اللي مش عارف اقولك ايه علي سعه ردك و معلوماتك و مجهودك بجد حاجه جميله جدا معقول لسه في ناس حلوه كده في مصر عايزين يخدموا و بس !!!!!

طب بالنسبه للسعر يا زعيم رايك ايه فيه و بعدين في حاجه محيراني بعد ازنك ليه الشركه نزلت الموديلات الجديده اوحش من القديمه دي غلطه بشعه .......
و بالنسبه لل94 ايه السعر المناسب ليها يعني لو حالتها ممتازه من كلو تبقي عامله كام مثلا.....
و ايه اكتر موديل تنصحني بيه يعني الموديل اللي ادور عليه في كل حته و امسك فيه بايدي و سناني

و الف شكر ليك يا كبير مره تانيه و يارب ما يحرمنا من خبراتك و معلوماتك ابداااااااااااااااااااااا ااا
قديم 06-06-2009, 10:19 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thewesaman مشاهدة المشاركة

يا باشا دي اقل حاجه تتقال في حقك و انا اللي مش عارف اقولك ايه علي سعه ردك و معلوماتك و مجهودك بجد حاجه جميله جدا معقول لسه في ناس حلوه كده في مصر عايزين يخدموا و بس !!!!!

طب بالنسبه للسعر يا زعيم رايك ايه فيه و بعدين في حاجه محيراني بعد ازنك ليه الشركه نزلت الموديلات الجديده اوحش من القديمه دي غلطه بشعه .......
و بالنسبه لل94 ايه السعر المناسب ليها يعني لو حالتها ممتازه من كلو تبقي عامله كام مثلا.....
و ايه اكتر موديل تنصحني بيه يعني الموديل اللي ادور عليه في كل حته و امسك فيه بايدي و سناني

و الف شكر ليك يا كبير مره تانيه و يارب ما يحرمنا من خبراتك و معلوماتك ابداااااااااااااااااااااا ااا
يا باشا ده واجب عليا

السعر يا باشا معقول بس في اغلي من كده انا بس عايز اعرف حالتها ايه عشان اقدر اقول السعر كويس ولا كتير اكشف علي العفشه و قيس كبس المكنة و سمكري يكشف علي الصاج و يشوف حالته برضه و الاحواض و القوايم و كده و لو محتاجة مصاريف قولي محتاجة ايه و انا اقولك تاخدها ولا لا و كده

قولي احتياجاتك من العربية عشان اقدر اقولك انهي موديل تمسك فيه بأيدك و سنانك لو مشيك مشي عادي و اغلبو جوا المدينة وعايز حاجة توفر بنزين يبقي ال 99 لو عايز حاجة تفرم فيها و حرق و شد و كده و تستحملك يبقي 94 بس ال94 1300 كربراتير فا استهلاكها اعلي في البنزين

يا باشا مش غلطة من الشركة ولا حاجة الفرق مش بشع بين العربيتين بس ال 94 افضل فاهمني بالمقارنات بين الاتنين و نفس الحاجة هنا و هنا دايما ال 94 بتتفوق علي 99 و عموما يا باشا القديم احسن من الجديد في كل العربيات مش سيات بس و برضه ال 99 ممتازة مش هتندم عليها كفاية انك تمشي بصفيحة في حدود 350 كيلو حد طايل ptmnlo123per1106

و برضه عربية اعتمادية جدا و بتستحمل فا متقلقش و يا ريت تقولي حالة العربية اللي ادامك بظبط و تقولي اقصي مبلغ ممكن تدفعه و انت ايه احتياجاتك بظبط من العربية

IBIZA
قديم 06-06-2009, 10:45 PM

بالنسبه لاحتياجي فحيبقي جوه البلد يعني اروح بيها الكليه اتفسح مع صحابي كده يعني مع العلم اني سواقتي هاديه جدا و مش بتاع جري ولا تغريز بس في نفس الوقت عايز عربيه مثلا لما احب اسافر بيها تدي معايا وبرضو لو كنت مستعجل و حبيت اجري برضو شويه ما تقولش لا بس انا اهم حاجه عندي ان العربيه تبقي اقل مصاريف و مشاكل ده رقم واحد قبل ال سي سي و الكلام ده وبرضو اللي قطع غيارها ارخص و اكتر توفر و اسهل في التعامل معاها طبعا حضرتك عشان استاذ و رئيس قسم فهمت ان انا عايز عربيه عمليه....... وبالنسبه للمبلغ انا اخري 34 او اقل حبه كمان

اما حضرتك العربيه اللي معروضه عليا حالتها فوق الممتازه طبعا بالنسبه لعين الناظر بمعني اني لسه ما كشفتش عليها بس انا حاسس ان شاء الله انها زي الفل مع العلم انها متظبطه من كلو يعني كاسيت سي دي جنوط سنتر زجاج كهربي كل الحاجات دي بس حضرتك اللي شدني انها عامله 87 كم بس و انا من خبرتي الصغيره اعتقد ان ده ممتاز بالنسبه لعمر العربيه ولما اتكلمني قالي نخلص علي 34

وطيعا عشان احترت قولت لازم اسئل الكبير محدش حيفدني غيره....