العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 23-03-2010, 03:34 PM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

محمد باشا مختار مساء الفل
الحكايه مش مين فاهم مين غلط لا طبعا
ليك حق فى اللى قولته لكن انا لما صورت الفيلم الطويل ده كان علشان فى اعضاء قالوا احنا جاين وقت الاختبار و اتصلو بى لكن محدش جالى وقت الاختبار فعلشان تبقى فى مصداقيه امام الجميع قولت انى اصور امام الجميع بدون مونتاج يطلع طويل يطلع اطول انا كنت بفكر فى جزئيه معينه ان محدش يقول انى بتكلم على مزاجى كله يبقى امام الجميع ورغم ذالك من الطبيعى يبقى فى انتقدات بس فى الاول و الاخر انا مبسوط ان فى ناس مبسوطه بللى انا وصلتله مش مشكله انها على نطاق ضيق بس حققت توفير ميزانيه البنزين لعدد لابأس به من الناس و خصوصا لمن حولى

اما بخصوص التركيبه بتاعه البنزين سيادتك بتقول ان اى كيميائى بقدر يوصلها طيب احنا عندنا كام كيميائى فى مصر ليه مسمعتش عن حد فيهم عمل حاجه بخصوص البنزين انا عندى اصدقاء فيهم واحد عنده معمل و شغال تجارى فى السوق لما كلمته ياعم اعملنا حاجه علشان نحسن البنزين عارف رد عليا بأيه فكك لو كان ينفع كانت شركه البترول عملته ثم اكيد الحكايه مكلفه ثم اكيد لها اضرار و رصلى شويه كلام ملهوش اى لازمه غير الاحباط لكن ممكن اى كميائى يوصل بس عايزه تشغيل مخ و فى النهايه يعادل البى اتش بتاع التركيبه علشان مضرش
و على العموم انا فاهم قصدك يا محمد مختار لكن عن نفسى انا فرحان جدا ان عرفت اعمل حاجه فيها تطوير عن اى مصنع للسيارات و ده فى حد ذاته انجاز بص فى شويه اسرار وراء الستار هى اللى منعانى انى اتكلم بالتفسير فى المنتدى مش اكتر لكن بردو عن نفسى انا عاذر اى شخص يقول اى كلمه لكن فى النهايه كلنا اخواااااااااااااااااااات ومتعلمين و عن نفسى احب افيد الناس و ابعد عن ضررهم لان الحايه قصيره جدا فمن الاحسن ان الكل يفيد الكل و ياريت لو كل واحد حاول يوصل لجزئيه تفيد الناس و تكون صالحه و يكون فيها ابتكار محدش وصله فى الخارج
قديم 23-03-2010, 05:36 PM
الصورة الرمزية master.formats
master.formats master.formats غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد
التخصص العملى: مهندس معماري

master.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medhat3377 مشاهدة المشاركة

اما بخصوص التركيبه بتاعه البنزين سيادتك بتقول ان اى كيميائى بقدر يوصلها طيب احنا عندنا كام كيميائى فى مصر ليه مسمعتش عن حد فيهم عمل حاجه بخصوص البنزين ا............
أنا قلت: "ممكن يعرف تركيبته و النسب إيه بالضبط... ده كمان ممكن يعرف انت شاري المواد الخام بتاعتك منين...."

قصدي يحلله ويعرف مش يخترع زيه....

وعموماً قلبك أبيض.... و ربنا يوفقك

مهندس معماري
محمــد مختــار

قديم 24-03-2010, 04:05 AM

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

ا محمد انا بحط لون اخضر جنزارى صعب جدا و يكاد يكون مستحيل حد يوصل لتحليله لان شركه هنيكل بتستخدم نفس اللون علشان محدش يوصل للتركيبه و دى شركه اوروبيه و عارفه هى بتعمل ايه فانا اخذت نفس نوعيه و نفس اللون
و على العموم انا تحت امرك يا محمد فى اى شىء او استفسار
قديم 24-03-2010, 11:43 AM
world_of_kill world_of_kill غير متواجد حالياً

world_of_kill is a jewel in the roughworld_of_kill is a jewel in the roughworld_of_kill is a jewel in the roughworld_of_kill is a jewel in the rough

هههههههههههههههههه بقالي كتير مضحكتش بجد اول مره اشوف واحد بيقول انو عمل اكتشاف و كاتب ميزات اكتشافه

و هوه فاضح نفسو بالتصوير ازاي سيدتك بتقول الحراره مش بتعدي الربع و شوف في الدقيقه 33 او الدقيقه 56 في عداد الحراره في الفديو

حتقولي اصل الساعه 2 الظهر و الكلام دا اولا انا كان معايا عربيه مش حقولك جديده و لا انها فيها مروحتين ولا رديتير نضيف

انا كان معايا عربيه فيات 132 و كانت الحراره بتقفل العداد الردياتير اتغير و كل حاجه رجعت احسن من الاول و مكنش بيعدي النص غير كدا كانت المروحه عندي اتوماتك يعني عشان لاتقول شغاله مع العربيه و الكلام دا انا كنت بمشي الساعه 1 الظهر

بالنسبه لي استهلاك البنزين كان معايا زفت في الاول مجرد فلترين نضاف للبنزين + ان عربيتي كانت 2000 سي سي كانت بتمشيني 320 كيلو التنك 40 لتر
يعني تقريبا اللتر بيمشي 8 دا جوه البلد دا في حين ان عربيتي 2 كامه و انو معروف عنها انها حوت بنزين دا غير انها ماكنتش مظبوطه في استهلاك البنزين و علي فكره معلومه اللي عندو 132 لو ظبطها صح مفروض اللتر بيمشيه 12 و دا معاناه ان عربيت سيادتك مش مظبوطه تقدر تصلحها

العربيه لو حسبتها صح التسارع بتاع عربيتك بالظبط 14 ثانيه مش 12 بتبدي من الدقيقه 01:16:44 و بتنتهي في الدقيقه 01:16:56 انت كدا معملتش جديد ببنزين 80 انا فكرت حيبقي في اعجاز علمي و انك حتجيب السرعه دي مثلا في 6 ثواني ولا حتي 10 ثواني و عشان بس متقولش بردو حاجات كتير انا كان معايا نفس الكوتش الاربع فرد 185/65

و كانت بتطلع تقريبا في نفس المده او يمكن اقل عشان مره كنت بشد مع لانسر كريستاله من 0 لغايه اللي يسبق هوه فرق بعد ال 90 و لو بسيط للفديو دا حتشوف هيه بتجيب في قد ايه اظن في 11 ثانيه دا معناها ن بنزين 80 مأثر معاك في حين انو معايا كان في الفيات بيجيب احسن من كدا

طبيعي انك بتقول مكتوب في الكتالوج العربيه اخرها 185 طب شوف بقي الفديو دا كدا مضفتش جديد

بالنسبه للطلوع علي الغيار التاني دا اللي انا كنت بطلع عليه ديما تقريبا مكنتش بستخدم اول بس عشان المكنه عندي مستريحه مكنتش بحتاج اطلع علي اول و عشان العربيه كانت قديمه فمش خايف

اما بالنسبه للغيار التالت مجربتش ولو كنت اعرف كنت جربت ليك مخصوص

اما بالنسبه ماشي علي الغيار الخامس ايه اللي عرفني انك مش دايس دبرياش بدليل ان الار بي ام بيوطي مش بيعلي ينزل بس ولا انت عمرك ما بتسقط تنزل نقله و تفضل دايس دبرياش و سياب العربيه علي النقله اللي عليها و تقوم كابس بنزين و تفضل زي منتا

و بعدين ازاي بنزين 92 مش بيأثر دنتا يراجل لسه مطلعتش من الموضوع و بتقول لسه مكتشف اكتشاف جديد من ماده خضره شكلها مايه مجاري بتقلل استخدام البنزين دنتا حتي مفكر ان مكونات السوائل بتتعرف باللون اللون الاخضر
ptmnlo123per154ptmnlo123p er154
بصراحه عيب يعني انك تشتغل الناس و تقول بي 2000 جنيه بس حظبط عربيتك و احطلك فيها العفريت السحري

ياريت لو الناس تبطل نصب علي الناس

انا هاتلي حاجه ملموسه هيدروجين ايه اللي حتحطو في العربيه يعني انت خلاص في بالك شركات العربيات كلها حمير و مجربوش الكلام دا كلو يحطو اكسجين و هيدروجين
امال النيتروز دا اخترعوه ازاي صدفه ولا كانو بيلعبو

و الله لو العربيه كانت لسه موجوده كنت عملت فيديو مخصوص عشان اثبت ان كلامك دا بدون جدوه و بعدين في حد بيكتشف حاجه قال يعيني خايف علي الناس اوي و علي مصلحتهم و انو مش عاوز يروح يسجل اختراعه

اصلو مش عارف يثبت قيمت الاختراع برضو و مش راضي يقيس في مختبرات اصل عشان لو راح مختبر حيكشف كل الكلام اللي بيقولو دا بدون لزمه ياريت بدل ما الناس تقع في النصب و الكلام دا الاداره تحذف الموضوع و انا غلطان اني ضيعت 4 ساعات من عمري بدون لازمه عشان اشوف موضوع اتفه من انو يكون خيال

ربنا يرزق بالزباين اللي بصدق و بعدين بقولك ايه متديني 10 الاف جنيه حركبلك علبه سودا بس لو فتحتها حتنفجر فيك و تولع فيك و العلبه دي حتخليك تمشي من الاسكندريه لمصر بي 5 جنيه بس لو عاوز ابقي هات ال 10 الاف جنيه و تعالي

و سلملي علي الاختراع و هيئه اثبات الاختراع اصلها معموله عشان متسجلش برائات ptmnlo123per1147ptmnlo123 per111ptmnlo123per111

التعديل الأخير تم بواسطة world_of_kill ; 24-03-2010 الساعة 12:01 PM
قديم 24-03-2010, 08:26 PM

واولا يا ورلد اوف كيل
متشكر جدا على زوقك اللى بيدل على نوعيه تعليمك ثم ان الحراراه بتبقى الربع دا كلام مظبوط لان فتره تشغيل مراوح الريداتير قلت تلات تربع فى وقت تشغيلها و متنساش ان العربيه فيها ترموستات يعنى مش بتفتح الا لو جات الحراره للحد المسموح به يعنى الامبير او المؤشر الحراره لا بيطلع و لا بينزل يثبت عند حد معين و الباقى على شغل المراوح فبالتالى تقل فتره التشغيل للمراوح يعنى حراره افضل ان مش بشتغل حد لكن ينقصنى الاجهزه للقياس لكن كل من ياتى اليا بيشوف كل حاجه بعينه على الطبيعه ثم عندك الساعه كانت 2.30 بعد الظهر و الجو كان حلو انت ناسى ان احنا فى فصل الشتاء و الحراره رطبه و حلوه مش زاى مانت بتقول ان الجو حر انت حساس بفوران دم او ضغطك تقريبا مرتفع هو ده اللى عاطى ليك الاحساس بان الجو حر
مبدائيا انت مشفتش الفيديو كويس لانك لو مركز كنت شوفت انى شايل رجلى من على البنزين و الدبرياج و الفرامل لكن شكلك كانت فى حاجه شغلاك و انت بتتفرج
ثانيا الفيديو اللى انت جايبه التصوير و عدد الثوانى فى 14 ثانيه مش زاى مانت بتقول
وكمان الكاوتش اللى عندى هو 195\60 و انت بتقول 185\65 شوفت بقى انك مش مركز فى الموضوع لكن مركز على المهاجمه فقط واضح من كلامك ان فى حاجه فى نفسك و لاحظ انك بتتكلم فى منتدى عام لابد من انك تختار نوعيه الكلام ثم انت عنك الخاص اكتب اللى فى نفسك تقوله بس ياريت تتفرج تانى و انت رايق و هادى شويه
بس فعلا شكلك ظريف اوىىىىى وانت بعصبيه بطريقه كلام مش مظبوطه و مفيهاش موضوعيه ptmnlo123per1106ptmnlo123 per1106ptmnlo123per1106pt mnlo123per1106ptmnlo123pe r1106ptmnlo123per1106ptmn lo123per1106ptmnlo123per1 106ptmnlo123per1106ptmnlo 123per1106ptmnlo123per110 6ptmnlo123per1106

و نقدك لى بالطريقه دى مفرحانى اوى لان طول ما فى هجوم بالطريقه بتعك دى عليا معنى كده انى نجحت ياريت اسمع ردك لكى يزيدنى حماسه و فرح لان كل نقد هدام بيدل على نجاح صاحبه و لو انا معملتش حاجه مكنتش اتلاقيت تليفونات كتيره و زيارات كتيره لى فى الاسكندريه

ثم انا قولت انى بحط لون اخضر على التركيبه مش اللى انت بتقول عليه مش بقولك انت مشدود اوى وانت بتكتب و كمان مش مركز نهائى و بتاخد الكلام بالشبه الكلام مدون عندك فوق شوف و ركز شويه لان كدا بيدل انك مش مستوعب الموضوع
اللون يضاف على التركبيه علشان مينفعش يتحلل لكن انا مقولتش انى اكتشفت لون و بحطه على البنزين

قليل من التكيز يؤدى الى كثير من الفهم ptmnlo123per1106ptmnlo123 per1106

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 24-03-2010 الساعة 08:59 PM
موضوع مغلق