العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 04-09-2012, 12:55 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قيادة النقل و الاتوبيس!

انا كمان عندي Euro truck simulator و german truck simulator والاتين بصراحة تحفة بكل المقاييس بس لما اركب مقطورة العربية بتقا بطة بلدي وكمان الفرامل زفت بصراحة

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 04-09-2012, 01:30 AM
abokoko abokoko غير متواجد حالياً

abokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond repute

فى ماموريه شغل اخدت العربيه من السواق لاعطائه فرصه للنوم - مرتين -
بين السويس والاسماعيلية / الزعفرانه غارب
العربيه - نيسان دوبل كابينه
متوسط السرعه 120
صراحة كانت احلى واخف واجمد واقوى من ال لادا بتاعتى
قديم 04-09-2012, 05:27 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

انا لما كنت شغال في في موقع تنفيذ في شركة مقاولات في مصر كان عندي إهتمام غير عادي باللودر مش عرف ليه.
وطبعا السواق ماصدق إنه هيضرب معايا صحوبية علشان مأسحلوش في شغل كتير بس بأمانة هوا كان راجل جدع ويمكن لسة على إتصال ببعض لحد دلوقتي (الكلام دا من حوالي اربع سنين)
المهم الحمد لله وصلت لمرحلة إني ممكن أدور اللودر وأنقله من آخر الموقع لأوله ومرة نزلت بيه عربية عدة كانت جاية آخر اليوم وكان السواق خلع ومارضيتشي أعمل أزعرينة علشان مدير المشروع مايعرفش.
دورت اللودر ولسة بتحرك قام واحد صاحبي قالي إنتا بتنيل إيه هنروح في داهية إستنى ممكن نتصل بصالح نجيبه المهم طبعا قولتله ياعام ولا يهمك بعون الله دقيقتين وهنقفل على الموضوع ده.
بجد تجربة رائعة وخاصتا وإنتا قاعد فوووووووووق قوي كدة هنااااااك وبتسوق ماكينة مش مركبة دا فرق تاني خااالص.
وساعات كتير كنت بتحرك بالجرار من هنا لهنا في قلب الموقع بس ماكانشي ممتع بالنسبالي زي اللودر غير اني سواق الجرار ماكانشي بيتساهل معايا كتير.
بجد كانت أياااااام أكثر من رائعة.

قديم 05-09-2012, 11:31 PM
SAMER_ENGINES SAMER_ENGINES غير متواجد حالياً

SAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

انا كمان عندي Euro truck simulator و german truck simulator والاتين بصراحة تحفة بكل المقاييس بس لما اركب مقطورة العربية بتقا بطة بلدي وكمان الفرامل زفت بصراحة
كلامك صحيح بس هعلق على النقطتين:
أولاً: كون انى العربية تقيلة فده بيديك احساس انها مش Most wanted و لا Underground يعنى قصدى مش لعبة جرى و سباقات و تسقيط مواتير و شكراً (من اللى كل الشباب غاوينها و منهم انا بس بفضل اكيد لعبة زى يورو تراك او باص درايفر) لا دى لعبة لعشاق و مدمنى قيادة النقل الثقيل و المركبات ذات الحجم الكبير و عشان كدة ناس كتير مبيكونش ليهم فى الموضوع ده و بيلعبوها فبالطبيعة بيشوفوها مملة.

ثانياً: الفرامل فى النقل الثقيل و على السرعات العالية هى الآداة رقم 2 فى ايقاف السيارة لما تكون سايق عربية زى دى او اوتوبيس و عايز تفرمل و انت على سرعة بتستعمل اولاً
الريتاردة أو التلمة زى ما بيقول عليها الكتير من السواقين و ده بيكون جهاز متركب حوالين عامود الكردان فى المركبات اللى بيكون موتورها امامى زى التريلات (و زى لعبة يورو تراك) أو بيكون متركب مباشرة على الفتيس فى السيارات اللى موتورها فى الخلف زى الاتوبيسات و دى بتكون مكونة من 4 درجات مقسمة طبعاً كالتالى:
أول درجة تعطى قوة 25%
ثانى درجة تعطى قوة 50%
ثالث درجة تعطى قوة 75%
رابع درجة درجة تعطى قوة 100%

و من اشهر ماركاتها و افضلها على حد علمى Voith
و التلمة عامة او الريتاردة فعالة جدا فى ايقاف المركبات الثقيلة و ممكن مثلا ادى 3 درجات و ابدا استعمل الفرامل على خفيف بتلاقى العربية سهل جدا انها تقف و عادة سواقين السياحة بيستخدموها فى الملفات و المنحنيات و المنازل اكتر من الفرامل العادية عشان ميسخنش الفرامل لانى الحمل الرهيب على الفرامل بيكون غير الملاكى خالص و بيتسبب فى درجة حرارة ممكن تفلق الطنابير و مياكلش تيل كتير و السواق اللى بيحرق تيل كتير فى النقل يبقى مش بيستخدم الريتاردة او التلمة زى ما قلنا.

و بالنسبة للعبة فلما تكون بتجرى و عايز تستخدم التلمة بتدوس على حرف B فى الكيبورد بس للاسف ملهاش درجات زى الحقيقة هى دوسة واحدة و بس و بعد كدة لو عايز تستخدم الفرامل لو حتقف خالص او تدوس مرة تانية عشان توقف عمل التلمة لو هديت فى ملف مثلا و عايز تكمل.
قديم 05-09-2012, 11:37 PM
SAMER_ENGINES SAMER_ENGINES غير متواجد حالياً

SAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abokoko مشاهدة المشاركة

فى ماموريه شغل اخدت العربيه من السواق لاعطائه فرصه للنوم - مرتين -
بين السويس والاسماعيلية / الزعفرانه غارب
العربيه - نيسان دوبل كابينه
متوسط السرعه 120
صراحة كانت احلى واخف واجمد واقوى من ال لادا بتاعتى
اكيد يا ابو كوكو هتكون احلى و اخف و اجمد و اقوى من اللادا و مش عايزك تزعل كلنا فى الهوا سوا انا كمان معايا لادا بس طبعا لحفظ ماء الوجه ليا و لحضرتك لازم اقول انى لو البرنجى خدت اكصدام من اللادا هتتكسح عند السمكرى اسبوع على الاقل.