العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 14-03-2010, 11:17 AM
nonaymon nonaymon غير متواجد حالياً

nonaymon is on a distinguished road
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الاستاذ مدحت
انا مثلى مثل باقى اعضاء المنتدى مش قدرت اتوصل لشئ من الفيديو المرفق بالموضوع
كانت احب اعرف ما هو الأختراع اللى توصلت إلية علشان أقدر أفهم
وشكراَ
قديم 14-03-2010, 12:49 PM
d0tn3t d0tn3t غير متواجد حالياً

d0tn3t is on a distinguished road

مبروك على الاختراع و النجاح
ممكن بقى حضرتك تقولنا هاتقدر تفيدنا و تفيد الناس ازاي
قديم 14-03-2010, 02:37 PM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

يا جماعه اول واحد اتفرج و هو اللى ساعدنى فى نزول الفيلم هو عمرو عصام المعروف فى المنتدى باسم فيرومان
والراجل بارك لى وفهم و كتير اتصلو بى و على موعد لتنفيذ فى عربيتهم
اشمعنى nonaymon \ luckyman
مش فاهمين حاجه
و فى ناس من الزوار اتصلو و جولى و اخذو ميعاد لان لم استطيع العمل الا فى سياره واحده فى اليوم و بالفعل العربيه بتيجى الساعه 11 صباحا و اتركها 3 ساعات لكى تبرد الساعه 2 م نبدء فى فكها الساعه 11 م يتم تسليم العربيه
اللى مش فاهم يقول هو مش فاهم ايه بالظبط علشان اعرف اشرحله لكن ميسبهاش عايمه كده و انا مش عارف هو يقصد اى اتجاه اقصد نقطه معينه و انا اشرحها
قديم 14-03-2010, 04:38 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

والله العظيم انا مش فاهم اى حاجة اشكرك على جهدك الرائع ولك منى كل تحية وتقدير ولكل اعضاء منتدى مصر موتورز
قديم 14-03-2010, 08:19 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

مدحت باشا

لاشك أنك بذلت مجهودآ كبيرآ فى اختراعك أو لنقل تطويرك لموتور السياره ! فكلمة اختراع كلمه

كبيره تعنى انشاء شىء جديد من الآلف الى الياء ! ولا شك انك الفتره السابقه أثرت فضول الكثير

من رواد المنتدى و خلبت عقولهم ! و كما قلت أنا فى مداخلتى الوحيده هنا سابقآ انك أحسن خبير

دعايه رأيته فى حياتى ! ولكن للآسف الفيديو اللى انت عملته ده " فى رأيى " مسـح كل اللى انت

قلته و حتى رأيى اللى أنا قلته !

أولا: - التصوير سىء جدآ وأعتقد ان الكاميرا كاميرة موبايل و هى لا تصلح فى مثل هذه المواضيع

التوثيقيه ! مش عارف انت اللى كنت بتصور أو مين ؟ بس لو كنت انت ليه ؟ كان من الآفضل أن

تستعين بصديق ! أقسم بالله العلى العظيم لقد نمت أثناء عرض الفيديو أكثر من مره لطوله ولآنه لم

يفدنا بشىء سوى رؤية معالم و دخلة طريق رشيد أو الدولى السريع ! كان يكفى تصوير العداد عند

ملء البنزين و تصويره مرة أخرى عند ملئه المرة الثانيه فى وجود طرف محايد وليكن عضو من

أعضاء المنتدى !

ثانيآ :- لماذا أصريت فى الفيديو و فى مقالاتك على تشغيل التكييف و تركيب عجل أكبر ؟ ألم يكن

من الآفضل أن تغلق التكييف و تركب عجل استندارد الوارده به السياره لنعرف الفرق الحقيقى بين

أرقامك وأرقام المصنع ؟؟ أو بمعنى آخر كانت ح تعطيك نتائج أفضل !

ثالثآ :- طبعآ انت لو عرضت الفيديو ده على أى شركه أجنبيه ! حتى صانعة السياره فلن يقتنعوا بأى

شىء الا عن طريق أجهزه و كومبيوتر كما نصحك الآخ agtp وانت قلت له مش فاهم قصدك ايه ؟؟

سبحان الله قصده واضح ! ان العلم لا يقتنع الا بالحاجات المسجله بأجهزه و أجهزه معايره كمان ؟؟

أنا لا أشكك بمجهودك وواضح ان السياره باسم الله ماشاء الله تسير بسلاسه ! بس لازم طريقة الاقناع

سواء عن طريق أجهزه و عدادات و شركات محايد متخصصه و علميه و فيديو محترم مقنع تكون هى

السبيل الوحيد لتثبيت وتأكيد تطويرك أو اختراعك على حد قولك !

وشوف كم الردود عليك قبل الفيديو كان قد ايه و بعد الفيديو أصبح قد ايه وانت تصدقنى !

والله أنا لا أقول هذا الكلام الا بصفتى رجل محب لك و لكل من يبتكر شيئآ جديدآ ! بس اعمل الخطوات صح !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
موضوع مغلق