العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 13-03-2010, 01:42 AM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold
رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

atgps

معلش انا مش فاهم انت عايز توصل لايه عايز تستفسر على ايه بالظبط وضح اللى انت عايز تفهمه او تعمله بالتفسير
لكن انا عن نفسى حاولت اظهر كل شىء علشان كل حاجه تكون واضحه وانا على ما اظن ماخفتش اى شىء انا مشيت زاى اى شركه بتعمل هى السرعه على 90 كيلو و حققت 8 لتر لكل 100 كيلو ببنزين 80 و المعروف انه مش بتاع جرى الطبيعى ان بيمشى العربيه بالعافيه
بس انا زودت شويه فتحت التكييف طول التجربه و طلعت كبارى لكن فى اختبار الشركه لازم تكون السكه لا يوجد بها اى مرتفعات
و كمان الشركه عامله بمقاس كاوتش 185\65
لكن انا عملت على كاوتش اعرض و هو مصمم للمياه على رسمه شجره لتفريغ المياه و المعروف عن نوعيه الكاوتش ده مش بتاع جرى لانه بيكلبش فى الارض
و انا مصور رقم الكاوتش اتعشم بانك تكون شفته
فى انتظار ردك
ثم انا عايرت العداد بتاع الكيلو مع متوسيكل مرور و مع عربيه مرسيدس طلع مظبوط

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 13-03-2010 الساعة 01:51 AM
قديم 13-03-2010, 01:49 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

الأستاذ مدحت أنت ذكرت ان التسارع كان من 0 الى 100 كم/س فى 12 ثانية، ازاى عرفت ذلك؟ وهل انت متأكد أن السرعة الموجودة على عداد السرعة عندك 100كم/س هى الحقيقية؟ فكما ذكرت لك فان سيارت كثيرة وبالتجربة بها أخطاء تصل الى 10كم/س

قديم 13-03-2010, 01:56 AM

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

التصوير عندك عند ساعه و 16 دقيقه و 46 ثانيه بدء التسارع و انتهى عندساعه و 16 دقيقه و 56 ثانيه سجلت 100 كيلو و قلت لك و لاحظ التسارع تم فى وجود التكييف شغال
ان عايرت بمتوسيكل مرور و عربيه مرسيدس سى 180 و كانت الارقام مظبوطه

ثم فى نقطه مهمه العربيه تجيب اقل من 10 ثوانى لو الكاوتش بتعها الاصلى لانه اكنز و لسيت بالعرض ده ثم الكاوتش بتاع مياه اللى راكب فيها لكن كاوتشها فهو عادى مصمم لكل الاجواء ثم اثناء التسارع كان وش العربيه فى الناحيه البحريه و اتجاه الهوا كان فى الوش يعنى فى فرق مقاومه
لاحظ ان البنزين مش بتاع جرى لانه 80 بس انا قولت ابدء بالبنزين الميت اللى مسبب مشاكل مع كل العربيات اللى بتستخدمه و الحمد لله العربيه ثبتت كفائه فى الموضوع ده لايوجد تسقيف و لا تقطيع و لا رجه ركز شويه فى الفيلم و انت تشوف ان كلامى مظبوط

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 13-03-2010 الساعة 02:04 AM
قديم 13-03-2010, 03:45 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

بصراحة انا مش قادر افهم اى حاجة حاسس انة لغز اسف سامحونى يلريت حد يبسط ليا المعلومة وافهم الموضوع لانى متابع من مدة بس كل مرة بحس الموضوع بيصعب اكتر ولكم منى تحياتى
قديم 13-03-2010, 01:31 PM

صباح الخير يا لاكى مان
انت محسيسنى انى باقول فوازير رمضان
الاخ فارو مان
اول واحد اتفرج على الكليب و بارك و على ما اعتقد انى كنت بتكلم فى الكليب و بقول انا بعمل ايه
قولى عايز اشرحلك ايه و انا اشرحه بالتفسير انا تحت امرك مش متاخر فى حاجه
موضوع مغلق