العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 16-03-2012, 11:10 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل الحركة دى خطر على العربية

انا شاكر لكل من قام بالرد

الحقيقة انا كنت مجبر انى انزل للاول من الثالث لان العربيات كانت بتهدى على مطلع الكبرى وانا دايس دبرياج وعاوز اخد الثانى والثانى مش عاوز يدخل مكانة وفضلت احاول كذا مرة وانا دايس على الدبرياج والعربية ماشية بقوة الدفع وبقيت ملخوم بين ملاحظة الطريق والحركة باليد على الفتيس وكل شوية أقرب اكثر من العربيات وكان لازم أكون كل تركيزى على الطريق. إذا الأمر كان إضطرارى ولاول مرة يحدث.

طيب حضرتك بتقولوا انه ممكن يكسر الفتيس فما هى أعراض كسر الفتيس. الحقيقة أعتقد ان ربنا سلم لانى مشيت عادى وأخذت الأول والثانى والثالث مرة ثانية...

أما سؤالى للأستاذ مطر هو حضرتك بتقول مفروض أنى مش أمشى على الأول خالص. الحقيقة أنا مش بستغنى عنه يعنى فى حالة التوقف فى إشارة أو الوقف فى زحمة ثم التحرك أو السير بسرعة بطيئة فى الزحام عادة ما امشى على الأول. بمعنى أخر أنا استخدم الأول عدد مرات كثيرة أثناء كل مشوار إذا كنت اتحرك من الثبات للمشى كما فى الإشارات أو لما أحب ان سرعة العربية تكون بطيئة جدا تحت 20 كيلوا لما يكون فى زحمة أو ناس كثير وحارات ضيقة. الأول بيدينى تحكم افضل فى العربية.
قديم 17-03-2012, 01:14 AM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

انا شاكر لكل من قام بالرد

الحقيقة انا كنت مجبر انى انزل للاول من الثالث لان العربيات كانت بتهدى على مطلع الكبرى وانا دايس دبرياج وعاوز اخد الثانى والثانى مش عاوز يدخل مكانة وفضلت احاول كذا مرة وانا دايس على الدبرياج والعربية ماشية بقوة الدفع وبقيت ملخوم بين ملاحظة الطريق والحركة باليد على الفتيس وكل شوية أقرب اكثر من العربيات وكان لازم أكون كل تركيزى على الطريق. إذا الأمر كان إضطرارى ولاول مرة يحدث.

طيب حضرتك بتقولوا انه ممكن يكسر الفتيس فما هى أعراض كسر الفتيس. الحقيقة أعتقد ان ربنا سلم لانى مشيت عادى وأخذت الأول والثانى والثالث مرة ثانية...

أما سؤالى للأستاذ مطر هو حضرتك بتقول مفروض أنى مش أمشى على الأول خالص. الحقيقة أنا مش بستغنى عنه يعنى فى حالة التوقف فى إشارة أو الوقف فى زحمة ثم التحرك أو السير بسرعة بطيئة فى الزحام عادة ما امشى على الأول. بمعنى أخر أنا استخدم الأول عدد مرات كثيرة أثناء كل مشوار إذا كنت اتحرك من الثبات للمشى كما فى الإشارات أو لما أحب ان سرعة العربية تكون بطيئة جدا تحت 20 كيلوا لما يكون فى زحمة أو ناس كثير وحارات ضيقة. الأول بيدينى تحكم افضل فى العربية.
بص يا باشا هو الفتيس مش هيكسر انشاء الله من اول مرة كده انما لو كررت الموضوع ده كتير التروس هتتكسر و ده طبعا بيبقي ملحوظ يعني مثلا تيجي تجيب تاني (ده لو ترس التاني اتكسر) اكنك لسه ممور بالظبط

اما موضوع الاول بقي فاللي حدرتك بتعملوا ده صح الاستاذ مطر يقصد اني تنسي الاول ده خالص و العربية ماشية لكن لو وقفت او هدييييت خالص يبقي طبيعي تجيب الاول (معلش يا استاذ مطر برد بالنيابة عنك )

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

قديم 17-03-2012, 02:01 AM
spider_man spider_man غير متواجد حالياً

spider_man will become famous soon enough

خطر جدا ياباشا
قديم 18-03-2012, 12:10 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

ربنا ستر المرة دى . واعتقد ان هذه المرة الاخيرة اعمل فيها كدة. كان مفروض اتكى على الفرامل وبعدين اخد الاول بعد العربية ما توقف...

متشكر للرد
قديم 18-03-2012, 03:08 PM
الصورة الرمزية handtools123
handtools123 handtools123 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد دياب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: صيانة العربيات

handtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_1993m مشاهدة المشاركة

طبعا مفيش كلام يتقال بعد كلام mr_astra
بس اضيف حاجة صغيرة اني الحركة دي لا تلجا ليها ابدا الا لو لاقدر الله لاقيت العربية مافيهاش فرامل او حتي لو بتشد مع واحد انا رايي تحرق علي الغيار افضل من انك تسقط حارة الاثنين غلط طبعا بس ده اقل ضررا يعني
هو ده أفضل كلام الله ينور يارجالة مصر موتورز