العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 03-05-2012, 12:26 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اغير زيت الفتيس وله لع ؟؟؟؟!!!

هوا ليه حضرتك مش موضح لا نوع السيارة ولا عدد الكيلو مترات ولا ظروف شغلك وإستخدامك للعربية؟ وكمان ولا قايل إني عربيتك مانيوال ولا أوتوماتيك؟
عموما أنا أول مرة أغير زيت الفتيس كان وأنا عامل 180 ألف كيلو وعلى فكرة غيرته مازودتش لأنه ماكانشي ناقص.
بس الجو من بلد للتانية بيختلف أنا غيرت الزيت والفلتر وكان لون الزيت إسسسسسسسود فحمة وملياااااااان شوائب والفلتر ماتعرفش شكله كان عامل كدة ليه.
إوصف ظروفك بدقة علشان تحصل على النصيحة المناسبة.

قديم 03-05-2012, 12:47 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

طالما قلنا كل واحد واللى شايفة اصلح
عربية اعدت عندنا 15 سنة دفع خلفى طبعا سوزوكى نصف نقل او ربع نقل مش فارقة التسمية وطوال هذة المدة لم يتم تغيير زيت تروس مخفض السرعة ولا زيت ناقل الحركة وعمرى ما سمعت منهم صوت او ونة او تقل فى الفتيس او اى مشكلة تذكر والله على ما اقول شهيد

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 03-05-2012, 11:48 PM
eaglenest eaglenest غير متواجد حالياً

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold

شكرا والله على الاهتمام يا جماعة ده انتوا اكتر من اخواتي حاسس اني قاعد في البيت وخد وهات في الكلام .... انا اخويا نفسه كل ما اقوله حاجة يقولي بلاش فلقة دماغ لما حاجة تبوظ غيرها وانا مش بحب الطريقة دي انا عارف اني مش هبخل على العربية هيا كمان مش هتبخل عليا

اسف مذكرتش نوع العربية ولا بيانات عنها اصلي نسيت

عربيتي لانوس 2008 عاملة 75 الف كم بمشي بيها بمعدل 300 كم في الاسبوع ومش بسافر مثلا الا في الشهر مرة او مرتين ..... بس مع العلم ان فيه عضة خفيفة في الفتيس برضه ...
وبالمرة وانا بديها غيار لورا ساعات مش بترضى تاخد ده فتيس وله دبرياش ؟؟
قديم 06-05-2012, 02:16 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eaglenest مشاهدة المشاركة

وبالمرة وانا بديها غيار لورا ساعات مش بترضى تاخد ده فتيس وله دبرياش ؟؟
طبيعى كل المانيوال كده حتى لو تويوتا
ساعتها شيل رجلك خالص من على الدبرياج و ارجع دوس تانى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا