العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 28-04-2010, 11:21 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أعمل ايه برجاء المساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيان مشاهدة المشاركة

اولا الف مبروك على العربية الجديدة ونصيحة منى اوعى تخلى حد يركب عربيتك تانى وبخصوص موضوع الميه ممكن تحط مية تكون مفلترة يعنى لو عندك فلتر فى البيت خد منه مية مفلترة وحط لعربيتك تانى حاجة لازم كل يوم تبص على المية والزيت اول متيجى تطلع بالعربية اول طلعة ودا ضرورى انا عارف انو محدش بيهتم كتير لحد انو يبص على المية والزيت كل يوم بس انا بعمل كدة
تصدق انا بعمل زيك بحط ميه من الفلتر ( لانه بينزع الكلور ) و بضيف عليه اى عبوة امريكانى من بتوع ال coolant booster

واحد صاحبى مرة مراته اتصلت بيه و قالت له انها طلبت من البواب انه يزود لها مية علشان هى مبتعرفش و بعديها العربية مرضيتش تدور فلما روح اكتشف ان البواب زود مية من غطاء الزيت
قديم 04-05-2010, 10:30 AM
كيان كيان غير متواجد حالياً

كيان will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

تصدق انا بعمل زيك بحط ميه من الفلتر ( لانه بينزع الكلور ) و بضيف عليه اى عبوة امريكانى من بتوع ال coolant booster

واحد صاحبى مرة مراته اتصلت بيه و قالت له انها طلبت من البواب انه يزود لها مية علشان هى مبتعرفش و بعديها العربية مرضيتش تدور فلما روح اكتشف ان البواب زود مية من غطاء الزيت

ptmnlo123per144ptmnlo123p er144ptmnlo123per144ptmnl o123per144ptmnlo123per144 ptmnlo123per144
قديم 15-05-2010, 08:37 PM
sayedkhedr sayedkhedr غير متواجد حالياً

sayedkhedr will become famous soon enough

بخصوص مياة التبريد.طبعا كلها او معظمها دورات تبريد مغلقة.يعنى لازم يكون غطاء الرادياتير محكم.طيب ماذا يحدث لوالغطاء مسرب او جوانه مش محكم فى الحالة دى دورة التبريد حيدخلها هواء وبالتالى مياة التبريد يكون فيها فقاعة هواء بمعنى وجود جزء لا يصله مياة تبريد حول جسم المحرك وترتفع درجة حرارته وبالتالى حرارة المحرك ككل...كمان انخفاض مستوى مياه التبريد فى القربة عن مستوى مياة التبريد فى الرادياتير يؤدى لنفس الكلام...اخوكم م. السيد خضر