مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ريفيوهات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   car engine (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=23663)

skoda1996 09-04-2010 11:12 PM

car engine

بسم الله الرحمن الرحيم
انا من زمان عايز ابدأ مناقشة عن الموديلات المتقفله من العربيات العريقه خارج الدول المصنعه
و بقول نبدأ كده بمعشوقتي الفولكس فاجن
انا مقتنع بيها قوي
بس انا عرفت مثلا ان السوران البرازيلي او المكسيكي 8 صباب بس مش 16
ممكن حد يقول
1-هل تفرق في سحب العربية؟
2-عمر الموتور؟
3-استهلاك البنزين؟
4-...................
كل النقط و اتمني مشاركة الجميع

skoda1996 10-04-2010 10:59 AM

رد: car engine

فين المهندسين؟؟؟؟

بدر بسيونى 11-04-2010 11:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skoda1996 (المشاركة 162546)
بسم الله الرحمن الرحيم
انا من زمان عايز ابدأ مناقشة عن الموديلات المتقفله من العربيات العريقه خارج الدول المصنعه
و بقول نبدأ كده بمعشوقتي الفولكس فاجن
انا مقتنع بيها قوي
بس انا عرفت مثلا ان السوران البرازيلي او المكسيكي 8 صباب بس مش 16
ممكن حد يقول
1-هل تفرق في سحب العربية؟ اكيد بتفرق
2-عمر الموتور؟ مش للدرجة القوية
3-استهلاك البنزين؟طبعا بتفرق
4-...................
كل النقط و اتمني مشاركة الجميع

وشكرا ليك موضوع جميل

hossamhussein0 11-04-2010 11:51 AM

طبعا زي ما سعادتك عارف ان الموتور في معظم السيارات (مثل التي تسأل عنها ) مكون من 4 سلندر و موضوع الصبابات ده بيكون في الجزء العلوي للموتور (وش السلندر)

في الموتور ذو الثمانية صبابات (وهو الاقدم تكنولوجيا ) يتم تغذية كل سلندر بعدد 2 صباب احدهم للبنزين و الثاني للعادم و هذا من شأنه أن يوفر في استهلاك الوقود و لكن يقلل بالتالي من كمية البنزين التي تدخل لغرف الاحتراق و بالتباعيه يقل عزم السيارة ( قوة الاحصنة ) و بالتالي التسارع .

و تم تطوير التصميم في الثمانينات لبعض المواتير و التي تكون 4 سلندر برضه و لكن 12 صباب و في تلك المواتير يتولي 1 صباب تغذية كل سلند بالبنزين و 2 صباب لاخراج العادم و انتشرت نوعاما تلك التكنولوجيا التي كانت تؤدي الي اداء اقوي بقليل للمحركات نظرا لسهولة اكبر في تفريغ العادم و بالتالي مقاومة اقل للبستم اثناء الصعود ،

واخيرا اصبحت المواتير فئة 4 سلندرات تتمتع بـ 16 صمام (كل سلندر 4 صباب ) 2 بنزين + 2 عادم ،، مما ادي الي زيادة في كمية دخول الوقود و زيادة ايضا في تصريف العادم مما ادي الي زيادة قوة الموتور كنتيجة و استهلاك بنزين عالي نسبيا

ملحوظة : (المواتير 16 صباب بتكون 2 كامة علوية ) أما المواتير 8 و 12 صباب بتكون كامة واحدة علوية (ممكن يكون تعبير الكامة ده دارج شوية في مجتمعنا عن عدد الصبابات ) ptmnlo123per1147

أما عن ايهما افضل ،،، فالكلمة دي مطاطة جدا ،،، لأن هناك متغيرات دائما في الصناعة و من ماركة الي اخري و ليس هناك ما يعرف بالافضل طالما هناك تطور ،،،، فممكن مثلا صناعة صباب بحجم معين و خامة معينة يصبح فعالا أكثر من اثنين في ماركة اخري

ولكن يمكنك الاعتماد علي المفهوم كشكل عام (الـ 8 صباب موفرة في البنزين و قوة اقل و الـ16 صباب قوة كبيرة (أكبر بحوالي 25 الي 30% و توفير أقل في الطاقة خاصة علي السرعات العاليه)

أما عن تأثير ذلك علي عمر الموتور فده يرجع للمستخدم بنسبة 80% ،،، فاذا كان يحب التسارع (الشد و القرص ) و يعتمد اسلوب قيادته علي ذلك فان في ذلك اجهاد كبير علي الموتور 8 صباب و يكون في هذا الحالة الموتو16 صباب مناسب اكثر لاستخدامه ،،،،، أما اذا كان معتدلا في القيادة و بيجري برضه بس دون ضغط علي الموتور فالموتور الـ 8 صباب هيعيش معاه كثير و هيوفر الكثير .

و عموماptmnlo123per1135 الصناعة الالماني من افضل الصناعات إن لم تكن هي افضلهم بالفعل ( من وجهه نظري) :HAPPY_~211:و طالما العربية عجباك توكل علي الله لان الناس دي ما بتهزرش و لديهم ميزانيات عملاقة للابحاث و التطوير و التصميم و ما الي ذلك

كل حاجة مدروسه ptmnlo123per1122.

بس نصيحة اخيرة قبل الشراء اسأل عن تكاليف الصيانة و قطع الغيار :waving:

skoda1996 11-04-2010 01:06 PM

الله ينور عليك و شكرا علي الرد المتكامل
بس هي فولكس ممكن تنزل عربية كده ليه؟
يعني الكروس فوكس و السوران 8 صباب
انا بشتغل في شركة الماني و متأكد ان صناعتهم مافيهاش غلطه بس انا قلقان لان العربيبتين دول برا المانيا
ممكن انت تقترح عليا عربية محترمة في حدود 90 الف بس انا راكب اسكودا و مش عايز انزل انا بدور علي حاجه احسن
و شكرا علي الرد مرة تانية

الساعة الآن 03:49 PM.