مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تعديلات رفع الاداء (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=126)
-   -   الزيت المعدنى ...والزيت التخليقى وسؤال محــيرنـــى؟!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=69117)

ابو هيما 02-10-2011 05:33 PM

رد: الزيت المعدنى ...والزيت التخليقى وسؤال محــيرنـــى؟!!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة syd (المشاركة 525173)
شكرا يا ابوهيما على المعلومات القيمة وفعلا الدعاية بتلعب دور كبير في تضليل المستهلك

أفهم من كلأم حضرتك ده أنك مقتنع بزيت مصر 1 وأن هو ذو كفاءة عالية ولأ أيه رأيك :shyy:

cars admire 02-10-2011 07:16 PM

الزيت المعدنى ...والزيت التخليقى وسؤال محــيرنـــى؟!!!

ابو هيما

AHLNWSHALNAHLNWSHALNAHLNW SHALNAHLNWSHALNAHLNWSHALN

elmanahry 02-10-2011 07:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما (المشاركة 525318)
أشكر حضرتك مرة أخرى على الرد والأهتمام بالمعلومة كاملة ..بس برده لسه حضرتك ماقولتش لي رأيك فى الزيوت الوطنية وأعنى بذلك مصر 1 وزيت التعاون XPL SM, ومن ناحية أخرى كنت عاوز أعرف رأى حضرتك فى موبيل XHP50

كلها زيوت معدنية موبيل XHP انزلته من السيارة بعد 3000 كيلو ماء اسود بدون اى لزوجة الزيت المعدنى الوحيد الذى احترمته هو شل الاصفر انزلته من السيارة بعد 3000 كيلو وهو محتفظ بلزوجته وكان شهر العسل مع السيارة فى النعومة ولكن للاسف لا استطيع استعمال زيت معدنى للسيارة فترات طويلة وانا ذكرت السبب

كيا سيفيا 02-10-2011 09:21 PM

الاخ الفاضل/ د. المناهرى
بعد التحيـــــــه....
خلال الاسبوع الحالى عندى صيانه الالف كيلـــــو للسيارة byd f3 المانيوال وهناك فى التوكيل بيستعملوا زيت Mobiel 1 وانا كنت عايز اضع الزيت الالمانــــــــــى liqui moli بس خايف اشتريه ويرفضوا استعماله فى التوكيل فياترى ايه النصيحه مع انى اتصلت اليوم بالتوكيل وكلمت المهندس علاء وقالى تعالى وربنا يسهل . برجاء التكرم بسرعة الافاده هل الموبيل 1 كويس ام لا
وتقبل تحياتى

elmanahry 02-10-2011 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيا سيفيا (المشاركة 525429)
الاخ الفاضل/ د. المناهرى
بعد التحيـــــــه....
خلال الاسبوع الحالى عندى صيانه الالف كيلـــــو للسيارة byd f3 المانيوال وهناك فى التوكيل بيستعملوا زيت Mobiel 1 وانا كنت عايز اضع الزيت الالمانــــــــــى liqui moli بس خايف اشتريه ويرفضوا استعماله فى التوكيل فياترى ايه النصيحه مع انى اتصلت اليوم بالتوكيل وكلمت المهندس علاء وقالى تعالى وربنا يسهل . برجاء التكرم بسرعة الافاده هل الموبيل 1 كويس ام لا
وتقبل تحياتى

هى الامور عاملة زى كتاب الوزارة والكتب الخارجية بالنسبة للتوكيلات يوجد اتفاق بينها وبين شركات الزيوت ولكن اختيار زيت تكون قرات عنه وضامن مصدره انه صناعة المانية هى النقطة الجوهرية التى بنيت عليها اختيارى والزيت ماشى مع السيارة كويس وسبب عقدتى من اى زيت معمم فى مصر هو استعمالى لزيت شل الترا اشتريته بعد ان مدح فيه بعض الناس ولكنه لم يتحمل فى السيارة اكثر الفين كيلو وفى الاخر عرفت انه كان يعبا فى ماليزيا وصار الان يعبا فى مصر لذلك بحثت عن زيت اصلى من بلده وعثرت على التوكيل واشتريته وعملت به 2000 كيلو ولحد الان ماشى كويس اقرا عن الزيت وخذ قرارك

الساعة الآن 12:13 PM.