العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 01-10-2011, 11:51 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
للاهمية الزيت المعدنى ...والزيت التخليقى وسؤال محــيرنـــى؟!!!

كثيراً منا يقوم بتغير زيت السيارة وكل اللى يعرفه عن الزيت أن هذا الزيت بيمشى 10000 وأخر بيمشى 3000 أو 5000.
لكن كثيراً منا لأيعرف هذا الفرق الكبير بين ما يسمى الزيت التخليقى واللى هو بيمشى 10000 ك والذى يتميز بلزوجة عالية والعمل فى أقصى درجات الحرارة العالية مثل موبيل 1 وبين ما يدعى بالزيت المعدنى والذى يمشى 3000 ك مثل موبيل XHPوهو يتميز بلزوجة أقل , وأى حد ممكن يعرف اذا كان الجيركن تخليقى ولأ ومعدنى لو بص على العبوة , فلو هو تخليقى فهيلأقى الكلمة دى FULLY SYNTHETICوأما بقى اذا كان معدنى فهتلأقى كلمة MINERAL OIL ..أنا بصراحة معلوماتى مش كتيرة فى الموضوع ده وعشان كده أنا برجو من السادة الأعضاء أنه يكون موضوع للحوار وكل واحد يضيف اللى يعرفه عشان الجميع يستفيد وتعم الفائدة .
بس فى حاجة مهمة أوى وهى -لما حاولت أبحث عن موضوع الزيوت أكتشفت أيضاً أن موبيل 1 ده مش هو يعنى رقم واحد وأن الدعاية والأعلأنت هى اللى شهراه وأنا على فكرة مش بعيب ولكن أنا بوضح أن الدعاية بتلعب دور كبير جداً وأن فى حاجات تانية أحسن منه .
مثلاً على سبيل الذكر وليس الحصر ( شيل ألترا )وزيوت كالتكس وتوتال ال 9000 وكمان زيوت الأمارات وديه بتتعبأه بمسدس فى محطاتهم المختلفة ... والمفأجاة بقى يا جماعة واللى ما يعرفهاش ناس كتير أن كل الزيوت أصلها واحد ولكن الذى يفرقها عن بعضها هو الأضافات التى تقوم بها كل شركة وأخرى ... وعلى فكرة معظم الشركات الكبيرة مثل موبيل وشيل وده أنا عرفته من خلأل أكثر من موضوع قرأته بتقوم بخلط زيوتها وتعبئتها بجراكنهم فى مجمعات خلط مصر للبترول ... وهو ده وبصراحة اللى خلأنى أنى أفكر فى منتجات هذه الشركة مثل زيت مصر 1 أبو جيركن أزرق والذى يتميز بلزوجة عالية وكفأءة فى العمل تحت أعلى الظروف الحرارية وده سعره 95 جنيه وبيمشى 7000 ك , وفى كمان جيركن أصفر تقريباً زيه فى نفس الكفاءة وبيتباع فى محطات التعاون وده أسمهXPL SMوسعره 98 جنيه وبيمشى برده 7000 ك .. والزيوت ديه كويسة جداً وذات لزوجة وأضافات جيدة وناس كتير بتشكر فيها ولكن ما يعيبها هو أنها تتبع القطاع الحكومى فعشان كده مش معملها دعاية كويسة زى موبيل وغيره ..
السؤال اللى محيرنى ويصراحة لسه مش لأقى معلومات وافيه عنه وهو تلك العلأمات والأرقام المزدوجة اللى بتتكتب على الجراكن ويصراحة مش فاهما والبياع اللى فى البنزينة اللى بيبيع مش فاهم حاجة وبيبيع وخلأص .. فأنا عاوز أعرف منكم يعنى أيه جيركن يبقى مكتوب عليه 20-W50
وأخر SM..SJ..XPH..XPL
أنا بصراحة عاوز أفهم وأكيد كتير من الأعضاء بيشاركونى نفس الرأى ونفسهم هما كمان بفهموا.
أشكركم مقدماً وفى أنتظار ردودكم .

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 02-10-2011, 12:39 AM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الزيت المعدنى ...والزيت التخليقى وسؤال محــيرنـــى؟!!!

شكرا ابو هيما--- الزيوت نوعين مايسمى بال MINERAL OIL وهو الزيت الذى ياتى من تكرير البترول وهم هنا يحولون صنع مايسمى بال VERY LOW CHAIN HYDROCARBON هذا الزيت له عيوبه وهو انه يترك ترسيبات كبريت وزيت برافين على الموتور
نوع الزيت الاخر SYNTHETIC OIL وهو زيت معدنى مخلق ويوضع عليه مايسمى ADDITIVES اى الاضافات وهذه الاضافات تختلف من شركة لاخرى لتميز الزيت الخاص بها ولا داعى للخوض فى تفاصيل هذه الاضافات لان انواعها كثيرة والزيت المعدنى ميزته طول مدة استخدامه وعدم ترك ترسيبات على الموتور بل نوع من الاضافات تسمى DETERGENTS وهى اضافات لازالة اى ترسيبات نتجت عن زيت سابق
اما الارقام التى تكتب على الزيت مثل 5W-40 حرف W هنا يعنى WINTER START اى فى اى درجة حرارة تحت الصفر تستطيع ان تبدا ادارة المحرك حرف 5W معناه ان تبدا ادارة المحرك ابتداء من 25 درجة تحت الصفر الى 46 درجة تحت الصفر وعلى سبيل المثال زيت LIQUI MOLI TOP TECH 4200 5W-30 تستطيع ادارة سيارتك فى درجة حرارة 46 درجة تحت الصفر وهذا مايسمى بال POUR POINT اى قدرة الزيت على عدم التجمد وبداية تسلله وسط اجزاء المحرك فى بداية تشغيل الموتور
اما الرقم الاعلى 30 او 40 او 60 فهى قدرة الزيت على الاحتفاظ بدرجة مرضية من اللزوجة فى اقصى ظروف التشغيل والحرارة العالية وهذا مايسمى بال VISCOSITY INDEX
لو تتبعت هذا الرابط فى مناقشة عن احد الزيوت سوف تجد هنا وهناك بعض المعلومات عن الزيوت
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=64941
وشكرا جزيلا

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry
قديم 02-10-2011, 12:51 AM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

سلامو عليكم
احب اوضح شويه نقاط بسيطه على حسب معلوماتي
الزيت التخليقي هوه زيت معدني برضه من مشتقات البترول ولكن بيتعمل له تنقيه للشموع اللي بتيقى فيه
احنا عارفين ان من مكونات البترول الخام هيا الشموع ودي بتعمل طبقات من الشمع جوا الموتور وعندها قابليه للالتصاق بجسم المحرك من الداخل وعلى السبائك بتاعت الكرنك والبيلات طبعا الطبقه دي بتقلل من كفاءة دورة التزييت
فالشركات توصلت الى طريقه تتخلص بيها من اكبر قدرممكن من الشمع اللي ف الزيت والمعامل دي كلها بره مصر علشان كده بيقولك ده زيت مستورد لانه فعلا مستورد سواء كان موبيل او شل
الزيت ف العربيه له عدة وظائف
التزييت والتبريد والتنظيف
التزييت معروفه لتقليل الاحتكاك بين الاجزاء المتحركه والتبريد لانه بيعدي على اماكن دورة التبريد بالميه ما بتوصلهاش زي التاكيهات والبيلات من تحت والتنظيف لانه بيستوعب جواه جميع الشوائب اللي بتبقى جوا الموتور وناتجه عن الاحتراق وبيفتتها جواه علشان ماتتكومش وتعمل ذرات صلبه ممكن تسد مجرى زيت او تبوظ سبيكه
ولعلمك الزيت الكويس هوا اللي اول ما تحطه يلم الشوائب جواه ويغير لونه ده لو الموتور قديم مثلا انما الكلام اللي بنسمعه ان الواحد يقولك انا منزل زيت المكنه اخضر زي ماهوا بعد 3000 كم ده زيت تعبان لانه ما بينضفش المكنه من جوا
فاضل معلومه الارقام بتاعت 50w20 معناها خواص اللزوجه للزيت يعني اقل درجه 20 واعلى درجه 50 على مقياس اللزوجه ودي درجات مصنفاها الجمعيه الامريكيه المختصه بالزيوت
والمعلومه التانيه ودي مش متاكد منها اوي ان الزيت اللي مكتوب عليه 20w50 بيكون درجة لزوجته 50 وهوا سخن و20 وهوا بارد ازاي مااعرفش رغم ان اللزوجه بتتاثر عكسيا بالحراره وياريتلو حدمن المتخصصين يشرحهالنا لان انا بقالي عشر سنين بتعامل ف الزيوت وكل مره اسال بتوع الزيت يقولولي هيا كده
معلهش انا اسلوبي عامي شويه لاني دايما بحب اتكلم اللغه اللي يفهمها الكل ويتجاوبوا معاها
ويارب اكون افدتك بمعلومه
وشكرا لموضوعك الجميل
قديم 02-10-2011, 12:45 PM
الصورة الرمزية ابو هيما

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
Smile رد: الزيت المعدنى ...والزيت التخليقى وسؤال محــيرنـــى؟!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmanahry مشاهدة المشاركة

شكرا ابو هيما--- الزيوت نوعين مايسمى بال MINERAL OIL وهو الزيت الذى ياتى من تكرير البترول وهم هنا يحولون صنع مايسمى بال VERY LOW CHAIN HYDROCARBON هذا الزيت له عيوبه وهو انه يترك ترسيبات كبريت وزيت برافين على الموتور
نوع الزيت الاخر SYNTHETIC OIL وهو زيت معدنى مخلق ويوضع عليه مايسمى ADDITIVES اى الاضافات وهذه الاضافات تختلف من شركة لاخرى لتميز الزيت الخاص بها ولا داعى للخوض فى تفاصيل هذه الاضافات لان انواعها كثيرة والزيت المعدنى ميزته طول مدة استخدامه وعدم ترك ترسيبات على الموتور بل نوع من الاضافات تسمى DETERGENTS وهى اضافات لازالة اى ترسيبات نتجت عن زيت سابق
اما الارقام التى تكتب على الزيت مثل 5W-40 حرف W هنا يعنى WINTER START اى فى اى درجة حرارة تحت الصفر تستطيع ان تبدا ادارة المحرك حرف 5W معناه ان تبدا ادارة المحرك ابتداء من 25 درجة تحت الصفر الى 46 درجة تحت الصفر وعلى سبيل المثال زيت LIQUI MOLI TOP TECH 4200 5W-30 تستطيع ادارة سيارتك فى درجة حرارة 46 درجة تحت الصفر وهذا مايسمى بال POUR POINT اى قدرة الزيت على عدم التجمد وبداية تسلله وسط اجزاء المحرك فى بداية تشغيل الموتور
اما الرقم الاعلى 30 او 40 او 60 فهى قدرة الزيت على الاحتفاظ بدرجة مرضية من اللزوجة فى اقصى ظروف التشغيل والحرارة العالية وهذا مايسمى بال VISCOSITY INDEX
لو تتبعت هذا الرابط فى مناقشة عن احد الزيوت سوف تجد هنا وهناك بعض المعلومات عن الزيوت
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=64941
وشكرا جزيلا

الأستاذ/ elmanahry
أشكر حضرتك على الرد ..بس كان فى حاجتين مفهمتهمش من كلأم حضرتك وأرجو من سيادتك التوضيح ألأ وهما :
1)اللى أنا فهمته كده من كلأم حضرتك بالبلدى أن المعدنى هو اللى بيترك رواسب على الماتور لأنه مش معالج زى التخليقى ( تمام كده ) .. طيب ليه فى ناس بتنصح باستخدامه وليه هو معمول أصلأً لو ليه نتايج سلبية .. طب ما الأحسن أن كل الناس تشترى دماغها وتغير على كل 10000 ك بالتخليقى وبكده يكون حافظ على الماتور وريح نفسه من كل شوية يروح يغير زيت... وعلى فكرة أنا من يوم ما جبت عربيتى وأنا ماشى على المعدنى لأنهم بيقولوا أنه بيغسل الماتور وبينضفه ولما حبيت أنى أغير لتخليقى قالولى غلط ولأزم تشترى علبة فلأش عشان تغسل الماتور من جوه وكمان تغير معاه فلتر .. طب الصح فين وأيهما أفضل المعدنى أم التخليقى .وهل يبقى الأسلم أن أختار الوسط .. يعنى أنا عرفت أن زيت شيل ال5000 هيلكس بلأس هو عبارة عن زيت معدنى وتخليقى .هل ترشحه لى فى الأستخدام وبكده نكون مسكنا العصاية من النصف ؟!!!!!!!!!!!. . وأيهما يستحمل درجات الحرارة العالية زى عندنا فى جنوب سيناء .معدنى أم تخليقى أم وسط بين هذا وذاك . فأرجو التوضيح فى هذه النقطة؟

2)النقطة الثانية وهى :
موضوع حرف الw وهو الذى يشير الى أدارة المحرك فى درجة حرارة تحت الصفر .. كده يبقى معناها لما أشوف جيركن مكتوب عليه الحرف ده أبعد عنه ؟ لأن ده ما بيناسبش بلدنا وبينطبق على البلدان الأوربية !!!!!!
أنا مش فاهم النقطة دى , لأن أحنا بلد حر ودرجة حرارة الماتور بتزيد أكتر مع الوقفات الكتير وزحمة المرور والتكيف .. يبقى أحنا محتجين العكس مش الWINTER START وأرجو كمان توضيح نقطة الحروف الأخرى اللى بنجدها مكتوبة على الجراكن زى SM...SJ..XPH..APLمش فاهم حاجة خالص ؟!!!!!!! وبتوع البنزينة كلهم من كبير لصغير فى كل محطة مش فاهمين هما كمان حاجة وتيجى تبص على المكتوب على الجيركن بالعربى فى الضهر فتلأقى الكلأم واحد ومتكرر بنفس المنظر على كل الجراكن ( يعمل تحت الظروف الصعبة وذو كفاءة عالية )

3) أنا كمان عاوز أعرف رأى حضرتك فى الزيوت الوطنية زى مصر 1 اللى بيتباع فى محطات مصر للبترول ..طب والله انا قرأت كلأم كويس أوى عن الزيت ده وناس بتشكر فيه أوى وهو على فكرة بيستخدم أيضاً للعربيات الحديثة وفى الأصل هو زيت معدنى بس محسن ولزوجته عاليه وبيمشى 7000ك وسعره 95 للجيركن .
وفى كمان جيركن زيه ذو كفاءة فى محطات التعاون وهو أيضاً للعربيات الحديثة وجيركنه أصفر وأسمه XPL SM وده سعره 98 ج وبيمشى نفس المسافة .. والله أنا شايف أن الأتنين دول أحسن من موبيل بس للأسف مفيش دعاية لأنهم شركات حكومية فمش بيهتموا بالتسويق ..فيا ترى أيه رأى حضرتك فى الكلأم ده وأيهما ترشح ؟!!!!
بالنسبة بقى للزيت اللى حضرتك كنت فتحت ليه موضوع خاص وهو الزيت الألمانى ياترى عامل أيه معاك وسعر المعدنى منه بكام وبيمشى كام كيلو وهل يا ترى بيخدوا كتير على الشحن ؟!!
أنا شاكر جدأً لحضرتك وأسف على الأطالة

3) النقطة المهمة أوى بالنسبة لى وحضرتك كنت أثرتها فى موضوع أخر وهو ذلك الزيت الألمانى

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

صدق رسول الله

قديم 02-10-2011, 02:17 PM
الصورة الرمزية ابو هيما

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر ديزل مشاهدة المشاركة

سلامو عليكم
احب اوضح شويه نقاط بسيطه على حسب معلوماتي
الزيت التخليقي هوه زيت معدني برضه من مشتقات البترول ولكن بيتعمل له تنقيه للشموع اللي بتيقى فيه
احنا عارفين ان من مكونات البترول الخام هيا الشموع ودي بتعمل طبقات من الشمع جوا الموتور وعندها قابليه للالتصاق بجسم المحرك من الداخل وعلى السبائك بتاعت الكرنك والبيلات طبعا الطبقه دي بتقلل من كفاءة دورة التزييت
فالشركات توصلت الى طريقه تتخلص بيها من اكبر قدرممكن من الشمع اللي ف الزيت والمعامل دي كلها بره مصر علشان كده بيقولك ده زيت مستورد لانه فعلا مستورد سواء كان موبيل او شل
الزيت ف العربيه له عدة وظائف
التزييت والتبريد والتنظيف
التزييت معروفه لتقليل الاحتكاك بين الاجزاء المتحركه والتبريد لانه بيعدي على اماكن دورة التبريد بالميه ما بتوصلهاش زي التاكيهات والبيلات من تحت والتنظيف لانه بيستوعب جواه جميع الشوائب اللي بتبقى جوا الموتور وناتجه عن الاحتراق وبيفتتها جواه علشان ماتتكومش وتعمل ذرات صلبه ممكن تسد مجرى زيت او تبوظ سبيكه
ولعلمك الزيت الكويس هوا اللي اول ما تحطه يلم الشوائب جواه ويغير لونه ده لو الموتور قديم مثلا انما الكلام اللي بنسمعه ان الواحد يقولك انا منزل زيت المكنه اخضر زي ماهوا بعد 3000 كم ده زيت تعبان لانه ما بينضفش المكنه من جوا
فاضل معلومه الارقام بتاعت 50w20 معناها خواص اللزوجه للزيت يعني اقل درجه 20 واعلى درجه 50 على مقياس اللزوجه ودي درجات مصنفاها الجمعيه الامريكيه المختصه بالزيوت
والمعلومه التانيه ودي مش متاكد منها اوي ان الزيت اللي مكتوب عليه 20w50 بيكون درجة لزوجته 50 وهوا سخن و20 وهوا بارد ازاي مااعرفش رغم ان اللزوجه بتتاثر عكسيا بالحراره وياريتلو حدمن المتخصصين يشرحهالنا لان انا بقالي عشر سنين بتعامل ف الزيوت وكل مره اسال بتوع الزيت يقولولي هيا كده
معلهش انا اسلوبي عامي شويه لاني دايما بحب اتكلم اللغه اللي يفهمها الكل ويتجاوبوا معاها
ويارب اكون افدتك بمعلومه
وشكرا لموضوعك الجميل
وعليكم السلأم ورحمة الله وبركاته
برده نفس النقطة اللى أثارتها مع الأستاذ elmenahary وهى موضوع الترسيبات التى يتركها الزيت المعدنى على الموتور لأنه مش معالج زى الزيت التخليقى لمنع هذه الترسيبات ...كده أنا فهمت صح كلأم حضرتك ولأ لأ؟!!!!
طب لو كده صح وهو ان المعدنى بيترك ترسيبات على الموتور ,طب يبقى أذاً كتر أستخدامه على المدى الطويل والثبات عليه زى ما أنا ما بعمل مع عربيتى يبقى كده مش كويس .ولأ أيه رأى حضرتك فى الكلأم ده .
برده بخصوص الأرقام اللى مكتوبة على العبوة .. هى خمسين ديه درجة اللزوجة يعنى أقصاها رقم 50 ولأ فى كمان 60 و80 و90و100.طب أيهما أحسن درجة لأزم الواحد يثبت عليها ويشتريها .ولأ ديه معناها درجة الحرارة اللى ممكن يعيش فيها الزيت , أصل لو كده يعنى تبقى الدرجة ديه قليلة أوى وخصوصاً أن الماتور بيبقى هايولع من السخونية فى الحر ..ولأ أيه؟!!!!!!!
أشكر ك مقدماً وجزاك الله خيراً وعلى فكرة خد راحتك فى الأسلوب العامى فى الكلأم أصل أنا بفهمه أكتر

صدق رسول الله