مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Accent Verna RB اكسنت فيرنا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=237)
-   -   ارجو الدخول والمساعدة فى مؤشر rpm (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=116996)

memodina1 31-07-2013 12:16 AM

رد: ارجو الدخول والمساعدة فى مؤشر rpm

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour (المشاركة 907677)
سيدي الفاضل المشكلة بالترتيب كالاتي

1- المشكلة في الريجيولاتور بتاع الدينامو
2- وجود شورت في احد الاسلاك افحص الارضي جيدا وشيك علي التوصيلات
3- صمام الايدل وتقدر تتاكد بانك تفصل الفيشة والعربية دايرة ر بي ام يعلي ثم وصلة ينزل كده يبقي سليم

شكرا لمشاركتك جدا
اولا انا كشفت على البطارية عند واحد كهربائى ثقة وعلى الدينمو قالى البطارية سليمة تماما والدينمو كشف علية وقالى الدنيا تمام ولكن سؤال هل لو السير مشدود اوى او مريح شوية دا ممكن يعمل الحوار دا للعلم السير مكملش 10000 كيلو متغير فى التوكيل ولسة شادة فى الصيانة لانة كان بيعمل صوت صفير عند التدوير صباحا وتم شد السير والمشكلة انتهت فعشان كدة بسال شد السير يسبب المشكلة دى

ثانيا صمام الايدل انا عايز اشوف واحد معاة فيرنا واجرب معاة بس مستحيل الاقى الواحد دا ههههه
شكرا ليك وتعبتكم معايا

memodina1 31-07-2013 12:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour (المشاركة 907675)
الفيرنا ليس لها ايدل ليرن

انا سالت فعلا وقالى ملهاش ايدل ليرن بس عموما انا اعرف فصل السالب للبطارية يعمل ريستارت

memodina1 31-07-2013 12:26 AM

معلش سؤال برة الموضوع هل تشغيل التكييف لمدة ساعتين مثلا منهم مشى برحة وزحمة ومنهم جرى بس قليل ومنهم سلانسية بمعنى انى اسيب العربية دايرة بالتكييف للناس اللى راكبة وانزل اسيبها مثلا 10 دقايق واتحرك واسيبها تانى 15 دقيقة واتحرك هل دا يحرق بنزين لدرجة انى يعمل 120 كيلو فى 18 لتر على فكرة انا ممكن اعمل 30 كيلو فى ساعتين زى ما قلتلكم بالطريقة اللى فوق وبعمل 120 كيلو دول فى 4 ايام

romeoalmansour 31-07-2013 12:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 (المشاركة 907679)
شكرا لمشاركتك جدا
اولا انا كشفت على البطارية عند واحد كهربائى ثقة وعلى الدينمو قالى البطارية سليمة تماما والدينمو كشف علية وقالى الدنيا تمام ولكن سؤال هل لو السير مشدود اوى او مريح شوية دا ممكن يعمل الحوار دا للعلم السير مكملش 10000 كيلو متغير فى التوكيل ولسة شادة فى الصيانة لانة كان بيعمل صوت صفير عند التدوير صباحا وتم شد السير والمشكلة انتهت فعشان كدة بسال شد السير يسبب المشكلة دى

ثانيا صمام الايدل انا عايز اشوف واحد معاة فيرنا واجرب معاة بس مستحيل الاقى الواحد دا ههههه
شكرا ليك وتعبتكم معايا

السير ملوش علاقة لكن الكت اوت بتاع الدينامو ممكن بيدي كهرباء ذيادة
ممكن تجرب الايدل في عربتك افصل الفيشة وركبها تاني زي ما قلت لحضرتك وشوف فيه اختلاف في ال ار بي ام ولا لا

ramy safwt 31-07-2013 12:53 AM

سلام عليكم

عربيتك مش ايديل ليرن عموما الايديل ليرن بيتعمل ( كونتاكت بدون ما تدور - بعدين كوناتكت بدون ما تدور - تدور على المور و تطفى كل احمال الكهرباء لمدة 5 دقائق )

مشكلتك فى حاجه من اتنين يا اما مشكلة شكلية و دية ان العداد بيعلى و بيوطى بدون ما صوت المكنة يتغير و ده هتلاقى مشكلة فى البرمجة حد يظبهالك يكون بيفهم

العداد بيعلى لكن الموتور مش بيجرى كويس و تحسه واطى ده مشكلة فى الارضى بتكون لايك جراوند - اما ان قطاش الأرضى محتاج نضافه و صنفره كويس او ارضى الموتور مش واصل كويس او ارضى الدينامو مهزوز او فاصل

العداد بيعلى و بيوطى مع تغير غريب فى صوت الموتور كده المشكلة هتكون يا اما ان الايديال مش مربوط كويس او اى جزء فى تعلية و توطية الموتور مش مربوط كويس او ان الايديال خلاص باظ

العداد بيعلى و يوطى مع رجه فى الموتور و ده معناه ان الاحمال الكهربية بتشارك الموتور فى التغذية الكهربية بتاعته بشكل يؤثر على انتظام عمله و هنا لو البطارية سليمة و الدينامو سليم لازم تراجع دايرة الايجنيشن كلها و طبعا تنضف البوجيهات كويس

الله اعلم

الساعة الآن 03:52 PM.