مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   المرور والشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=89)
-   -   تعونوا معنا للتصدي للمعاملة السيئة في أقسام المرور (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=51693)

AMMI 07-04-2011 09:36 AM

رد: تعونوا معنا للتصدي للمعاملة السيئة في أقسام المرور

اقتراح اخر

ان اجراءات استخراج الرخصه لا يتبع وزارة الداخليه ويوكل الى اى هيئه اخرى مدنيه

الموضوع ده ملوش علاقه بالشرطه
من ضمن اسباب عدم السيوله المروريه ان الشرطه بتعمل اقتراحات لتسيير المرور اغلبها غير علميه
وللعلم بالشىء ان تصميم الاشارات المروريه وتحديد الكثافه المروريه والحل الامثل للزحام هو علم مختص بدارسى كلية الهندسه قسم مدنى

tarmum 07-04-2011 02:05 PM

انا لسه مجدد الرخصه بتاعتى من مرور ابيس النهارده
الحمد لله الوضع اختلف تماما بعد الثوره انا وانا ماشى مكنتش مصدق نفسى انا خلصت كل الاجراءت فى اقل من ساعتين رغم انه مرور ابيس تم اضافه مرور محرم بيه اليه لحين الانتهاء من اعمال ترميم محرم بيه
والامناء بقوا بيحترموا المواطنين ومبياخدوش رشاوى زى الاول
بس اللى كان مضايقنى هموا الموظفين الستات لانهم كبار فى السن وخلقهم ضيق شويه
بس على العموم هما ارحم من ايام زمان ايام ما كانو بيتخلقو على الناس وكان يحسسوك انهم بهوات وانك بتشتغل عندهم
ملحوظه مهمه ياريت محدش يدى اى رشاوى لا اى حد فى المرور لان ده شغلهم اللى بياخدوا عليه مرتبهم ولو المرتب مش مكفيهم يبعنوا شكاوى لرؤسهم مش احنا اللى ندفع الفرق بالرشاوى

نبيل عبدالرحمن 07-04-2011 02:15 PM

المشكلة الأكبر دلوقت إن فى بعض الإدارات المرورية ( زى مرور محرم بك فى اسكندرية ) اتحرقت فيها كل ملفات السيارات وأصبح مفروضاً على كل واحد يعمل ملف جديد لسيارته وهنا تظهر مشاكل لا حصر لها خاصة فى نقل الملكية أو التجديد ، بس الحاجات دى مع الوقت ها تتظبط إن شاء الله

AMMI 07-04-2011 02:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن (المشاركة 393360)
المشكلة الأكبر دلوقت إن فى بعض الإدارات المرورية ( زى مرور محرم بك فى اسكندرية ) اتحرقت فيها كل ملفات السيارات وأصبح مفروضاً على كل واحد يعمل ملف جديد لسيارته وهنا تظهر مشاكل لا حصر لها خاصة فى نقل الملكية أو التجديد ، بس الحاجات دى مع الوقت ها تتظبط إن شاء الله

المفروض الحكومه الذكيه كانت الملفات ديه كلها يكون معمول ليها scan وموجوده على اسطوانات

تامين سيارات 24-04-2011 06:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa (المشاركة 393143)
مش بس كده ده المفروض زى ما بيحصل بره انك ممكن تسلم او تبعت ورقك ويجلك ورقك تانى بالبريد وتدفع عند الاستلام

فيه حاجات كتير ممكن تتحسن بقرار بسيط عايزين افكاركم واقتراحتكم

ههههههههههههههههههههههههه عاوز تجدد الرخصة بالبريد فى مصر هههههههههههههه انت اكيد بتهزر مش اما البريد يتصلح الاول و يبقى بريد اهو البريد الى حضرتك بتقول علية تبعت فية ورقك الى لو ضاع هادوخ و تلف مش لانة غلطة البريد لا لانك وثقت باحدى مؤساسات الدولة المنتهية من 20 سنة غير بقى انك بتبقى موجود فى المرور و بتتاخر و اكنك مستنى نتيجة الثانوية العامة شوف بقى لو بعت فىالبريد حلنى بقى يعنى تبعت الترخيص مثلا 2011 يوصلك 2013 يا رجالة انسف حمامك القديم من طلب الرشوة لن ينصلح حالة و لو بعد 50 سنة الفصل من الخدمة + المقاضاة الجنائية + تنفيذ الحكم = دولة محترمة

الساعة الآن 06:18 PM.