مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Accent Verna RB اكسنت فيرنا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=237)
-   -   ارجو الدخول والمساعدة فى مؤشر rpm (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=116996)

memodina1 30-07-2013 06:33 PM

رد: ارجو الدخول والمساعدة فى مؤشر rpm

طب يا جماعة محدش يعرف يعمل الايدل ليرن للفيرنا انا عمرى ماعملتة وكنت بفصل سالب البطارية فقط
وشكرا لاهتمامك استاذ احمد

احمد على 1999 30-07-2013 11:33 PM

و الله اللى بيعجبنى فيك يا استاذ محمد انك ما شاء الله مبتحبش تسيب هفوة
ححكيلك عن نفسى ............. مبقولكش طنش زييى
انا فى شهر 10 سنة 2011 جبت ال i 10 اتوماتيك لمراتى و كذا مرة الاحظ ان ال rpm يوطى جدا بالاخص لما اجى ادور و على طول انزل الازاز الكهربا ال 2 اللى قدام و مرة بطلت و انا مسافر و جيت هديت على مطب
و بالرغم من كل دا مطتش و مقولتلهومش فى التوكيل
لانى عارف انه من صمام الايدل و طالما نادرا لما بتحصل فبطنش و مبركزش اوى فى عداد ال rpm طالما الدركسيون مبيرعش
و فعلا الهيونداى غريبة لان اللانوس من ساعة ما جبتها فى 2002 لغاية يومنا هذا مفيش الكلام دا خالص
بس انا بطلت اروح توكيل غبور بالرغم انهم فعلا محترمين
بس اللعب الكتير بيبوظ السليم

طيب ايه اللى خلى حضرتك تقولى ان الفيرنا ليها ايدل ليرن ؟ لان وارد يكون ملهاش خاصة انها تكنولوجيا اعلى من اللانوس
لو فعلا متاكد ان ليها روح للمهندس صاحبك فى التوكيل و قوله بيتعمل ازاى متهياليش حيبخل عليك

romeoalmansour 30-07-2013 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 (المشاركة 907349)
هو اكيد المشكلة محصورة فى صمام الايدل
السؤال المهم ........... هل الفيرنا ليها ايدل ليرن و لا لأ ؟

الفيرنا ليس لها ايدل ليرن

romeoalmansour 31-07-2013 12:02 AM

سيدي الفاضل المشكلة بالترتيب كالاتي

1- المشكلة في الريجيولاتور بتاع الدينامو
2- وجود شورت في احد الاسلاك افحص الارضي جيدا وشيك علي التوصيلات
3- صمام الايدل وتقدر تتاكد بانك تفصل الفيشة والعربية دايرة ر بي ام يعلي ثم وصلة ينزل كده يبقي سليم

memodina1 31-07-2013 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 (المشاركة 907672)
و الله اللى بيعجبنى فيك يا استاذ محمد انك ما شاء الله مبتحبش تسيب هفوة
ححكيلك عن نفسى ............. مبقولكش طنش زييى
انا فى شهر 10 سنة 2011 جبت ال i 10 اتوماتيك لمراتى و كذا مرة الاحظ ان ال rpm يوطى جدا بالاخص لما اجى ادور و على طول انزل الازاز الكهربا ال 2 اللى قدام و مرة بطلت و انا مسافر و جيت هديت على مطب
و بالرغم من كل دا مطتش و مقولتلهومش فى التوكيل
لانى عارف انه من صمام الايدل و طالما نادرا لما بتحصل فبطنش و مبركزش اوى فى عداد ال rpm طالما الدركسيون مبيرعش
و فعلا الهيونداى غريبة لان اللانوس من ساعة ما جبتها فى 2002 لغاية يومنا هذا مفيش الكلام دا خالص
بس انا بطلت اروح توكيل غبور بالرغم انهم فعلا محترمين
بس اللعب الكتير بيبوظ السليم

طيب ايه اللى خلى حضرتك تقولى ان الفيرنا ليها ايدل ليرن ؟ لان وارد يكون ملهاش خاصة انها تكنولوجيا اعلى من اللانوس
لو فعلا متاكد ان ليها روح للمهندس صاحبك فى التوكيل و قوله بيتعمل ازاى متهياليش حيبخل عليك

اشكرك جدا يا استاذ احمد وانا شاكك فعلا فى صمام الايدل من اخر مرة نظفتة هو كان خربان لدرجة انة كان بيوصل العداد ل 5000 لفة ويعلق ومهما عملت كان بيعلق برضة لحد ما افصل العربية وارجع اشغلها كذا مرة وسعات مكنش بيتعدل فقمت نظفتة ومن ساعتها مبيعلاش تانى ولكن بداء الحوارت بتاعت النور والتكييف تظهر

انا قررت اسيبة لحد ما يجيب اخرة وان شاء الله اغيرة بالاصلى بس انا قلت طالما مش عاملى مشكلة يبقى نسيبة شغال معانا والحمد لله
اشكرك حضرتك على رحب صدرك معايا وكل عام وحضرتك بخير

الساعة الآن 11:29 AM.