العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 22-08-2012, 11:06 AM
MAYO CAR MAYO CAR غير متواجد حالياً

MAYO CAR has a spectacular aura aboutMAYO CAR has a spectacular aura about
افتراضي تعبت من طلمبة البنزين

هل فى بدائل لطلمبة البنزين الموجودة فى الموتور يعنى مفيش حاجة كهرباء وتتسقط فى التانك وفى موضوع قبل كده قريت فيه انه ممكن تركب طلمبة بنزين ميتسوبيشى 3 بار .... فانا عاوز اعرف هى دى كهرباء ولا عادية وايه موضوع 3 بار ده وهل فعلا ينفع ولا لأ
قديم 22-08-2012, 02:27 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعبت من طلمبة البنزين

طلمبة البنزين الميكانيكية عيبها الوحيد انها لما خلاص عمرها الافتراضى قرب ينتهى فى الايام شديده الحرارة بتتوقف عن العمل

فلو عملت معاك كدا يبقى كل ما عليك انك ترمى القديمة وتشترى واحده جديده ايطالى او تركى وتخلى بالك وانت بتشتريها متكونش متركبه فى بعضها كبس لا هتلاقيها متركبه فى بعضها بمسامير مش كبس

والعربيه هتشتغل معاك زى الفل بدون مشاكل بس لو غيرت لكهربا وكدا ساعتها بقى مش هنعرف الضغط المناسب اد ايه و ممكن تحصل مشاكل ان العربيه تشرق وكدا فخلينا فى فبريكتها احسن
تحياتى لك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 22-08-2012, 09:46 PM
MAYO CAR MAYO CAR غير متواجد حالياً

MAYO CAR has a spectacular aura aboutMAYO CAR has a spectacular aura about

سيــــــ باشـــــــــا ــــــــــــــــــد الحمد لله انك قريت الموضوع وشكرا لذوقك معاليك على ردك بس انا عاوز افهم شوية حاجات
1- هو فعلا ينفع تركب طلمبة كهرباء
2- وايه حكاية طلمبة ميتسوبيشى 3 بار
3- بالنسبة ان لو طلمبة كهرباء العربية ممكن تشرق "مش المفروض ان فى الكربراتير عوامة بتظبط كمية البنزين والزيادة بيرجع فى خرطوم الراجع للتانك
ياريت تتابع معايا يا استاذ سيد فى الموضوع ده
قديم 24-08-2012, 01:37 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAYO CAR مشاهدة المشاركة

سيــــــ باشـــــــــا ــــــــــــــــــد الحمد لله انك قريت الموضوع وشكرا لذوقك معاليك على ردك بس انا عاوز افهم شوية حاجات

1- هو فعلا ينفع تركب طلمبة كهرباء
2- وايه حكاية طلمبة ميتسوبيشى 3 بار
3- بالنسبة ان لو طلمبة كهرباء العربية ممكن تشرق "مش المفروض ان فى الكربراتير عوامة بتظبط كمية البنزين والزيادة بيرجع فى خرطوم الراجع للتانك
ياريت تتابع معايا يا استاذ سيد فى الموضوع ده
معلش يا باشا انى متبعتش لانى فعلا والله مبقتش بدخل زى الاول الايام ديه ظروف بقى معلش

بص هجاو عليك سؤال سؤال

1:بالنسبه لان هل ينفع نركب طلمبة كهربا هو ينفع بدون مشاكل بس لو الميكانيكى اللى هيركب هيبقى عارف الطلمبة المناسبه ايه
لانه لو ركب طلمبة مش مناسبه العربيه مش هتعرف تتهنى بيها وعلى طول هتشرق منك

2:هى مش طلمبة متسوبيشى بمعنى الكلمه يعنى اكيد الطلمبة اللى هتشتريها مش اصلى بنسبه 99.9 فكله صينى ده اولا ثانيا انا فعلا معرفش ايه الطلمبه الكهربائية المناسبه لل 128
بس انا من راءى تجيب الطلمبة بتاعت ال 128 لانها تعتبر ارخص من الطلمبات الكهربا و لما بتبداء عمرها الافتراضى ينتهى بتديك علامات قبلها مش بتقطع مره واحده زى الكهربا

3:اللى انا اعرفه ان فيه نوعين طلمبات
الاول : ده بيلغوا فيه راجع البنزين علشان الطلمبة بيبقى فيها خاصيه ما الله اعلم كيفية عملها الخاصية ديه حضرتك ان اول ما الكربراتير بيتملى الطلمبة بتفصل واول ما يبداء يخلص الطلمبة بتشتغل تانى

والنوع الثانى : بيبقى فيه خرطوم الراجع موجود بس الطلمبة الكهربا بتفضل شغالة على طول ما بتفصلش

اما بالنسبه ليه العربيه ممكن تشرق حتى لو فيه راجع اقول لحضرتك لو الطلمبة اللى حضرتك جايبها اقوى من الطلمبة اللى المفروض تركب للعربيه مثالا نقول انت جبت طلمبة 4 بار و العربيه مثالا بتشيل طلمبة 2 بار وجيت حطيت الطلمبة فى العربيه اللى هيحصل ان الكربراتير هيتملى بسرعة و الراجع مش هيعرف يخرج البنزين اللى فايض بنفس سرعة الطلمبة الى بتضغط بنزين

والله اعلم

ومتابع مع حضرتك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 24-08-2012, 02:04 AM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

هل فى بدائل لطلمبة البنزين الموجودة فى الموتور يعنى مفيش حاجة كهرباء وتتسقط فى التانك وفى موضوع قبل كده قريت فيه انه ممكن تركب طلمبة بنزين ميتسوبيشى 3 بار .... فانا عاوز اعرف هى دى كهرباء ولا عادية وايه موضوع 3 بار ده وهل فعلا ينفع ولا لأ
استاذي الفاضل حل المشكله بسيط جدا مع احترامي الشديد لجميع الاعضاء المشاركين في هذا الموضوع
انا هحكيلك علي موقف حصلي مع الطلمبه ونتيجته استنتجت الحل
انا كان معايا 128 قعدت معايا 11 سنه ولسه بايعها السنه اللي فاتت
اللي حصل اني سنة 2003 كنت مسافر اسكندريه بالعربيه مع والدي انا من الجيزه المهم اني كنت محتاج جركن سولار في شغل خاص بوالدي اليوم اللي سافرنا فيه قبل مسافر روحت البنزينه املي الجركن سولار وكان فيه ربعه تقريبا عامل البنزينة غلط وملالي الجركن بنزين بدل السولار فااضطريت افضي الجركن في التانك كله واملاه سولار مع العلم الجركن كان فيه ربعه سولار
المهم مليت الجركن الكلام ده كان بليل ومشينا الفجر وبعد حوالي 120 كيلو ركنا نريح لقينا بنزين نازل من الموتور قدام فتحنا لقينا جوان الطلمبه ضرب من البنزين المخلوط بالسولار
المهم مشينا شويه لحد ملقينا ميكانيكي المهم فكينا الطلمبه لقيناها مش نافعه ومفيش حد بتاع قطع غيار احنا علي الصحراوي والصبح بدري
الميكانيكي ربنا يكرمه لقي عنده واحده قديمه مرميه طبعا فضينا البنزين كله وجبنا بنزين تاني وملينا التنك ومشينا وقبل مانمشي يعني بندردش مع الميكانيكي بنقولو احنا قلقانين ان الطلمبه تعطل بينا علشان هي قديمه المهم نده للصبي وقالو فضيلي التانك تاني وقالنا علي كام نصيحه كده تخلي الطلمبه تعيش طول العمر حتي لو قديمه او صيني واو الرداخ (الصباع) بتاعها متاكل والنصايح هي
1- انه يجيب خرطوم هواء كمبروسر ويحطو في التانك وتحط شويه بنزين وتفتح الهوا علشان تنضف مواسير البنزين وطبعا هتفك الخرطوم من عند الطلمبه من الامام عند الموتور هتلاقي البنزين اللي في التنك بقي يطلع من الخرطوم اللي عند الموتور وبالتالي اتأكدنا ان المواسير سلكه مش مسدوده
2- قالنا لما توصلو اسكندريه هاتو فلتر بنزين كبيييييييييييييييييييير اصلييييييييييييييييي بتاع العربيات الياباني الفلتر الواسع وتركبه عادي قبل الكربراتير
وبالتالي المواسير قبل الطلمبه سالكه والفلتر بعد الطلمبه واسع يبقي الطلمبه مش هتتعب معاك علشان مسار البنزين سالك وقالنا دايما تغيرو فلتر البنزين باستمرار
يعني الخلاصه اللي دايما يبوظ ويعطل طلمبة البنزين وخصوصا في الحر ان المواسير قبل الطلمبه والفلتر بعد الطلمبه بيكون فيهم شوائب ومسدودين فبيزودو الضغط علي الطلمبه ويبوظوها
واقسم بالله لحد مابعت العربيه الطلمبه اللي كانت ركبه القديمة اللي كانت مرميه عند الراجل مشتكيناش منها لحد متباعت حتي في عز الحر
يعني الخلاصه هتروح للميكانيكي بس يكون عندو كمبروسر ينظفلك التنك ومواسير البنزين ويركبلك فلتر كبييييييييييير واااااااااااااسع اصليييييييييي ومش هتشتكي تاني ابدا
معلش انا رغاي بس الواحد مبيتعلمش غير لما بيتقرص

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات