العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-06-2009, 03:56 PM
Mona_Saleh Mona_Saleh غير متواجد حالياً

Mona_Saleh is on a distinguished road
Chevrolet Lanos or Speranza A516

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

السادة الأفاضل أعضاء المنتدي. أحييكم علي المستوي الراقي للحوارات و المشاركات و أرجو أن
تفيدوني بخبراتكم.
أفكر في شراء سيارة جديدة ان شاء الله و أنا محتارة ما بين Chevrolet Lanos و Speranza A516*
يا ريت لو حد يقدر ينصحني بناء علي خبرة أو تجربة شخصية.

و لكم جزيل الشكر
قديم 12-06-2009, 05:26 PM
الصورة الرمزية amhmk1511
amhmk1511 amhmk1511 غير متواجد حالياً
من انا؟: Dr.Ahmed Mahmoud
التخصص العملى: General surgeon
هواياتي: Medicine,Surgery,music,chat,cars

amhmk1511 will become famous soon enoughamhmk1511 will become famous soon enough
افتراضي رد: Chevrolet Lanos or Speranza A516

السلام عليكم
مرحبا بك فى هذا المنتدى الرائع
بصراحة شديدة انا بقالى فترة بدور على حاجة جديدة فى حدود المعقول و كان قدامى الاختيارات اللى قدام حضرتك كلها ولكن انا عندى حاجتين ممكن اقولهم يمكن يكونوا مفيدينptmnlo123per1140
أولا : ليا معارف كتير قوى معاهم لانوس والشكر فيها مش بينتهىptmnlo123per171 وبجد العربية بقالها 11 سنة فى مصر و الاقبال عليها بيزيد يوم بعد يوم لأنها عربية محترمة تستحمل الشغل الكتير مصاريفها قليلة و اعطالها كمان قليلة وقطع غيارها مالية السوق وكل الميكانيكية بقوا بيفهموا فيها كويس قوى ودا طبعا بعد نهاية فترة الضمان فى التوكيل وانا ناوى اجيبها لو فلوسى زادت شوية علشان تكمل تمنها , وعلى العكس تماما اعرف واحد معاه سبرانزا 516 مطلعة عينه لدرجة انه كل ما يعطل فيها حاجة يحاول يولف قطعة غيار يابانى على مقاسها بالاضافة الى انها اكتر نوع اسبرانزا بيعطل وممكن حضرتك تحاولى تدخلى اى منتدى عن السبرانزا لمعرفة صحة الكلام ده لأن فى اعطال (وده من كلام الميكانيكى بتاعى كمان) الصيانة نفسها ما بتعرفش فيها قوىptmnlo123per144
ثانيا : من كتر ما دخلت منتديات و سألت بنفسى استقريت انا شخصيا على اللانوس وعلشان ظروفى المادية لسة بقارن بينها و بين البرايد فى الثمن بس
وربنا يوفقك وتقولى لنا جبتى ايه ونستفيد كلناptmnlo123per117

قديم 29-01-2010, 07:51 PM
elhabeeb elhabeeb غير متواجد حالياً

elhabeeb will become famous soon enough

فعلآ موضوع مهم وشيق وهيفيد فئه كبيره جدآ فياريت يستمر بالآراء الصادقه والتى تكون عن تجربه شخصيه والتى تعودنا عليها من هذا الموقع الممتاز موسسين واعضاء محترمين وشكرآ
قديم 30-01-2010, 12:37 AM
ahmed-alaa ahmed-alaa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute

بصراحة انا رايي لخضرتك ال verna احسن اولا الموتور اقوي الشكل افضل (راي شخصي) قطع غيارها زي اللانوس برضو مرمية بس شكلها اكثر عصرية
انا رايي بلاش اسبيرانزا عشان مش اد كده
قديم 30-01-2010, 12:54 AM
الصورة الرمزية ESL NSR
ESL NSR ESL NSR غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of light

أكيد الفيرنا أو اللانوس أحسن كتير من السبيرانزا من حيث توافر قطع الغيار والصيانة والشكل -من وجهة نظري- ... كمان عربيات متجربة وبقالها سنين في مصر عاملين سوق كويس جداً ...