العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 30-06-2012, 11:30 AM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of
افتراضي البوجيه نزل واتربط فى مكانه غلط فهل من اضرار؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كنت بشيك على العربية عند الميكانيكي وبغير زيت ليكومولي و اول مره اضيف اضافه السيراتيك و فلاتر فقولت له يشوف حرق البوجيهات فالصنايعي اللي عنده فكهم وصنفرهم و لما يركبهم ركب واحد بطريقة مش صح فى مكانه فاتسبب ان السنون اللى فى الماتور باظت و اضطريت اني اروح لخراط علشان يدخل فى المكان ده دكر بنفس المقاس علشان يعيد ويستعدل السنون دي وفعلا رحت و الخراط عمل كده و رجعت تاني للميكانيكي علشان يشوف لو فيه تنفيس ولا لا وقال لي لا
ودلوقت حاسس ان موتور العربية مش مضبوط وصوته مش هو فعاوز اعرف هل اللي حصل مع البوجيه ده يكون له تأثير على الموتور ولا يكون من تأثير الاضافه بتاعت الزيت اللى هيا اول مره احطها وهي السيراتيك من ليكومولي
ولا ممكن من الخراط لما قعد فوق الحوض وكان ساند برجله على فرن الشكمان علشان يعرف يعمل ويصلح مكان البوجيه
عاوز اروح بعد الشغل للميكانيكي تاني يشوف الصوت ده من ايه فعاوز اخد رايكم الاول

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 30-06-2012, 11:36 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: البوجيه نزل واتربط فى مكانه غلط فهل من اضرار؟

محنا كدة ادمنا اكتر من احتمال
لانك عملت اكتر من حاجة
لكن اللى هايريحنا تحكلنا على الصوت عامل ازاى ولو عرفت تحل البوجية تانى ونشوف لو فية دخان حولين الجزء الصينى يبقى فعلا بينفس
وانا معتقدش ان جوان الفرن حصلة حاجة من دوس الميكانيكى علية برجلة
لكن اللى اعرفة ان السيراتك بيخشن صوت الموتور فعلا

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 30-06-2012, 12:09 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

محنا كدة ادمنا اكتر من احتمال
لانك عملت اكتر من حاجة
لكن اللى هايريحنا تحكلنا على الصوت عامل ازاى ولو عرفت تحل البوجية تانى ونشوف لو فية دخان حولين الجزء الصينى يبقى فعلا بينفس

لما رجعت للميكانيكي بعد الخراط مكنش فيه الصوت ده و الميكانيكي حرص علي انه يسمع صوت العربية بعد ما عملنا مكان البوجيه علشان يشوف لو فيه تنفيس ولا لأ

وانا معتقدش ان جوان الفرن حصلة حاجة من دوس الميكانيكى علية برجلة

الخراط مش حمل كتير على فرن الشكمان

لكن اللى اعرفة ان السيراتك بيخشن صوت الموتور فعلا
صوت الماتور بقي عالي يعني بعد ما الموتور مش كان له صوت وهو داير بقي فيه صوت عالي للمكنه وهيا شغاله سواء من جوه الصالون او من بره العربية والعربية مضبوطه علي 4 او 5 rpm
وبالنسبة للسيراتيك هو مش المفروض انه لما نحطه انه يهدأ من الموتور و يهدي صوته ولا انا فهمت غلط انا استعملته من باب التجربه وعلشان احافظ على الماتور و اهدئ صوت الماتور اكتر " مع انه مكنش مزعج "

الصوت ظهر تاني يوم وانا مسافر ومستمر لحد دلوقت

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 30-06-2012, 12:18 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

للاسف مش قادر احدد الصوت فين

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 30-06-2012, 01:17 PM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute

راجع عند الميكانيكي تاني

ولا شوف ميكانيكي تاني

AHMED