العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 25-05-2009, 07:44 PM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about
افتراضي استفسارات عن الرينو كليو

السلام عليكم ورحمة الله اعضاء المنتدي الافاضل ومبروك الاستايل الجديد للمنتدي الرائع
لي بعض الاستفسارات من وحوش الرينو اعزكم الله
في البداية انا صاحب الرينو الكيلو ومقيم بالسعودية في المنطقة النائية اللي مفيهاش اي مسمار يخص الرينو
ثانيا الحمد لله السيارة جميلة وسحبها ممتاز واعتقد انها عندي افضل من الياباني
اما بالنسبة للاستفسارات فهي
1- السيارة معاي بقلها شهرين بالتمام والكمال ولله الحمد ولكني ملاحظ ان بور الدريكسون مش خفيف مع عدم وجود اي نقص لزيت البور مش عارف هو ده طبيعي وله لا مع العلم اني عند الدوران بترجع الطارة لوحدها وحاسس كدا والله اعلم اني طلمبة زيت البور طالع منها صوت مش عارف هي كدا تمام وله ايه ؟
2- عايز اعرف افضل نوعيه من تيل الفرامل الامامية عشان ان شاء الله اجيبها من مصر في الاجازة بعد شهرين تقريبا
و افضل انواع البوجيهات وفلاتر الهواء والبنزين والزيت وسير الدينمو ولو في احد يعرف فين مكان فلتر البنزين والهواء في الماكينة ياريت صورة بس او لو احد عنده كتلوج مكونا ت الماكينه وطريقة فك اجزائها يبقي شكرا لكم
ولو في موقع اجنبي ( مع احترامي لمنتداكم المحترم ) يشرح تشريح الماكينه واجزائها يبقي تمام
ثانيا انا بسأل علي بكر صغير قطره تقريبا
10 سم مثبت في جسم الماكينة وسير الدينمو والمكيف و البور مارر عليهم في شكل لفه كدا او تقسيمه زي ما بيقول الميكانيكي يعني لتكملة دورة السير وعددهم اثنين بس ربطين في جسم الماكينة ليمر عليهم السير
وبعدين في واحد قال لي ممكن تجبيهم الواحدة استيراد 100 جم مش عار ف يعيشوا وله لا

ونتيجه لذلك عندي صوت احتكاك رهيب طالع غالبا من هذ البكرات اللي مارر عليها سير الدينمو مع المكيف زي ما تقول كدا ان الرمان بلي اخشن او اتهري ( معذرة علي اللغة العامية دي ) ده حسب كلام الميكانيكي اللي اترجته لمدة اسبوع عشان يكشف عليها بس لو احد عنده فكره عن افضل اسلوب لاصلاح وتركيب روان بلي لهذه البكرات طبعا بغض النظر عن التغيير لان في ميكانيكي هنا قال لي انه ممكن يفكهم من الماكينة ويركب رومان بلي جديد لهم ويكبسهم تاني في مخرطة بس المشكلة ان المساحه بينهم وبين نهاية البدي بتاع السيارة ضيقة اوي مش عارف نتعامل مع المشكلة دي ازاي ول احد عنده صور للماكينة ومكوناتها رينو كليو 2004 يبقي مشكور عشان الواحد يقدر يفرز مكوناتها بالتفصيل واريت ترشحوا لي افضل المحلات لقطع الغيار بعيدا عن التوكيل وتكون اصليه ومضمونه في المنصورة او القاهرة اعزكم الله
4- مؤشر الحراة عندي بعد المشي لمدة ساعه تقريبا مع العلم ان حرارة الجو عندنا بالسعودية بتعدي الاربعين والمؤشر يقف عند المنتصف بالضبط والمياه في الاربه تنقص اسبوعيا بمقدار ربع كوب شاي هل هذا طبيعي ام لا
5- عندي بعض اللخبطة من الريموت كرونتول بتعها يعني ممكن الزجاج اليمن ينزل ويطلع عادي وابطل السيارة واجي اشغل تاني وانزله لا ينزل زي ما تقولوا في تهنيج في الاموامر بنتعاتها هل في طريقة لعمل ريست للكمبيوتر بتعاها
6- عندنا هنا بنزين نوعين اخضر 91 واحر 95 ايهما مناسب لسيارتي
7-
وبسأل عن غطاء الفانوس الخلفي يباع لوحده ولا لازم الفانوس كله لام عندي غطاء الفانوس واحد خبطه وتهشم وباقي البدي بتاعه
في النهاية لا اجد من كلمات الشكر ما اعبر به عن خالص امنتناني لكم وجزاكم الله خير
تقبلوا مروري ابو خالد

التعديل الأخير تم بواسطة nodey ; 25-05-2009 الساعة 07:47 PM سبب آخر: اخطاء
قديم 27-05-2009, 10:31 AM

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about
افتراضي رد: استفسارات عن الرينو كليو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني عباقرة المنتدي الاعزاء انا لقيت كتالوج الصيانه بتاعها ولقيته علي هذا الرابط بس مش عارف طريقة تنزيلةه
ياريت لواحد يقدر ينزله لي الله يجزيكم خير وهذا هو الرابط
http://www.baydownloads.com/search.p...0manual%20full
وشكرا لكم
قديم 27-05-2009, 10:54 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

http://www.pdfoo.com/renault/264-8552-pdf.html

http://free-pdf-ebook.com/category/automotive/renault/

حضرتك ممكن تجرب المواقع ديه مع ملاحظة ان اغلب المواقع تطلب التسجيل لكى يمكنك تحميل الملفات منها

بالنسبة لاستفساراتك فانا اتمنى ان المتخصصين فى الفرنساوى يردو على حضرتك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 29-05-2009, 09:05 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nodey مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله اعضاء المنتدي الافاضل ومبروك الاستايل الجديد للمنتدي الرائع
لي بعض الاستفسارات من وحوش الرينو اعزكم الله
في البداية انا صاحب الرينو الكيلو ومقيم بالسعودية في المنطقة النائية اللي مفيهاش اي مسمار يخص الرينو
ثانيا الحمد لله السيارة جميلة وسحبها ممتاز واعتقد انها عندي افضل من الياباني
اما بالنسبة للاستفسارات فهي
1- السيارة معاي بقلها شهرين بالتمام والكمال ولله الحمد ولكني ملاحظ ان بور الدريكسون مش خفيف مع عدم وجود اي نقص لزيت البور مش عارف هو ده طبيعي وله لا مع العلم اني عند الدوران بترجع الطارة لوحدها وحاسس كدا والله اعلم اني طلمبة زيت البور طالع منها صوت مش عارف هي كدا تمام وله ايه ؟
الباور فى الفرنساوى كله اتقل من اليابانى والكورى وانها ترجع لوحدها فده برضه طبيعى(فى اى عربيه)
2- عايز اعرف افضل نوعيه من تيل الفرامل الامامية عشان ان شاء الله اجيبها من مصر في الاجازة بعد شهرين تقريبا
مع الاسف مش عارف بس يوم او اتنين واكون عرفتلك نوع كويس
و افضل انواع البوجيهات وفلاتر الهواء والبنزين والزيت وسير الدينمو ولو في احد يعرف فين مكان فلتر البنزين والهواء في الماكينة ياريت صورة بس او لو احد عنده كتلوج مكونا ت الماكينه وطريقة فك اجزائها يبقي شكرا لكم
الفلاتر الاصلى اسمها champion ونفس النوع للسيور اما البوجيهات الاصليه فهى NGK
ولو في موقع اجنبي ( مع احترامي لمنتداكم المحترم ) يشرح تشريح الماكينه واجزائها يبقي تمام
ثانيا انا بسأل علي بكر صغير قطره تقريبا
10 سم مثبت في جسم الماكينة وسير الدينمو والمكيف و البور مارر عليهم في شكل لفه كدا او تقسيمه زي ما بيقول الميكانيكي يعني لتكملة دورة السير وعددهم اثنين بس ربطين في جسم الماكينة ليمر عليهم السير
وبعدين في واحد قال لي ممكن تجبيهم الواحدة استيراد 100 جم مش عار ف يعيشوا وله لا

البليه اللى حضرتك قصدك عليها دى اسمها بليه شداد ومع الاسف معرفش تمنها كام بس برضه هجيبلك سعرها ونوعها مع نوع وتمن تيل الفرامل
ونتيجه لذلك عندي صوت احتكاك رهيب طالع غالبا من هذ البكرات اللي مارر عليها سير الدينمو مع المكيف زي ما تقول كدا ان الرمان بلي اخشن او اتهري ( معذرة علي اللغة العامية دي ) ده حسب كلام الميكانيكي اللي اترجته لمدة اسبوع عشان يكشف عليها بس لو احد عنده فكره عن افضل اسلوب لاصلاح وتركيب روان بلي لهذه البكرات طبعا بغض النظر عن التغيير لان في ميكانيكي هنا قال لي انه ممكن يفكهم من الماكينة ويركب رومان بلي جديد لهم ويكبسهم تاني في مخرطة بس المشكلة ان المساحه بينهم وبين نهاية البدي بتاع السيارة ضيقة اوي مش عارف نتعامل مع المشكلة دي ازاي ول احد عنده صور للماكينة ومكوناتها رينو كليو 2004 يبقي مشكور عشان الواحد يقدر يفرز مكوناتها بالتفصيل واريت ترشحوا لي افضل المحلات لقطع الغيار بعيدا عن التوكيل وتكون اصليه ومضمونه في المنصورة او القاهرة اعزكم الله
4- مؤشر الحراة عندي بعد المشي لمدة ساعه تقريبا مع العلم ان حرارة الجو عندنا بالسعودية بتعدي الاربعين والمؤشر يقف عند المنتصف بالضبط والمياه في الاربه تنقص اسبوعيا بمقدار ربع كوب شاي هل هذا طبيعي ام لا
طبيعى وده العادى لان كده دوره التبريد شغاله عادى والميا بتنقص خفيف يعنى مش مقدار مقلق
5- عندي بعض اللخبطة من الريموت كرونتول بتعها يعني ممكن الزجاج اليمن ينزل ويطلع عادي وابطل السيارة واجي اشغل تاني وانزله لا ينزل زي ما تقولوا في تهنيج في الاموامر بنتعاتها هل في طريقة لعمل ريست للكمبيوتر بتعاها
الزجاج الكهربائى فى الكليو مالوش دعوه بالكنترول يونت فى العربيه(الميجان 2 بس)دى لخبطه مكنه زجاج عاديه ممكن تكون عايزه تتنضف
6- عندنا هنا بنزين نوعين اخضر 91 واحر 95 ايهما مناسب لسيارتي
انت ممكن تجرب الاتنين بس انا اعتقد ان ال91 هيمشى معاك عادى وده حسب نسبه الانضغاط للموتور
7-
وبسأل عن غطاء الفانوس الخلفي يباع لوحده ولا لازم الفانوس كله لام عندي غطاء الفانوس واحد خبطه وتهشم وباقي البدي بتاعهمش لازم تجيب فانوس كامل ممكن تجيب وش بس وده بيتصب عند ناس كتير فى وسط البلد بس كده كده الفانوس على بعضه بيكون احسن ومش اغلى بكتير يعنى
في النهاية لا اجد من كلمات الشكر ما اعبر به عن خالص امنتناني لكم وجزاكم الله خير
تقبلوا مروري ابو خالد
اجاباتى على حضرتك باللون الاحمر

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 30-05-2009, 06:19 PM

الله لا يحرمنا من هذا المنتدي الرئع
وكذلك الشكر لك اخي بوب
وان شاء الله علي اتصال
شكرا لكم