العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 12-04-2012, 02:20 AM
welywely welywely غير متواجد حالياً

welywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of light
رأى تجربتي مع غسيل موتور الفيرنا اوتوماتيك كيميائيا

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته يا شباب عايز انقلكم تجربتي مع غسيل الموتور كيميائيا
النهارده كنت معدي في شارع دمشق المهم من كام يوم لاقيت التكيف مخسع شويه قلت طيب ننضف الفلتر المهم مفيش فرق كبير قولت خلاص نغسل السربانتينة و بالمرة نغسل الموتور لانه كان شكله موتور عربيه نقل من كتر التراب و القرف اللي في الشوارع روحت بنزينه شل اللي في شارع دمشق قالي غسيل كيميائي ب 40 جنيه و 5 جنيه غسيل السرابنتينة و 5 جنيه هوا للموتور و تنظيف الفلتر المهم شكلة مريحنيش و حسيت انهم نصابين و العربيه مش هتدور بعدها سيبته و مشيت شويه لاقيت ينزينه التعاون قدامها على اليمين المهم سألت واحد جميل كدة و لسانه حلو مع الناس قالي 40 جنيه (طبعا شامل كل اللي انا قولت عليه فوق) و هاسلمك الموتور اكنك طالع بيها من المعرض المهم قولت شكلك محترم و فاهم ابتدي يا برنجي راح المعلم جاب مسدس الهوا و نفض الفلتر و الموتور و الغطا بتاع الكبوت ماشي شكلك فاهم انا قولت لو لاقته هيعك هقوله بس هنا كويس و خد حساب الهوا المهم الولد بيشتغل بذمة والله يا جماعة و عنده ضميربجد بعد كدة جاب مادة منظفة كيميائية و اديها يا معلم طبعا نزل كل الاتربه اللي لزقة و قالي بص يا باشا المادة دي منها منظف و منها عازل علشان لما نضرب مسدس الميه مفيش حاجة تتأثر قولت ماشي بعد كدة جينا بقا لمسدس الميه هوا انا كنت مقلق شويه بس سلمتها لله و لهذا الشاب الذي يراعي ضميره المهم عمل كل حاجة و ضرب المسدس في كل زنقة في الموتور و الحوض و غطا الكبوت الشهاده لله هوا ماخلاش حته في الحوض الاو ظبطها بمسدس الكيماوي و حسيت ان معالم الموتور و الحوض نضفت جدا جدا بس خلصنا الميه و طبعا المفروض ان مفيش ميه هتدخل اي مكان و تعطله المهم ساب الموتور 5 دقايق يصفي الميه و بعدين جاب ماده تاني رشها بمسدس برضو و اول ماخلص رش لاقيتها عملت فوم كثيف اكني قدام بانيو مليان شاور فوم و ساب الموتور دقيقتين و راح جاب مسدس الهوا و فوطه و اديها طبعا كل الفوم اللي في الحوض و على اي حته في الموتور طار و قالي ان دة مش هيخلى التراب يلزق جامد يعني ممكن بعد كده لو عملت الموتور هوا ينضف على طول و بس يا معلم الموتور بقا بيلمع اكني لسه شاري العربية فعلا. المهم بقا شغلنا العربيه الحمد لله كله تمام و شغال كويس نور مساحات اشارات الحمد لله دي كانت اهم لحظة في الموضوع ده
خلصنا حاسبت و اخد اللي مقسوم له و الواد كان طاير (على فكره اغلب بس مش كل الناس مثلا اللي بتشتغل فيحاجة زي شل مثلا لما كنت باديهم نفس اللي اخده الواد النهاره كنت بحس انهم مش عاجبهم) المهم مشيت و الحمد لله حسيت ان الموتور زي مايكون فاق و صحصح و السحب اتحسن جدا لدرجه اني حسيت انه كان نايم و دش الميه ده صحصحه ان شاء الله هرفع الصور بس معلش لو اعرف كده ياريتني كنت صورته قبل مايتغسل علشان تقدروا تقارنو اعذروني نسيت اسماء المود اللي استخدمها
يارب اكون افدتكم و افدت اي حد كان عايز يغسل الموتور و مش عارف فين احسن مكان او قلقان اصلا من فكرة الغسيل لاني بصراحة دي تاني مره اغسل الموتور بس الاولى كانت مغسلة و حسيت انها كانت حوار اي كلام
انا طلعت بحاجه ان مش مهم اغسل فين بس المهم اللي بيشتغل في عربيتك يحسسك انها عربيته و عنده ضمير يكون واضح كده و هوا بيشتغل و انك تفضل تتكلم معاه و هوا شغال علشان ميحسش انك مستكبر(ودي بصراحة طبيعتي مع اي صنايعي سواء بقا في البيت في الشارع اي مكان) لو حس انك مستكبر كده و التناكه راكباك ساعتها لو كروتك انت مش هتعرف و قدامك عملك اللي انت طلبته
و شكرا لكل واحد على وقته علشان يقرا الكلام ده
قديم 12-04-2012, 02:22 AM
welywely welywely غير متواجد حالياً

welywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of lightwelywely is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تجربتي مع غسيل موتور الفيرنا اوتوماتيك كيميائيا

نسيت اقولكم ان التكيف رجع احسن من الاول كمان
قديم 17-04-2012, 04:33 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

ألف شكر يا أستاذ وائل على المشاركة الجميلة ونقل التجربة
قديم 17-04-2012, 09:55 PM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute

قديم 17-04-2012, 10:05 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

: Wkiss5::W kiss5::Wk iss5::Wki ss5::Wkis s5:
بارك الله لك فى سيارتك وحفظك وحفظ طريقك من كل سوء