العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > ريو Rio

ريو Rio تم تطويرها بناء على كيا برايد وبتصميم وهندسة كورية لتصبح واحدة من انجح واشهر السيارات الاقتصادية المدمجة فى العالم

قديم 16-01-2012, 08:50 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
مميز عملت تيست درايف للكيا ريو 2012 السيدان

عملت تيست درايف للكيا ريو 2012 السيدان

اولا بالنسبة للكرسي والقاعدة عموما والمرايات .. مريحة جدااا وحسيت اني واخدة على العربية كأني مش اول مرة اركبها ..
التابوه يجنن كشكل ولون .. واضاءة العدادات بيضاء مريحة للعين ..
العزل ممتاز جدا وانا مدورة العربية وماشية بيها مش سامعة اي صوت خارجي ولا حتى صوت موتور او اي دوشة في العربية ..
العربية ناعمة جدا والدركسيون ناعم وسهل الحركة .. يعني ممكن اركن بصباع ايدي الصغير

عديت على مطبات وارض مكسرة ومحستش بأي قلق .. يمكن عشان انا دلوقتي بركب نيسان اكستيرا 4 x 4 بحس فيها بكل المطبات والحفر والعربية بتتنطط .. فيمكن حسيت بالفرق الشاسع عشان بقالي كتير مركبتش سيدان ..

المشكلة الوحيدة ان العربية مابتسحبش خاااااااااالص .. تديها بنزين تحس انها مكتومة كده ..
مش عارفة يمكن عشان جديدة لسه عاملة 500 كيلو بس فالموتور مقفل .. ولا دي مشكلة ال 1400 سي سي
مع اني كان معايا بيجو 206 1400 برضه ومكنتش بحس بمشاكل في السحب خصوصا على السرعات العالية ..
جوزي جربها معايا ومعترض بشدة على موضوع السحب .. بيقولي مخنوقة اوي
لما نزلنا سألنا البياع قالنا عشان فيها اوبشن ال economy شغال عشان يقلل سحب البنزين .. وده ممكن تقفله والعربية تجري معاك ..
مش عارفة بصراحة بنزين ايه اللي يقلله وهي كلها على بعضها 1400 ..

انا بالنسبة لي مش فارقة معايا موضوع السحب ده انا مش هسافر بيها يعني .. على قد استعمالي البسيط وخلاص ..
وبشكل عام حبيت العربية جدا وحسيت اني واخدة عليها كده ومألوفة بالنسبة لي ..
جوزي بقى معترض وبيقولي هاتي سيراتو احسن 1600 وعلى فكرة هنا ارخص من الريو بما يعادل 2000 جنيه !!![]

ياريت لو حد جرب العربية ال 1400 منها يقولي رأيه فيها..

منقول
:GR OWIN~12::GROWI N~12:
قديم 16-01-2012, 10:45 PM
طارق مصراوى طارق مصراوى غير متواجد حالياً

طارق مصراوى will become famous soon enough
افتراضي رد: عملت تيست درايف للكيا ريو 2012 السيدان

و الله انا عندى الريو الشكل القديم بس 2012 1600 سي سي 110 حصان و عملت بيها حوالى 750 كيلو و زى الفل فى السحب و فعلا ناعمة جدا و عزلها كويس و الباور فوق النمره واحد ..العيب الوحيد انها بتنزل مصر من غير سيفتى محترم لا اير باج و لا اى بى اس و لا حاجه كله بيوفر فى السعر مع انها كانت ب 92000 مش رخيصة يعنى ..و برضه التابلوه البلاستيك رغم انه نضيف لكن يجرى ايه لو صرفوا حبتين عليه و كذلك الطاره ممكن تتعمل جلد طبيعى زى اللانسر ..يا لا محدش بياخد كل حاجة ..
قديم 16-01-2012, 10:59 PM
الصورة الرمزية walidelmorsi
walidelmorsi walidelmorsi غير متواجد حالياً

walidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond repute

العربية مش وحشة بس السيراتو افضل فى اعادة البيع
قديم 17-01-2012, 01:10 AM
SHABRO SHABRO غير متواجد حالياً

SHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to beholdSHABRO is a splendid one to behold

للاسف فئة الريو والاكسنت ار بي مبالغ في سعرها اوي .....يعني تبقى معقولة اوي اوي وتاكل السوق لو نزلت على 80
قديم 17-01-2012, 02:15 AM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

عملت تيست درايف للكيا ريو 2012 السيدان

اولا بالنسبة للكرسي والقاعدة عموما والمرايات .. مريحة جدااا وحسيت اني واخدة على العربية كأني مش اول مرة اركبها ..
التابوه يجنن كشكل ولون .. واضاءة العدادات بيضاء مريحة للعين ..
العزل ممتاز جدا وانا مدورة العربية وماشية بيها مش سامعة اي صوت خارجي ولا حتى صوت موتور او اي دوشة في العربية ..
العربية ناعمة جدا والدركسيون ناعم وسهل الحركة .. يعني ممكن اركن بصباع ايدي الصغير

عديت على مطبات وارض مكسرة ومحستش بأي قلق .. يمكن عشان انا دلوقتي بركب نيسان اكستيرا 4 x 4 بحس فيها بكل المطبات والحفر والعربية بتتنطط .. فيمكن حسيت بالفرق الشاسع عشان بقالي كتير مركبتش سيدان ..

المشكلة الوحيدة ان العربية مابتسحبش خاااااااااالص .. تديها بنزين تحس انها مكتومة كده ..
مش عارفة يمكن عشان جديدة لسه عاملة 500 كيلو بس فالموتور مقفل .. ولا دي مشكلة ال 1400 سي سي
مع اني كان معايا بيجو 206 1400 برضه ومكنتش بحس بمشاكل في السحب خصوصا على السرعات العالية ..
جوزي جربها معايا ومعترض بشدة على موضوع السحب .. بيقولي مخنوقة اوي
لما نزلنا سألنا البياع قالنا عشان فيها اوبشن ال economy شغال عشان يقلل سحب البنزين .. وده ممكن تقفله والعربية تجري معاك ..
مش عارفة بصراحة بنزين ايه اللي يقلله وهي كلها على بعضها 1400 ..

انا بالنسبة لي مش فارقة معايا موضوع السحب ده انا مش هسافر بيها يعني .. على قد استعمالي البسيط وخلاص ..
وبشكل عام حبيت العربية جدا وحسيت اني واخدة عليها كده ومألوفة بالنسبة لي ..
جوزي بقى معترض وبيقولي هاتي سيراتو احسن 1600 وعلى فكرة هنا ارخص من الريو بما يعادل 2000 جنيه !!![]

ياريت لو حد جرب العربية ال 1400 منها يقولي رأيه فيها..

منقول
:GR OWIN~12::GROWI N~12:

: 01FDAB~189: