العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 06-10-2011, 05:05 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute
افتراضي حلوه بلادي

اليوم هيعدي كده من غير حتى ما نفتكره باي كلمتين
ده 6 اكتوبر ياجماعه يوم النصر ولو ماافتكرناش اليوم ده هنفتكر ايه ؟
بصراحه كنت بدور على اي حاجه على النت انقلهالكم واهوا نبقى افتكرنا الانتصار العظيم ده وبعدين قلت انقل من النت ليه انا هفتح قلبي واقول علطول
بحب الاغنيه دي قوي
حلــــــوة بـلادي السـمرة بـــــلادي الــــحـــــــــرة بلااااااااااااااااااااادي
وآنا اااااااااااااااااعلى الربابه بــغـــنـي م املــــكـــــــش غــــير
إنـي اغــنـي وأقــــــول تعــيــشـــي يا مـــــصـر
وآنا اااااااااااااااااعــلـــى الربـابـه بغني م املــــــكــــش غـــيـر
غــــــــــنــــوه أمـــــــــل لـــلــــجــــــنــــــــ ـــــــود
أمـــــــل لـلــنــصــــــــــر..... .......ليــــــــــكي يا مـــصـــر
وآنا اااااااااااااااااعلى الربابــه بـغـني
اغنــــــــي وأبــارك كل خــــــــــطـــــــوه تــــعــــدّي
تــــــعــدّي ع الـطــــريـق الصعب
تــــــحيــا مــــــــــصــــر
انا طبعا ما حضرتش حرب اكتوبر لاني كنت لسه في عالم الغيب ولكن لما بتيجي سيرة اكتوبر قلبي بيرتعش لما بتخيل البطولات والتضحيات اللي حصلت من الجيش المصري اللي مش صدفه ابدا انه ياخد وسام من الرسول وسام من الذي لا ينطق عن الهوى لما قال ( اذا فتحت عليكم مصر فاتخذوا فيها جندا كثيفا فانهم خير اجناد الارض ) دي شهاده لا تعادلها اي شهاده
ومش صدفه ان هذا الجيش يكون قدره ومصيره هو المواجهه مع اسرائيل اللي هيا المخزن الخلفي الاسلحة والذخائرالامريكيه امال نجيب لهم جيش مين يقف في وشهم ويمنعهم من بلع المنطقه بالكامل ؟

مين كان يقدر يقف في وش اسرائيل سنة 73 ؟ مين يجرؤ يدخل مع امريكا في صراع ؟ طيب القياده خدت القرار .....فين عسكري ف العالم بياكل في نفسه وبيسن سنانه وهينط ف قلب القنال قبل القرار ما يطلع مين عمل كده او كان ممكن يعمل كده الا العسكري المصري
بالرغم من انه كان عارف انه لو نزل القنال هيولع وهيبقى فحمه ف لحظه ولكنه صمم ينزل وفي مذكرات قادة اكتوبر ان العساكر المصريين كانوا عاملين ضغط رهيب على القياده لاستعجال الحرب وان القياده كانت بتبذل جهد كبير جدا علشان تسيطر على العساكر اللي مستعجلين العبور
لما طلع القرار محدش اتراجع ولا واحد اتاخر كله كان ف قلب النار وليهم اتجاه واحد وكله كان مجهز نفسه علشان يرد القلم لولاد الصرمه ومع القلم هديه مجانيه علقه سخنه
انا عارف ان فيه ناس هتقول ان الحرب دي ما كانتش كامله وكانت حرب لتحريك الاوضاع واللي اتحقق منها اقل بكتير من اللي جه بالمفاوضات او ممكن حد يقولي انت بتلمع صورة المجلس العسكري وبتستغل المناسبه يارجاله هيا دي مناسبة الكلام ده؟
اسمع كده الاغنيه دي هتعجبك اوي
بحب اغنية حلوه بلادي لكن الاغنيه الجايه دي لما بسمعها قلبي بيتنفض
بسم الله... الله أكبر بسم الله بسم الله ...بسم الله... أذن وكبر بسم الله بسم الله
نصرة لبلدنا بسم الله بسم الله ....بإدين ولدنا بسم الله بسم الله
وأدان على المدنه بسم الله بسم الله.....بيحى جهدنا بسم الله بسم الله
الله أكبر أذن وكبر......الله أكبر أذن وكبر......وقول يارب النصرة تكبر
ده شويه صغيرين من الي ف قلبي عن اكتوبر
وياريت اللي ف قلبه حاجه يقولها بدل ما يعدي علينا اليوم واسرائيل فاكراه اكتر مننا

قديم 06-10-2011, 06:16 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حلوه بلادي

بعشق اغنبيه بسم الله...الله اكبر ...بسم الله..

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 06-10-2011, 09:18 PM

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

دا انتي بلاد طيبه وقريبه وحبيبه دا انتي امل وحياه
وقت الخطر امى بتحملى همى حضنك دفا وامان
ليكى انا غنيت يادنيتى وناسى
واذا كنت مره جنيت حقك على راسى

لا نسيت ولا بنسى قلبك لمس لمسه قلبى اللى داب احلام
يا بلادى ضمنينى حضنك بيحمينى من الغربه والايام
ليكى انا غنيت يادنيتى وناسى
واذا كنت مره جنيت حقك على راسى
قديم 06-10-2011, 09:22 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 06-10-2011, 09:35 PM

بندق ندق بوابة الحياة بالإيدين قومى ..... قومى افتحى لولادك الطيبين قومى
و اللى بنى مصر كان فى الأصل حلوانى
و عشان كده مصر يا ولاد حلوة الحلوات
وادى و بوادى و بحور و كفور و موانى
توحيد و فكر و صلاة .... تراتيل , غنا و ابتهالات
و كل ده فى مصر يا ولاد حلوة الحلوات
اللى بنى مصر كان حلوانى يا ولداه حلوانى
اسمه على بوابتها لا زال و لا زايل
ساعة الهوايل يقوم قايل ... يابلداه ..... و ييجى شايل
هيلا هوب شايل .. حمولها و يعدل المايل
و عشان كده مصر يا ولاد حلوة الحلوات