العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى المبدعين

نادى المبدعين كل ما يخص اعضاء المنتدى من ابداعات ادبيه او فنيه و كذلك عرض قراءات اﻷعضاء من الكتب المختلفة بشرط ان تكون الموضوعات خاصه باعضاء المنتدى لا منقوله

قديم 02-08-2011, 06:23 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي كل الى بنشوفه و نسمعه عبارة عن ماضى !!

فعلا كل الى بنشوفه و نسمعه ده حصل فى الماضى مش دلوقتى حالا !

يعنى احنا علشان نشوف اى حاجة الضوء المنعكس منها لازم يوصلنا و الضوء ده ليه سرعة محدودة هى صحيح كبيرة جدا جدا بس فى الاخر محدودة و تقدر بالتقريب ب 300 الف كيلومتر / الثانية ( بمفهوم العربيات تبقى مليار كم / س ) يعنى علشان نتخيل سرعته لو عايز تسافر مسافة 300 كم ( تقريبا زى من القاهرة لمارينا مثلا ) لو مشيت بسرعة الضوء حتوصل فى جزء من الالف من الثانية او بمعنى اخر لو مشيت بالسرعة دى لمدة ثانية واحدة فقط ممكن تعمل المشوار ده 1000 مرة !
طيب بالتالى كل ما اى شىء كان بعيد عننا اكتر كل ما الضوء احتاج وقت اكتر علشان يوصلنا
امثلة :
  1. القمر : الضوء محتاج 1.3 ثانية علشان يقطع المسافة من القمر للارض يعنى القمر الى احنا بنشوفه دلوقتى ده القمر من ثانية و تلاته من عشرة ثانية فاتوا مش القمر دلوقتى حالا
  2. الشمس : الشمس الى بنشوفها ده مشهد من الماضى تقريبا من 8 دقايق فاتوا يعنى مثلا لو الشمس حصلها حاجة دلوقتى ( فرقعت مثلا ) مش حنشوف الحدث ده الا بعد ما يمر عليه 8 دقايق معقبال الضوء بتاع الحدث ده يوصلنا
  3. بالتالى الخلفية الكونية الى بنشوفها بالليل سواء بالعين المجردة او بالتلسكوبات بتبقى خليط من ازمنة مختلفة بتتراوح ما بين 4 سنين فى الماضى ( أقرب نجم لينا بعد الشمس ) الى عشرات السنين فى الماضى الى مئات بل الاف بل ملايين حتى نصل الى حافة الكون المدرك 13 بليون سنة فى الماضى
يعنى من الاخر ممكن نجوم كتير من الى احنا شايفنها تكون انفجرت و اختفت من ملايين السنين بس احنا حنفضل شايفنها الى ان يصلنا مشهد انفجارها
و العكس فى ملايين النجوم ولدت و احنا لسة مش شايفنها و حنشوفها لما مشهد اشتعالها بالحياة يصلنا

: (فَلا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ) (الواقعة:76، 75 )

بالتالى علميا لو اتنين واقفين قدام بعض بيتكلموا فكل واحد شايف التانى فى الماضى بس بأجزاء صغيرة جدا من الثانية لا يدركها المخ

اما الصوت فده ابطىء بكتييييييييييييييير من الضوء يعنى سرعة الصوت تقريبا 340 متر / ث ( بمفهوم العربيات 1230 كم / س ) و ممكن نسبقه بطيارة مثلا
فعشان تقارن بين سرعة الضوء و سرعة الصوت كأنك بتقارن ما بين سرعة صاروخ و سرعة قوقع بيزحف لان سرعة الضوء حتبقى 300 مليون متر على الثانية مقارنة ب 340 متر على الثانية
يعنى سرعة الضوء اد سرعة الصوت 880 الف مرة تقريبا
و ده يفسر انك تشوف حاجة بعيدة بتخبط جامد و بعدين تسمع صوتها
و زى البرق مثلا المشهد بيوصل الاول بعدين صوت الرعد بيجى بعده بفترة على حسب مسافة الصاعقة

شكرا على حسن صبركم و ارجوا ان محدش يقول عليا مجنون
انا قصدى ان الموضوع ده يبقى زى مقدمة لمواضيع رحلة لاعماق الكون

و الله اعلى و اعلم

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 02-08-2011, 07:30 AM
الصورة الرمزية young..pharaoh
young..pharaoh young..pharaoh غير متواجد حالياً

young..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل الى بنشوفه و نسمعه عبارة عن ماضى !!

تسلم الايادي ع التوبيك الجميل

أنا عن نفسي استمتعت بقراءته

دمت بود

اللهم أرنا الحق حقاً و ارزقنا اتباعه
و ارنا الباطل باطلاً و ارزقنا اجتنابه
اللهم لا تتوفنا الا و نت راض عنا
اللهم ارزقنا قبل الموت توبة
وعند الموت شهادة
وبعد الموت جنة و نعيما

قديم 02-08-2011, 07:55 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

موضوع شيق - انا كنت عارفه لكن لما قرأته باسلوبك كان ليه طعم متميز و مشوق

شكرا
قديم 02-08-2011, 11:07 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة young..pharaoh مشاهدة المشاركة

تسلم الايادي ع التوبيك الجميل

أنا عن نفسي استمتعت بقراءته

دمت بود

الله يباركلك ايها ( الفرعون الشاب ) و الله شجعتنى ان اعمل مواضيع متعمقة اكتر كنت داخل و خايف الائى حد بيقولى ايه الى انت كاتبه ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

موضوع شيق - انا كنت عارفه لكن لما قرأته باسلوبك كان ليه طعم متميز و مشوق

شكرا
دى شهادة اعتز بيها يا باشا و الحمد لله ان مش لوحدى
كده حلاقى حد يشجعنى على الى جى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 02-08-2011, 11:32 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

جزاك الله خيرا
موضوع رائع
وطرح مميز
ننتظر المزيد..
في الرحلة الي اعماق الكون

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم