العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 15-07-2011, 12:15 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

ان كنت ممن يرددون المقوله السائده ان "النساء اسوا من الرجال في قياده السياره"، فاليك هذه الدراسه التي اجرتها جامعه ميتشيجان مؤخرا.

تقول الدراسه ان النساء اكثر تسبباً للحوادث بالمقارنه مع الرجال، واكدت الابحاث التي قامت بها الدراسه على نحو 6 ملايين حادث كانت معظم اسبابها نساء من الطرفين.

كما وجدت الدراسه ان من ابرز نقاط ضعف المراه في قياده السياره تكمن في تقاطعات الطرق والمفترقات.

وتعطينا الدراسه المزيد من المعلومات حول اسباب تفوق الرجال عن النساء بالقياده يعود الى ان الرجل يقضي 60% من وقته في القياده بينما تقضي المراه 40%.

منقول
قديم 27-08-2011, 10:56 PM
نوجا28 نوجا28 غير متواجد حالياً
من انا؟: مبحبش الحشريين
التخصص العملى: محامية حرة
هواياتي: القراءة

نوجا28 has a spectacular aura aboutنوجا28 has a spectacular aura aboutنوجا28 has a spectacular aura about
افتراضي رد: هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

والله انا شايفة ان القيادة ممارسة وتركيز من اى طرف يعنى لو راجل مش مركز وست مركزة مين هيعمل حادثة الست ولا الراجل انا شايفة هى مفيهاش رجالة وستات فيها حد مركز وفاهم وحد مش مركز ومش فاهم وبياخد غرز على الضيق او مش مقدر حالة الطريق ولا بيعمل مسافة امان كافية وكده يعنى
قديم 28-08-2011, 01:05 AM
الصورة الرمزية owner
owner owner غير متواجد حالياً
من انا؟: iam legend
التخصص العملى: faculty of english commerce
هواياتي: cars and autos

owner is a name known to allowner is a name known to allowner is a name known to allowner is a name known to allowner is a name known to allowner is a name known to all

بصوا يا جماعة مع احترامنا يعنى الراجل لو خبطك هتعرف تاخد حقك بس لو ست مش هتاخد منها غير سورى وانا اسفة ؟؟ وبردة مش مع بلاد تانية انها تمنع الستات انها تسوق خالص انا فى النص
قديم 28-08-2011, 03:35 AM
نوجا28 نوجا28 غير متواجد حالياً
من انا؟: مبحبش الحشريين
التخصص العملى: محامية حرة
هواياتي: القراءة

نوجا28 has a spectacular aura aboutنوجا28 has a spectacular aura aboutنوجا28 has a spectacular aura about

وليه يعنى م هتاخد منها حقك والله غلطت تتعاقب زيها زى اى حد هى يعنى على راسها ريشة تكسرلى فانوس ولا حاجة واسيبها علشان سورى يبقى سورى بقى هو اللى يستاهل
قديم 28-08-2011, 11:04 AM
corsair
Guest

يا استاذه نوجا ساعة الجد بنلاقي كلام غير ده وعياط واللي اتصاب ممكن تصعبي عليه ويصلحلك عربيتك كمان علي حسابه

وفي علي يدي وحصلت قدامي وحدت طيرت اكصدام لواحد لا وايه نزلت تزعقله وتشتمه وتشيله الغلط علشان متتحملش تمن الاكصدام ههههههههههههههههههههههه