العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 21-03-2009, 11:23 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
شرح جميع استفسارات تقسيط السيارت الجديده

س) عايز اشترى عربية جديدة بالتقسيط بمقدم صغير
مينفعش تقول كدة لازم تحدد كل المعلومات عند شرائك بتشتغل اية مقدمك كام نوع عربيتك ال انت عيزها ومهم جدا تحدد هتعرف تثبت دخلك ازاى ونصيحة خليك صريح بكل ظروفك للهتشترى منة واعتبرة طبيبك علشان يقدر يوجهك صح بكل مستنداتك
س) لية اسعار العربيات غالية قوى وانتم مش بترخصوها
كل المعارض ال موجودة فى مصر لا تستطيع ان ترفع او ترخص ثمن السيارة دة سعر محدد من الوكيل او المستورد ومحدش من المعارض يقدر يتحكم فية
س) لية مقدمات السيارت كبيرة وفائدة البنوك كبيرة ممكن ترخصوها شوية
لا يستطيع اى شخص حتى البنك ان يتحكم فى تحديد المقدم او الفائدة دة بتتحدد بنظام من البنك المركزى ولا تنسوا ان الفوايد دة عبراة عن ودايع عملاء اخرين والبنك بيربح فى فرق فائدة الودايع وفائدة قروض السيارات غير مصاريفة مع مراقبة من البنك المركزى والبنوك الاوربية التى لديها فروع فى مصر عندها قروض من اموال خارج مصر بفائدة وترجع تبعها فى مصر بسعر فائدة اخر (صورة مختصرة )
س) اجد ان فى الاعلانات مقدم 5000 وقسط 500 كل شهر عايز امشى بالنظام دة ينفع
لا لان فى الاعلانات دائما يتم وضع اقل مقدم ممكن وبشروط ضمنات معينة وايضا يتم وضع اقل قسط بشروط مقدم معينة يعنى لا يتم تطبيق النظام معا ولو حسبت الاثنين معا هتجد ان ثمن السيارة لم يكمل ولسة الفوايد
س) اجد انظمة كثيرة فى معارض كثيرة ازاى احدد اتعامل مع اى حد منهم
كل المعارض لا تحدد انظمة الانظمة تحدد من البنوك ال بتتعامل معها المعارض ولان كل بنك لية اكثر من برنامج فى تقسيط السيارات وبرنامج يعنى نظام
س) ازاى احدد النظام ال امشى علية
حدد انت عايز اية واية ضمناتك وهتقدر تمشى باى نظام
نظام الوديعة / عندك وديعة وهتعمل عليها ربط يعنى متصرفش الوديعة لمدة تقسيط العربية انما تصرف ربحها فقط
نظام تحويل المرتب / عندك استعداد تحول مرتبك على البنك والجهة التى تعمل بها تقبل ذلك وشركة معروفة وبعض الحالات يقوم بضمانك احد زملائك فى العمل
نظام مفردات المرتب / ممكن تجيب ورقة مفردات مرتب من شركتك مختومة وموقعة وبعض الحالات تعمل عليها صحة توقيع بنكى
نظام السجل التجارى والبطاقة الضريبية / ممكن تجيب كشف حساب بنكى سحب وايداع او ورقة ميزانية من المحاسب بتاعك والمحاسب يكون معتمد
س) عندى عقار او شقق او ارض ينفع تكون ضمان
نعم ينفع فى حالت ان الممتلكات دة تدر لك عائد شهرى وتقدر تثبت دة بعقود الايجار او عقود الانتفاع
س) ازاى احدد موقفى من كل الانظمة الموجودة
شى بسيط جدا حدد مقدم سيارتك وحدد ضمناتك كويس جدا واعرف شى مهم تدفع مقدم كبير هيكون قسطك صغير هتدفع مقدم صغير قسطك هيكون كبير
س) بشتغل ومعنديش مفردات مرتب وعايز اجيب عربية بمقدم صغير
حط نفسك مكان الناس بتوع البنك وامامك ورق لشخص ازاى بتاع البنك يعرف دخلك ( لازم يكون فى اثبات وكون واضح مع بتاع المعرض هيقدر يساعدك )
س) سمعت ان فى واحد صديقة اخذ عربية بمقدم 10 الف جنية وعايز اعمل زية
كون انك سمعت اى شى لازم تتاكد منة جدا جدا جدا
ولازم تعرف ان مهما كان مقدمك صغير قسطك هيكون كبير والعكس يعنى لو مقدم كبير قسطك هيكون صغير ولازم تعرف ان انظمة البنوك بتختلف من مدة الى اخرى
وانصح اى حد ان ينظر الى الوقت ال بيشترى فية وظروفة هو
س) لازم اعمل بوليصة تامين على السيارة واية فيدتها
نعم حتى فى المستعمل ولها فوايد كثيرة اولا نوع من انواع الضمان للبنك ال ممول السيارة ولمشترى العربية لو حصل انك نزلت ملقتش العربية تحت البيت واتسرقت كلها شركة التامين بتتحمل الموضوع دة ودة بيكون لصالح البنك وليك وغير فوايد كثيرة جدا مع تحملك للفسط
س) مش عايز اعمل بوليصة تامين علشان سمعت انها حرام
مقدمك هيزيد وفوايد كمان وكون انك سمعت انها حرام لا تستفيد منها ولكن لا تنسى ان معك بنك قام بتمويل جزء من السيارة او اى جة قامت بتمويل وتحتاج لضمنات لها كافية
س) يعنى اية عرض ايصال كهرباء وصورة بطاقة
يعنى تددفع مقدم مش اقل من 40% ويفضل 50% من ثمن السيارة من غير ضمنات تانى
س) عايز اقل مقدم فى مصر كلها
كل مقدمك يقل لازم تقدم ضمنات كثيرة وكبيرة والضمنات دة متكونش عقارات ثابتة اى ضمان يعنى شى تثبت انة بيجبلك دخل شهرى او سنوى هو دة الضمان
س) عايز اقسط بطريقة اسلامية
فى فى مصر نظام المرابحة الاسلامية بس برضة الضمنات هى هى نفس الضمنات فى التقسيط العادى
دة المعلومات عن نظام التقسيط ولو فى اى اسئلة انا تحت امركم
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 22-03-2009, 05:19 PM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شرح جميع استفسارات تقسيط السيارت الجديده

س) يعنى اية عرض ايصال كهرباء وصورة بطاقة
يعنى تددفع مقدم مش اقل من 40% ويفضل 50% من ثمن السيارة من غير ضمنات تانى

أستاذ سيف الدين....بعد التحية
أنا ممكن أدفع القيمة دي من ثمن العربية بس عايز الفائدة تكون قليلة
للأسف العرض الوحيد اللي لقيت الفائدة بتاعته معقولة هو عرض البنك العربي الافريقي
لكن حسيت ان اجراءاتهم معقدة الى حد بعيد رغم اني حدفع 40 أو 50 % من قيمة العربية
هل يوجد بنك أو أي ممول ممكنم يديني فائدة 6% ولكن بدون اجراءات معقدة؟
للعلم أنا بدور على عربية ب 90 ألف......وياريت تطلع على الموضوع ده ممكن تفيدني
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...8921#post28921
قديم 22-03-2009, 11:41 PM

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

بص انا ارشح ليك اما النترا خليجى او النيو صنى
وارجع واقول النترا اولا علشان لو فكرنا نبيع العربية بعد كدة الالنترا اسهل كثير فى بعها
بخصوص القسط
احب اوضح نقطة بسيطة لو عربية ثمنها 100 الف جنية ودفعنا 50 الف مقدم وطلبنا 50 الف مبلغ تمويل
نحسب مرة بفائدة 6% هيكون القسط 1144 فى 60 شهر
نحسب مرة بفائدة 9.5% هيكون القسط 1225 فى 60 شهر
الفرق 81 جنية
الفرق بين بنك وبنك فى الفوايد والاجرئات وتعليمات البنك المركزة
ارجع واقول استخير ربنا وشوف هتحب اية افضل ليك ولو فى اى استفسار انا تحت امرك
قديم 23-03-2009, 08:12 PM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute

أنا حسبت الفائدة زي ما حضرتك قلت
طلع ان لو 6% يبقى القسط 1083
ولو الفائدة 9.5 % يبقى القسط 1229

يعني الفرق بين القسطين في الخمس سنين أكتر من 8 ألاف جنيه

طبعا أولا وأخيرا شكرا ليك يا أستاذ سيف على تعاونك
وكمان شكرا على النصيحة
ولو تسمحلي حبقى استشير حضرتك لو حاجة وقفت قدامي

وبالمناسبة أيه رأي حضرتك في البنك العربي الافريقي بالنسبة لتعاملاته وسمعته في السوق؟
قديم 24-03-2009, 02:34 PM

كل بنك بيقدم فائدتة حسب عرضة
يعنى البنك العربى لية نظام وبنك اسكندرية وسيتى بنك وباركليز
والفوايد تختلف من بنك الى اخر بنسب بسيطة جدا
بنك العربى الافريقى من البنوك الكويسة
ممكن حضرتك تكلمنى او تقولى طريقة الاتصال بيك او تتابع على مصر موتورز وان شاء الله احاول اجيبلك عرض كويس من البنك العربى الافريقى لو انت تفضلة

الكلمات الدليلية
ايصال كهرباء, اسرع اجرائات, بصورة بطاقة فقط, تقسيط سيارات