العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 20-04-2011, 12:57 PM
Mohamed5 Mohamed5 غير متواجد حالياً

Mohamed5 is on a distinguished road
عاجل مشكلة فى عفشة الياريس

السلام عليكم ورحمة الله

عندى مشكلة وحيرة كبيرة أتعشم أن تساعدونى فى اتخاذ قرار صح فيها

من أسبوع كنت باظبط زوايا واربط عفشة فى وطنية سيتى ستارز والصنايعى اللى هناك قاللى العجلة اليمين

قدام قافلة لجوه شوية ومحتاجة زرجينة..أنا طبعا نفضت له وقلت له اظبط على كده عشان مستعجل وابقى أجلك

مرة تانية....وبعدين ربط العفشة وقاللى كانت سايبة شوية (وفعلا أنا كنت حاسس بكده) ربطها وبقت أحسن

شوية....وبالصدفة امبارح وأنا فى السابع عند بتاع الدوكو لقيت جنبه عفشجى شكر لى فيه قوى..قلت له بص

لى ع العفشة لقيته نام تحت العجلة الشمال قدام وقعد يمسك المقصات وغيره وكذلك العجلة التانية وبعدن

لقيت بيقول لى العفشة متربطة ممكن أحرق لك عليها بس من غير لزمة لكن انت عندك البارات فيها بوش

ومحتاجة اما تغيرها أو نكبس لك البيض وتمشى معاك سنتين كمان ونصحنى بالكبس وعدم تغيير البارات

الفابريكة وقاللى لو سبتها علبة الدركسيون حاتبوظ والكاوتش حايتاكل عالى وواطى..الخ

أنا بصراحة خايف ألعب فى العفشة وخايف يفكها ويعمل مشكلة فى تركيبها ومش عارف كلامه صح ولا

بيشتغلنى..وهل كلامه مرتبط بكلام بتاع الزوايا؟

العربية ياريس 2008 أتوماتيك كاملة

أرجوكم فيدونى برأيكم جزاكم الله خيرا
قديم 20-04-2011, 01:47 PM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى عفشة الياريس

حضرتك تروح لعفشجي تالت يكون نضيف من محيط اصدقائك او معرفك يكون حد اتعامل معاه كويس وتروحله وتشوف رأيه ايه وانا شايف ان الموضوع بسيط لو علي بارات الطرف بس الفكرة ان عفشة التويوتا كويسة جدا انا عندي واحد صاحبي معاه كورولا 2004 العفشة فضلت شغالة بكفاءة الي 180000 كم فاعتقد ان حضرتك تروح لحد تاني افضل