العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 26-03-2011, 12:18 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي نيسان كشكاي

بسم الله الرحمن الرحيم
قبل ما أكتب أقول أي حاجة نترحم على الفقيد أ.خالد خليفة فقيد قسم النيسان والمنتدى كله رحمه الله.

ثانيا محتاج مساعدة الأعضاء الكرام في موضوع مهم بالنسبالي على الأقل:
أنا بفكر في عربية جديدة وهرتب إحتياجاتي حسب الأهمية:
1- عربية واسعة وعائلية.
2- كبيرة ومحبذ تكون دفع رباعي أو على الأقل تكون دفع ثمائي بس ماتكونشي تقيلة على ماتورها.
3- أنا بحب السفر والرحلات لمسافات طويلة ياعني ساعات ىخد العائلة ونسافر لمجرد السفر.
4- يكفي إني الوكيل يكون موجود في مصر ومنتشر لأني مش بحب أعمل أي حاجة في العربية برا التوكيل.
5- المدى الي محدده لسعر العربية من ميت ألف إلى مئتين ألف وممكن نوصل مع بعض لحد 250 ماشي مش هزعلكوا, عايز أعرف إيه الي من العربيات دي سعره يناسب الشريحة دي.
أمامي عدد من الإختيارات بس مش عارف أرتبهم أو مش عارف مين فيهم الأنسب (نيسان كشكاي, تيوتا أفانزا, كيا سبورتاج, دايهاتسو تيريوس, إسبرانزا تيجو, ماهيندارا إسكوربيو, سانج يونج موسو, فولكس واجن تيجوان, رينو داستر, تيوتا راف فور,....) لو حد عنده إقتراحات تانية ياريت يفيدني.
أنا مش عايش في مصر علشان كدة مش عارف لا أسعار ولا مواصفات العربيات في السوق المصري ومش عارف أحدد.
عاجبني قوي شكل الفولكس والكشكاي وحاسس إني الداستر عربية قوية حد يقدر ينصحني بإيه المناسب وإلي موجود في مصر منه مواصفاته إيه وسعره كام.
أرجوا المساعدة لأني فعلا مش عارف حاجة خالص في سوق العربيات في مصر وكل تجربتي معاه سابقا كانت نيسان صني.

قديم 26-03-2011, 12:39 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان كشكاي

التيجوان ميزتها انها 7 راكب بس مش 4*4
عربيه جودة تصنيع اكثر من رائع و سعر اعتقد 210 الف جنيه
عيبها انها موتور ال TSI فتيس ال DSG دي ممكن تقوللي ميزه
موتور ال 1400 سي سي بيدي 120 حصان تقول جميل اقولك مش جميل لان الموتور ده مرمي في الحرفيين محدش فاهم فيه و اعطاله كثيرة جدا في مصر و التوكيل نذل لاقصى الحدود و دكتوراه في انه يبيع عملاءه ... نقول تاني؟ عربيه حلوة بس في المكان الغلط - دا غير ان اقل بنزين ليها اوكتان 95 و في ناس بتقول اوكتان 98 اللي مش موجود في مصر اصلا

الداستر عربيه جامده بتنزل برة بموتور 2000 سي سي بس نازله مصر بموتور 1600 شغال عليها لانها مش كبيرة قوي
العربيه 5 راكب بس و لكن في منها 4*4 اعتقد ب 140 الف عيبها ان قائمة الانتظار طويييييييييييييييييلة جدا تصل ل 6 اشهر السيارة اصلا داتشيا لكن المفاجأة انها اصلا تعاون بين تكنولوجيا نيسان في الجر الرباعي و التعليق و بين رينو في تكنولوجيا المحركات ذات الاداء العالي و الموفر للوقود و اتفق على تسويقها باسم داتشيا داستر - و تسوق في مصر تحت اسم رينو داستر - اذا سيارة جميلة - توكيل جميل و يعيبها ان قائمة انتظارها طويلة و طبعا لم تتوفر جميع قطع غيارها لقلة انتشارها

القاشقاي من نيسان بمحرك 1.6 لتر جر ثنائي مش ثلاثي!!! لان القاشقاي تأتي جر رباعي لمحرك ال 2000 سي سي فقط!
تم تصميمها في او روبا و يتم تصنيعها في انجلترا
سيارة ذكية جدا و جميلة جدا و عملية جدا و ادائها راقي جدا بس ولا هي 7 راكب ولا 4*4
سعرها معنديش خلفيه بيه بس منزلتش اصلا توكيل يعني لو حتلاقيها تبقى خليجي و اعتقد سعرها حيكون في حدود من 120 - 150 الف

ربنا يوفقك
قديم 26-03-2011, 12:41 AM
الصورة الرمزية MmFFoR

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

انت لو عايز عربيه فخمة و ماليه مركزها فكر في الجيب رانجلر الجديدة عربيه زيها زي الهمر بالضبط
لو مكانش يبقى فكر في تويوتا راف4 بس سعرها حوالي 250 الف
لو عايز حاجةة حلوة و سعرها ملائم و عملية و قطع غيار منتشرة يبقى تيجو
قديم 26-03-2011, 01:15 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

الأول ألف شكر على سرعة الرد والإهتمام.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

التيجوان ميزتها انها 7 راكب بس مش 4*4
عربيه جودة تصنيع اكثر من رائع و سعر اعتقد 210 الف جنيه
عيبها انها موتور ال TSI فتيس ال DSG دي ممكن تقوللي ميزه
موتور ال 1400 سي سي بيدي 120 حصان تقول جميل اقولك مش جميل لان الموتور ده مرمي في الحرفيين محدش فاهم فيه و اعطاله كثيرة جدا في مصر و التوكيل نذل لاقصى الحدود و دكتوراه في انه يبيع عملاءه ... نقول تاني؟ عربيه حلوة بس في المكان الغلط - دا غير ان اقل بنزين ليها اوكتان 95 و في ناس بتقول اوكتان 98 اللي مش موجود في مصر اصلا

طيب كدة نشيل التيجوان من الإختيارات لأني ماكنتش أعرف إنها الماتور ال 1400.

الداستر عربيه جامده بتنزل برة بموتور 2000 سي سي بس نازله مصر بموتور 1600 شغال عليها لانها مش كبيرة قوي
العربيه 5 راكب بس و لكن في منها 4*4 اعتقد ب 140 الف عيبها ان قائمة الانتظار طويييييييييييييييييلة جدا تصل ل 6 اشهر السيارة اصلا داتشيا لكن المفاجأة انها اصلا تعاون بين تكنولوجيا نيسان في الجر الرباعي و التعليق و بين رينو في تكنولوجيا المحركات ذات الاداء العالي و الموفر للوقود و اتفق على تسويقها باسم داتشيا داستر - و تسوق في مصر تحت اسم رينو داستر - اذا سيارة جميلة - توكيل جميل و يعيبها ان قائمة انتظارها طويلة و طبعا لم تتوفر جميع قطع غيارها لقلة انتشارها

طيب ياعني الماتور ال 1600 دا ودفع رباعي مش يدي أداء ضعيف ولا إييه وإنتا إيه رأيك في العربية واسعة من جوا أنا ال يهمني الاول إنها تكون مريحة. وحتى لو كان الدفع كاش مافيش معارض بتسلم فوري؟

القاشقاي من نيسان بمحرك 1.6 لتر جر ثنائي مش ثلاثي!!! لان القاشقاي تأتي جر رباعي لمحرك ال 2000 سي سي فقط!
تم تصميمها في او روبا و يتم تصنيعها في انجلترا
سيارة ذكية جدا و جميلة جدا و عملية جدا و ادائها راقي جدا بس ولا هي 7 راكب ولا 4*4
سعرها معنديش خلفيه بيه بس منزلتش اصلا توكيل يعني لو حتلاقيها تبقى خليجي و اعتقد سعرها حيكون في حدود من 120 - 150 الف

طيب تتوقع الرينج السعري دا 120-150 للدفع الثنائي طبعا مش كدة؟ وأكيييد هقابل مشاكل للصبح مع التوكيل لأنه مش هيعملي الصيانات ولو عطلت ممكن بمنتهى السهولة يقولى ماعنديش قطع غيار وما أقدرشي أشتكيه لأني مش مشتريها منه. بالعربي يبقى لبست في حيط أنا العربية دي كانت أول إختياراتي للأسف.

ربنا يوفقك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

انت لو عايز عربيه فخمة و ماليه مركزها فكر في الجيب رانجلر الجديدة عربيه زيها زي الهمر بالضبط

بكام تقريبا سعرها؟ بس أنا أفتكر إنها مش عائلية خاالص ولا إنتا رأيك إييه هيا كام باب أصلا فيه منها أربعة؟ وغير كدة عالية قوي على الجماعة.

لو مكانش يبقى فكر في تويوتا راف4 بس سعرها حوالي 250 الف

لو مش هتقل عليك تعرف تتاكدلي من سعر الراف فور لأنه لو كان دا سعر الأربعة باب يبقى ممكن تكون إختيار مرجح إنشاء الله وكمان هيا ماتورها كام سيسي في مصر؟

لو عايز حاجةة حلوة و سعرها ملائم و عملية و قطع غيار منتشرة يبقى تيجو
هيا للأسف عمال أبعدها من قدام عيني وترجع تاني لوحدها مش عارف أهرب منها أنا بس كل الي مدايقني منها هيا عقدة الصيني مش اكتر والله, طيب هيا سعرها كام دي وإنتا لو مكاني هتختار تركب صيني بردو؟

قديم 26-03-2011, 01:49 AM
الصورة الرمزية MmFFoR

رانجلر 2010 ب 249 الف
رانجلر 2011 ب 269 الف بس ميزتها تابلوه بشكل احدث و كماليات اكثر
الرانجلر في السوق حاليا كلها 4 باب محرك 3.8 لتر 6 سلندر

عربية فخمة و مريحة و اقوى سيارة 4*4 في العالم

يعيبها - استهلاك وقود مرتفع نسبيا - ضريبة سنوية مرتفعة - بس كده

ممكن تدخل النيسان اكس ترايل في الحسبان - سعرها حاليا اعقد 225 الف لان عليها عرض موتور 2500 سي سي قطع غيارها متوفرة و رخيصه - و فل اوبشن بجد يعني فيها كل الكماليات
عيبها الوحيد انها نزل منها بره شكل جديد و اللي في مصر الشكل القديم - لانها تجميع محلي

تويوتا راف 4 مش متأكد من تفاصيلها للاسف بس انا اعرف انها في منها محركين 2 لتر و 2.4 لتر سعرها اعتقد من 230 الف - 280 الف جر رباعي مستمر - يعني مش فتيس غرز