العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 10-09-2010, 06:09 PM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي التيل ولا الطنبوره

امبارح كنت راجع من راس البر للمنصوره وفجاءه سمعت صوت دربكه ذى ما يكون التيل اتاكل خالص فقلت انزل افك العجله اليمين واشوف فيه ايه...فكيتها وقعدت اخربط كده فى التيل شويه.وجيت علشان اركب العجله..ركبتها طبعا بعد ساعه ونص فى ناس قالولى الطنبوره باظت او اتاكلت وكل واحد بيفتى شويه..العربيه مافيهاش اى فرامل غير حاجه بسيطه خالص..مع العلم لما روحت للميكانيكى من اسبوع قالى التيل يكفيك شهر والطنبوره كويس...تفتكروا التيل يلحق بتاكل فى الفتره الصغير دى
قديم 10-09-2010, 07:23 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: التيل ولا الطنبوره

لو التيل مش اصلي مش هيستحمل معاك وممكن ياثر علي الطنبوره

حاول تكشف علي الطنبوره تاني وتخرطها علي خفيف جدا عند اي خراط وتجيب التيل الاصلي بتاع العربية
قديم 10-09-2010, 07:34 PM

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

لو التيل مش اصلي مش هيستحمل معاك وممكن ياثر علي الطنبوره

حاول تكشف علي الطنبوره تاني وتخرطها علي خفيف جدا عند اي خراط وتجيب التيل الاصلي بتاع العربية
أولا كل سنه وانت طيب يأحمد باشا

ثانيا انا كنت قبل العيد رايح علشان اجيب تيل جديد على ما اجيب واحد اصلى من بورسعيد..لقيت الصينى ب125 جنيه فلقيت الميكانيكى بيقولى التيل اللى معاك يكفيك شهر وزياده ممكن تمشى بيه عادى جدا...فتوكلت على الله وحصل اللى حصل.

لو انا حبيت اخرط الطنبوره اخرط الاتنين ولا اليمين بس..
معلش هتعبك معايا
قديم 11-09-2010, 05:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

ممكن جدا يكون الميكانيكي غلطان علشان مش معاه جهاز قياس و لذلك كلامه مش مصدق به.
بالنسبه للتيل بتعرف لما بيطلع صوت اثناء الفرامل و بكده بيبقي عاوز يتغير
اما الطنابير لو بتدوس فرامل و حسيب برعشه في الدواسه يبقي كده الطنابيره في اخر عمرها الافتراضي.
ولا انصح بالخرط الا في حدود ضيقه جدا

حـازم خـضـر

قديم 11-09-2010, 06:07 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

ممكن جدا يكون الميكانيكي غلطان علشان مش معاه جهاز قياس و لذلك كلامه مش مصدق به.
بالنسبه للتيل بتعرف لما بيطلع صوت اثناء الفرامل و بكده بيبقي عاوز يتغير
اما الطنابير لو بتدوس فرامل و حسيب برعشه في الدواسه يبقي كده الطنابيره في اخر عمرها الافتراضي.
ولا انصح بالخرط الا في حدود ضيقه جدا

حازم باشا كل سنه وانت طيب

هو التيل كد كده هيتغير ان شاء الله..بالنسبه للطنابير فالعربيه فيها شعره فرامل بسيطه فعلشان كده مش بفرمل جامد فمش عارف اذا كان فيه رعشه فى الدواسه ولا لأ