العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 18-08-2010, 08:08 AM
shando shando غير متواجد حالياً

shando will become famous soon enoughshando will become famous soon enough
طلب طلب بليز

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عضو قديم مش جديد اوى يعنى و مشركاتى كانت صفر علشان مكنش عندى عربيه ف كنت بستفيد من اراءكوا لحد مخترت العربيه الحمد لله

دلوقتى قبلتنى مشكله و هى الرخصه
انا كل اصحابى الى سقطوا فى اختبارات القياده علشان معهومش واسطه
علشان مرور فيصل مش بيمشى من غير واسطه للاسف
وانا مش عندى واسطه و لو قلت اجرب حظى وادخل اكيد هاسقط زى اصحابى وفى المرور لما الواحد بيسقط بيقلولوا تعالى بعد 3 اسابيع و انا بالنسبالى ماينفعش اتاخر عايز اسوق العربيه بقى

من الاخر حد يعرف حد فى مرور فيصل اديله فلوس و يطلعلى الرخصه
انا عارف انه غلط بس صدقونى هناك ماينفعش غير كده
ياريت الى يقدر يقولى اى حد علشان انا والله مستعجل
قديم 18-08-2010, 08:26 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب بليز

أنا للأسف معرفش واسطة هناك, بس عموما ولا يهمك, البلد ماشية كوسة ومش أنت أول أو أخر واحد يعمل كده, وطالما بتعرف تسوق مش هتفرق.

حاول تتعرف على الدنيا ماشية أزاى, روح بدرى وشوف الناس بتتعامل مع الظابط اللى واقف بيمتحنهم أزاى, وهل بيقبل رشاوى ولا لأ, وغالبا هتلاقيه بيقبل.

حاول لما تديله فلوس تكون بين ورق أو تحت بطاقة يعنى بطريقة غير مباشرة علشان لو عمل شريف تعمل أنك ماكنتش عارف أن فيه فلوس بين الورق.

وأمتحن وهينجحك, ولو موضوع الفلوس مانفعش خليك محترم معاه وعدى الأمتحان بالطريقة الصح, وهتنجح بأذن الله.

ومبروك العربية الجديدة وعقبال الرخصة.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 18-08-2010, 08:48 AM
الصورة الرمزية albarbary
albarbary albarbary غير متواجد حالياً

albarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these partsalbarbary is infamous around these parts

إيه يا جدعان الكلام ده ، عينى عينك كدة ، و بتعرفه ازاى يدفع ، و بعدين فلوس للظابط إيه ، انت عاوز تسلم الرجل ولا إيه يا عم
قديم 18-08-2010, 08:58 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة albarbary مشاهدة المشاركة

إيه يا جدعان الكلام ده ، عينى عينك كدة ، و بتعرفه ازاى يدفع ، و بعدين فلوس للظابط إيه ، انت عاوز تسلم الرجل ولا إيه يا عم
ههههههههههههههه, يا باشا البلد كلها ماشية كوسة, ده الظباط اللى هما حماة المجتمع بيبلطجوا على الناس وبيتلككوا على مخالفة علشان يطلعوا بمصلحة, وفى خلال 5 سنين البلد دى هتبقى غابة بجد ومحدش هيعرف يعيش فيها.

وخصوصا ظباط الأمتحان بيتلككوا بغباء وبيغلطوك فى كل حاجة, وفيه حكاية قريتها عن واحد قعد يسقط لغاية ما راح وأدى للظابط المعلوم, الظابط قاله دور العربية فدورها, وقام الظابط منجحه.

ده والدتى اللى مبتعرفش حاجة فى العربيات طلعت الرخصة وهى بتشرب شاى وقاعدة فى مكتب الظابط (الواسطة) مع الوالد الله يرحمه يعنى مفيش كوسة أكثر من كده.

ياريت فعلا لو يقدر يطلع الرخصة من غير واسطة ولا الكلام ده, بس هنعمل أيه فى بلد الأمن والأمان؟

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 18-08-2010, 09:35 AM
fares515 fares515 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: PHARMACIST

fares515 will become famous soon enoughfares515 will become famous soon enough

ياعم انجكشن انت هتودي الراجل في داهيه
وانت يا أخ شاندو اوعى تسمع الكلام ده أبدا
مفيش ضابط بياخد فلوس في ايده(عمرها ماتحصل)ده تخاريف انجكشنيه صياميه(هزار)what!!
الضابط لو كان بياخد بيبقى عن طريق وسيط او امين شرطه لكن ضابط ياخد في ايده مباشره مبتحصلش
انت روح الصبح بدري أو حتى بالليل واقعد على اي كافتيريا تكون قريبه واتكلم مع صاحب الكافتيريا هتلاقيه عارف سماسره يمشولك الحوار ده وممكن تلاقي سماسره قاعدين اصلا لانهم بيبقو مستنيين الرزق يجيلهم والكلام ده عن تجربه أنا مره رحت اطلع رخصه وكان معايا واحد يخلصهالي قالي اشرب كوبايه شاي على ما أخلصلك الورق بصيت لقيت سمسار قعد يفتح معايا حوارات ويوريني قد ايه هو واصل لدرجه انه عرض عليا(بطريقه غير مباشره) يدخلني شرطه وادفعله 150ومش هياخد منهم ولامليم غير بعد القبول بس طبعا أنا قلتله شكرا لإنى أصلا في كليه صيدله..وربنا يوفقك ياباشا