العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > السيارات السوبر

السيارات السوبر مخصص للسيارات الرياضية والسيارات الفاخرة

قديم 19-12-2009, 10:22 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
التقرير السوبر لليوم السوبر في قسم السوبر

مبدايا و بناء علي طلب شخصي من محمد باشا كمال هذا الموضوع مهدي الي سامح بيك رمزي الشهير بسام رام
تاني حاجة ممنوع دخول كبار السن و مرضي القلب و السكر و الضغط

بسم الله

اتفقنا انا و محمد باشا كمال بعد ما سمعنا عن نزول جاجوار XJ الجديدة اننا نروح و نلقي نظرة و نتعرف عليها عن كثب
و في تمام الساعة الرابعة نزلت من بيتنا و لمواكبة الحدث الجلل و بما ان والدي مسافر قررت اخذ عربيتة عشان نترسم بيها شوية و عديت علي محمد باشا و اتجهنا الي توكيل جاجوار.
اول ما وصلنا دخلنا و لقيناها واقفة منورة في وسط المعرض فانقضينا عليها وعملنا حسابكم معانا

طبعا اخدنا لفة حوالين العربية و ملينا عيونا من شكلها و بعدين ابتدينا نتفحص دواخلها
قعدنا ندردش مع مندوب المبيعات و سالناه عن الاختراعات الموجودة في العربية و اللي بتميزها عن المنافسين و من كلامة و من فحصنا لا يوجد العربية كلاسيكية صرفة و تعتمد علي عراقة و فخامة جاجوار و علي سلسة المحركات القوية اللي تحت تصرفها.
العربية بتيجي ب3 محركات:
الاولي 8 سلندر 5000 سي سي طبيعي بقوة 385 حصان
التاني 8 سلندر 5000 سي سي سوبر شجارد 470 حصان
التالت 8 سلندر 5000 سي سي سوبر شجارد 510 حصان
و زي ما انتم شايفين كلها محركات قوية هتسبب قلق للمنافسين و الفئة الاعلي تمنها في حدود ال 40,000 دينار كويتي (800 الف بندق مصري) يعني ارخص بكتير من المنافسات بنفس القوة

الانطباعات:
العربية شكلها حلو جدا جدا و مميزة و تلفت الانظار
الدواخل شيك و الخامات و التقفيل درجة اولي
لكن العربية ضيقة من قدام و من وره خصوصا من ناحية المساحة المخصصة للارجل في الامام و الراس في للخلف مع العلم ان العربية المعروضة هي الفئة الطويلة و العربية من بره ضخمة و طويلة و لم نجد تفسير للضيق ده. و المنافسين بيتفوقوا عليها في الناحية دي و بشدة كما بيتفوقوا في التكنولوجيا و الافتكاسات.

بعد كدة بصينا علي ال XF اللي برضوا حسينا انها ضيقة و بعد كدة بصينا علي قسم المستعمل اللي كان فيه حتة XF R و حتة فيراري F430 سكودريا و حتة بنتلي GTC كوبية و حتتين مازيراتي واحدة كواتروبوتي و التانية جراند تورزمو حاجات كدة اي كلام سيبكم انتم فمصورناش حاجة

بعد ما خلصنا الهدف من النزولة و بما ان الوقت كان لسة بدري قلنا نطلع علي مرسيدس لان محمد باشا كان عايز يبص عي ال E الجديدة و بما اني كنت شفتها و اديت انطباعي عنها لمحمد باشا هو مكانش مصدقني قلت فرصة ابرهن ليه و طلعنا علي مرسيدس و اول ما دخلنا لقينا وحش كاسر بيقلنا رايحين فين ياد منك ليه تعالوا هنا خدوني صورة و بالفعل طلعت الموبايل و بعد كام صورة مهزوزة من الخضة اخدت الصورة دي

ايوا SLR 722 مكشوفة
لسة بشيل الموبايل لقيت حاجة بتقولي بس و انا كمان و خلي اللي معاك ده يجي يقف جنبي

SLR مكشوفة بس العادية و دي ب 190,000 دينار بس (الدينار بحوالي 20 جنيه) احسبوها انتم
سلمنا عليهم و دخلنا علي هدفنا

و اول ما محمد باشا ركب قالي دلوقتي بس عرفت قصدك

انطباعي عن ال E الجديدة كان انها من برة جميلة و شكلها جديد لكن من جوة مش هي دي المرسيدس
العربية ما فيهاش روح و فخامة و دلع المرسيدس و فيها من ال C كتير من الاخر اقل من التوقعات و ده كان راي محمد باشا برضة
بعد كدة خدنا جولة سريعة علي عربيات مرسيدس المختلفة من ML و GL و C و G و قررنا نروح بي ام عشان تكمل.

روحنا توكيل البي ام و اول ما دخلنا لقينا مااااااااارد اسود و معاه اخوه بيقولنا علي فين يا اساتذا فين صورتي و تطوع محمد باشا و راح وقف معاه و مخدناش صور للاخ الصغير

زي ما انتم شايفين الصور مخادتش المارد كله رولز رويس فانتوم و جنبها كانت الدروب هيد ضخامة و هيبة و الله
المهم اخدنا جولة علي سيارات بي ام المختلفة من ال 7 لل X6 و ال X5 و ال Z4 الجديدة و بصينا علي الرنج روفر العادية و السبورت و ال LR4 الجديدة و مشينا بعد ما سلمنا علي المارد

المهم و في طريق العودة الي المنزل قلت خلينا نحلي بحاجة حلوة كدة و مكنتش متاكد اذا كنت هلاقيها او هنلاقي المكان لسه فاتح و لحسن الحظ وفقنا و قضينا احلي 10 دقائق مع الامورة

هي هي صدقوا عنيكم
استون مارتن رابيد
طبعا الجمال الصارخ صعقنا و قعدنا نلف و ندور زي المجانين لدرجة اننا صعبنا علي الراجل و فتح لنا العربية و ركبناااااااااااها يا رجالة ايه ده. طبعا الكرسين اللي وره ما ياخدوش الا ناس رشيقة بس مش مهم.
و مهما وصفت مش هعرف اوفي للعربية حقها لدرجة اني شايف انها احلي استون مارتن علي الاطلاق و مع ان كان في DBS جنبها لكن ملفتتش نظري زي الرابيد و جنبها البورش بانيميرا بقت في غاية القبح و لو اننا بنفضل الانتريور بتاعها و لكن انتريور الاستون مش وحش من الاخر انجليزي

طبعا العربية 12 سلندر 6000 سي سي بتنفس طبيعي بقوة 470 حصان بالتمام و الكمال و الكويت اول بلد تستقبلها في الشرق الاوسط و العربية موديل 2011 و هي دلوقتي بالحجز و الاستلام شهر 5 2010 و سعرها 88,000 دينار كويتي

و قلنا نخلي ده مسك الختام و نروح لان ساعتها كل العربيات اللي موجودة بقت لعب بلاستيك بالنسبه لينا

في انتظار تعليق محمد باشا و بعدها تعليقاتكم و بعتذر عن ردائة بعض الصور لانها بالموبايل

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 19-12-2009 الساعة 11:01 PM
قديم 19-12-2009, 11:59 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التقرير السوبر لليوم السوبر في قسم السوبر

رحله الي الفخامه
بصراحه دا المفروض يكون عنوان الموضوع القوي دا
شكرا شريف و محمد باشا علي التغطيه الرائعه.
بالنسبه للفئه Eانا شايف ان لوحه القياده واخده من موديلات البي ام شويه
انا مركبتهاش بس دا اول احساس جالي لما شفت الصور.

حـازم خـضـر

قديم 20-12-2009, 12:06 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

رحله الي الفخامه

بصراحه دا المفروض يكون عنوان الموضوع القوي دا
شكرا شريف و محمد باشا علي التغطيه الرائعه.
بالنسبه للفئه Eانا شايف ان لوحه القياده واخده من موديلات البي ام شويه
انا مركبتهاش بس دا اول احساس جالي لما شفت الصور.

العفو يا باشا
بالنسبة لل E فعلا منطقة العدادات و الشاشة مقتبسة من موديلات بي ام
بس المخيب للامال ان الطبلون بشكل عام لا يوحي بالفخامة و الموديل الاقدم احسن من حيث الموضوع ده
و انا كمان كنت قريت ان ال CLS الجديدة هتاخد نفس التصميم و ده زعلني جدا
اتمني كلام مندوب المبيعات يكون صحيح و نتعود

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 20-12-2009, 12:16 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

هو مرسيدس دايما كده
بتعمل الحاجه و بيبقي شكلها في الاول مش تمام
و بعد كده العين بتاخد عليها و تلاقيها جميله جدا

حـازم خـضـر

قديم 20-12-2009, 12:36 AM
الصورة الرمزية solidsnake
solidsnake solidsnake غير متواجد حالياً
من انا؟: علاء الدين المنصورى
التخصص العملى: جيوفيزيقى بشركة خدمات بترول ( بى جى اس )
هواياتي: تنس الطاولة

الموقع: القاهرة ( الحلمية الجديدة ) الجيزة ( حدائق اكتوبر )
solidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to behold

على فكرة احنا مفيش عندنا عربيات فى مصر

شعبنا قامت قيامته، اى حد يهين كرامته نقل قيمته ونبقى كلنا ايد فى ايد
ام الدنيا بقت ابوها ، واللى يتطاول عليها ، جابه لنفسه و تانى نربيه من جديد