العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 05-11-2009, 10:40 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
نظريه اينيشتين في السفر عبر الزمن

اثبت العالم اينيشتين بالتفاضل و التكامل امكانيه السفر للمستقبل و ليس الرجوع للماضي كما يظن البعض

و قد وضع اينيشتين شروط السفر للمستقبل و هي :

صاروخ سرعته اكبر من سرعه الضوء ب 300 مره تقريبا

توجيه الصاروخ الي نقطه معينه للفضاء ( نقطه مجهوله حتي يومنا هذا )

الانطلاق بسرعه اكبر من سرعه الضوء ب 300 مره ( اقصي سرعه للصاروخ )

و قد فسر اينيشتين نظريته تلك بأن الزمن عباره عن حلقات متتاليه يمكن القفز بينها اذا وجدت الاله المناسبه للقفز و السرعه المناسبه لاختراق تلك الحلقات

و قد زعم اينيشتين انه سوف يتم السفر 150 عاما للامام ( لو نحن اليوم في عام 2000 سوف نجد انفسنا 2150 )

الموضوع مش منقول و المعلومات دي من كتاب قريته من سنين و ياريت اللي عنده معلومات اكتر يقول و لو في حاجه غلط في معلوماتي ياريت حد يصححها لاني قريت الكتاب ده من زمان و لو حد يعرف لينك عن موضوع السفر عبر الزمن يقول لاني مهووس بالموضوعات الخارقه و خصوصا الموضوع ده

قديم 06-11-2009, 12:32 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نظريه اينيشتين في السفر عبر الزمن

يعنى ايه سفر للمستقبل ؟!!!!!..هو أزاى هيبقى فى مستقبل من غير ما يكتمل الحاضر ؟!!!
كلأم مش منطقى وصعب أستيعابه!!!!!!!!! ..لكن اللى انا مؤمن بيه ومتاكد منه كويس أوى أن فى حاجة اسمها دنيا وهى مخلوقة للعمل والعبادة ووقتها قصير جدا بالمقارنة بحياة الخلود والثواب والعقاب ..عشان كدة أنا لو هاسرح بخيالىشوية - مش هاحاول أفكر فى المستقبل ولأفى الماضى ولكن هافكر فى الحاضر وبس ..وعلى فكرة مش كل اللى بيعرضه العلماء أو بيفترضوه بتبقى حقائق و مسلمات ولكن هى محاولأت قابلة لألغائها وتعديلها أو حتى رفضها تماما وعدم مناقشتها..ولك منى كل الشكر ووافر الأحترام

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

التعديل الأخير تم بواسطة ابو هيما ; 06-11-2009 الساعة 12:34 AM
قديم 06-11-2009, 12:58 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما مشاهدة المشاركة

يعنى ايه سفر للمستقبل ؟!!!!!..هو أزاى هيبقى فى مستقبل من غير ما يكتمل الحاضر ؟!!!
كلأم مش منطقى وصعب أستيعابه!!!!!!!!!i هو النظريات دي جايبها من بيتنا ..لكن اللى انا مؤمن بيه ومتاكد منه كويس أوى أن فى حاجة اسمها دنيا وهى مخلوقة للعمل والعبادة ووقتها قصير جدا بالمقارنة بحياة الخلود والثواب والعقاب اكيد طبعا ..عشان كدة أنا لو هاسرح بخيالىشوية - مش هاحاول أفكر فى المستقبل ولأفى الماضى ولكن هافكر فى الحاضر وبس ..وعلى فكرة مش كل اللى بيعرضه العلماء أو بيفترضوه بتبقى حقائق و مسلمات ولكن هى محاولأت قابلة لألغائها وتعديلها أو حتى رفضها تماما وعدم مناقشتها انا بجد مش عارف حضرتك متضايق ليه اني بناقش نظريه زي دي ..ولك منى كل الشكر ووافر الأحترام ميرسي طبعا لحضرتك
الرد في الاقتباس

قديم 06-11-2009, 08:59 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

على فكرة انا مش متضايق ولأ حاجة أنك بتناقش نظرية زى دى..وهاتضايق ليه ؟!!1
كل الفكـــــــــرة أنك بتعرض موضوع وأنا بحاول أنقشه معاك ..لأنى أنا دراستى كانت متشعبة وفى مجالأت كثيرة ومنها علم النفس وزى ما الكل عارف أن فــــــــــرويد مؤسس هذا العلم كانت كتير من نظرياته مش سليمة فهى ليست مسلمات مثل كثير من نظريات العلماء الأخرين وهى كلها قابله للجدال والنقاش ..ولو كان كل واحد منهم افترض نظرية وزعل أن فى حد بيجادله زى ما أنا حاولت اجادلك واناقشك فى موضوعك كان زمان العالم واقف محله سر وماكنش حد أتقدم ..وعامة ألف شكر لك على طرح هذا الموضوع..ولك منى كل الشكر ووافر الاحترام

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 06-11-2009, 09:59 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

ياخونا لا يملك المستقبل والماضى ألا الله فقط محاولة إفتراض أن هذا الكلام صحيح هو الكفر بعينه