العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رأيكم في هذا الموضوع
مقبول 0 0%
جيد 4 66.67%
ممتاز 2 33.33%
المصوتون: 6. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 27-10-2009, 12:38 AM
الصورة الرمزية a7lahamada
a7lahamada a7lahamada غير متواجد حالياً
من انا؟: Hamada a7med
التخصص العملى: طالب في جامعة القاهرة
هواياتي: السيارات

a7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond reputea7lahamada has a reputation beyond repute
مستقبل مصر في صناعة السيارات

عايزين نتناقش في هل مصر ممكن في يوم من الايام تنتج سيارة مصرية 100% وتكون ذات جودة عالية زي التويوتا والاوبل والماركات المعروفة وامكانيات كويسة وسحب كويس ولا دة شي مستحيل انا بصراحة مش عارف بس كل الي في دماغي ان حتة العربيات الي بتتقفل في مصر تقفيل مش حلو وتسمع تخبيط عفشة واصوات الباب وهو بيتقفل حديد في حديد بعد 3شهور عايز اعرف ارائكم ياريت
قديم 27-10-2009, 02:16 AM
هشام الحسيني هشام الحسيني غير متواجد حالياً

هشام الحسيني will become famous soon enough
افتراضي رد: مستقبل مصر في صناعة السيارات

انا بحلم باليوم اللي نلاقي فيه عربية صناعة مصرية 100% بدأ من التصميم لحد الموتور حتى اسم العربية يبقى اسم عربي... انا كان معايا 128 ودلوقتي معانا اكسيل و نيسان صني... و للمصادفة التلات عربيات دول تقفيل مصري... طبعا دي مصادفة بس اتمنى الاقي في يوم عربية صناعة وطنية
انا نفسي نعدي مرحلة التجميع اللي وقفنا عندها من الستينات ايام الرمسيس و الـ1100 مرورا بال128 والشاهين واللادا
اعتقد الخطوة المفيده دلوقتي عشان احنا فاتنا القطر اننا نشتري تكنولوجيا... اعتقد ده هايقصر المشوار كتير... زي ما الحكومة الماليزية ساهمت في شركة برتون وكانت النتيجة ان بروتون الماليزية اشترت لوتاس البريطانية... واعتقد النتيجة كانت مبهرة... ان العربيات البروتون كله بيشهد بكفاءتها...
برضو شركة تاتا الهندية اشترت جاجوار "على ما اعتقد" وبرضو نفس الفكرة... تاتا دلوقتي بتستعد انها تغزو العالم بالـ"تاتا نانو" ارخص سيارة في العالم
ليه احنا مانعملش كده؟؟؟ احنا مش ناقصنا اي حاجة عندما عقول و ناس بتفكر... وشعب بيحب العربيات
وعلى فكرة انا قريب عرفت ان المغرب بتصنع "سوبر كار" اسمها "براق" اعتقد انها بالتعاون مع شركة عالمية بس انا ماعنديش معلومات كتير عنها بس كفاية انها تصميم مغربي واسمها "براق"
اتمنى من كل القائمين على الصناعة في مصر انهم يحطوا الموضوع في دماغهم شوية عشان احنا نستاهل نبقى احسن من كده
قديم 27-10-2009, 06:55 AM
Dr.A Dr.A غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب /استاذ جامعي

Dr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud of

السلام عليكم
والله يا أخي حلم جميل بدأ من زمان ولكن للأسف ضاع الحلم

ولكن سوف يأتي اليوم

عندما يستقيل الوزير المصري عند حدوث خطأ
و عندما تصبح قرارات الوزير بناء على ما تقتضيه المصلحة العامة و مصلحة الشعب
وعندما يكون هم اي وزير الاول هو رضاء الله و ارضاء الناس وراحتهم

وعندما تصدر القرارات بناء على رغبة الشعب وليس حسب توجيهات ......

وعندما يكون امن الوطن كل الوطن اهم من اي اتفاقات دولية و مصالح رجال الاعمال

وعندما يكون موقع المحطة النووية اهم من اي مشاريع سياحية فندقية

وعندما ......

عندها سوف يخرج رئيس وزراء مثل مهاتير محمد او رجب اردوغان

هؤلاء الرجال سوف " ينبهون الناس ويرفعون الالتباس يفكرون بحزم ويعملون بعزم ولاينفكوا حتى ينالوا ما يقصدون " مثل ما قال عبد الرحمن الكواكبي

يومها سنفخر جميعا ليس بالسيارة المصرية فقط ولكن بالعلماء والاطباء والمهندسين والسياسين العرب والمسلمين والمصريين

يومها بس نكون امة محترمة في كل شئ

يارب

All truth passes through three stages
First, it is ridiculed
Second, it is violently opposed
Third, it is accepted as being self-evident
قديم 27-10-2009, 08:45 AM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future

اعتقد صعب جدا تبقى فى عربيه مصرى 100 فى 100
المنتجين فكروا عندنا انهم يعملو اهم جزء فى العربيه الماتور بس كانت نتيجة الدراسه
انهم لازم يوزعوا منه 3 مليون موتور سنويا عشان ميخسروش وطبعا السوق المحلى عمره ما هايستوعب الرقم ده سنويا ولانهم عارفين ان المنافسه مع الشركات العالميه هتبقى صعبه جدا
او يمكن علشان العمليه دى محتاجه مجهود كبير وهما كده كده شاغالين كويس فيبقى كبر دمغاك ( عاده مصريه حاليه زى الزفت ) ومن اجمالى ما تقدم صرفوا نظر عن تصنيع ماتور مصرى
قديم 27-10-2009, 08:49 AM
attef1 attef1 غير متواجد حالياً

attef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant futureattef1 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.A مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
والله يا أخي حلم جميل بدأ من زمان ولكن للأسف ضاع الحلم

ولكن سوف يأتي اليوم

عندما يستقيل الوزير المصري عند حدوث خطأ
و عندما تصبح قرارات الوزير بناء على ما تقتضيه المصلحة العامة و مصلحة الشعب
وعندما يكون هم اي وزير الاول هو رضاء الله و ارضاء الناس وراحتهم

وعندما تصدر القرارات بناء على رغبة الشعب وليس حسب توجيهات ......

وعندما يكون امن الوطن كل الوطن اهم من اي اتفاقات دولية و مصالح رجال الاعمال

وعندما يكون موقع المحطة النووية اهم من اي مشاريع سياحية فندقية

وعندما ......

عندها سوف يخرج رئيس وزراء مثل مهاتير محمد او رجب اردوغان

هؤلاء الرجال سوف " ينبهون الناس ويرفعون الالتباس يفكرون بحزم ويعملون بعزم ولاينفكوا حتى ينالوا ما يقصدون " مثل ما قال عبد الرحمن الكواكبي

يومها سنفخر جميعا ليس بالسيارة المصرية فقط ولكن بالعلماء والاطباء والمهندسين والسياسين العرب والمسلمين والمصريين

يومها بس نكون امة محترمة في كل شئ

يارب
على فكره و عايز اللى يحكمنا عمر بن الخطاب لازم يكون فينا على ابن ابى طالب وعثمان ابن عفان وغيرهم من الصالحين
العيب مش فى الحكومه العيب فى الشعب لو انصلحنا هايحكمنا اصلحنا

الكلمات الدليلية
مستقبل مصر في صناعة السيارات