العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 27-10-2013, 02:45 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي حد يفيدنى بالله عليكوا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا بعت عربيتى الحمد لله كانت سويفت هاتش باك
وبقالى اكتر من اسبوعين بدور على عربية فى رينج من 30-35 ومحتاااار جدا جدا جدا مابين

1- الفيات تمبرا (بعشقها ونفسى اركبها بصراحة بس خايف من قطع الغيار وبيقولو التكييف بتاعها تعبان والمكنة 1600 وبتاكل بنزين جااامد )
2- فيات سيينا ( بحكم انى عمرى ما ركبت عربية انجكشن فعندى رهبة انى افتح الكبوت ومافهمش حاجة فى الكونترول والحساسات والكلام دة دة غير انى سمغت انها بتسخن وتكييفها تعبان برضو)
3- رينو كليو (كل الناس بتشكر فيها بس بيقولوا قطع غيار غالية وصيانة برضو متعبة شوية مش اى حد يفهم فيها)
4-هيونداى اكسل (مش طايقها ولا طايق شكلها ولا ركوبتها ,,, لسة شايف واحدة امبارح 1500 كاملة وسوقتها حسيت انى راكب مرجيحة اولا ثانبا من جوة الخامات تعبانة اوى دة السويفت بتاعتى برقبتها )
5-كيا برايد سيدان (اقتصادية واعتمادية بس برضو نفسيا كدة مش مرتاح لشكلها خااااااالص )

يعبدا عن دة كلو قدامى فيات بونتو 2002 عاملة 120الف كيلو فبريكة برة وجوة وحالتها كويسة بتاعت واحد صاحبى بس فيها عيييب غرييب ان تقريبا ال ايرباج ضارب قبل كدة (الطارة الجزء اللى فى النص رابطة بمسامير كدة )
وسئلت صاحبها اللى هو صاحبى (صاحبى اوى يعنى مستحيل يغشنى ) قالى لا مش حادثة وانا كاشف على العربية قبل ما اشتريها عند سمكرى وسليمة وفبريكة برة وجوة
اية رأيكوا
هل ممكن الايرباج يضرب بدون حوادث ؟؟!
و كدة كدة انا لو هاجيبها هاخد معايا سمكرى يبص عليها فهل بيبان لو عاملة حادثة او متغيرلها نص ولا ربع مثلا ؟!
واية رأيكو عموما فى البونتو 2 كقطع غيار وصيانة ومشى عموما وموضوع الايرباج دة هل هايقلل من تمنها وقت اعادة البيع
قديم 27-10-2013, 03:38 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all
افتراضي رد: حد يفيدنى بالله عليكوا

ربنا يوفقك للصالح ان شاء الله
قديم 27-10-2013, 03:52 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد يفيدنى بالله عليكوا

السلام عليكم
البونتو عربيه كويسه واقتصاديه في البنزين وممكن تغير طارة الدركسيون بطاره استيراد
طيب ممكن تزود المبلغ قليلا وتشوف اسبرانزا 516
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين