العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 18-10-2013, 11:05 PM
عمرو السعيد عمرو السعيد غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اعمل بالبترول
هواياتي: السباقات

عمرو السعيد is on a distinguished road
رأى هااام جداا لأصحاب الخبرة ....

يا جماعة انا محتاج مساعدة من أهل الخبرة والتجربة أو اى من لدية معلومات هامة عن أيهما أفضل >>>>>> كارينز أتوماتيك 2012 5 راكب مستعملة ..... ام ستروين جراند بيكاسو سى 4 مانيوال 7 راكب ماتور ديزيل (جاز) 2011 مستعملة ... من حيث السعر ... وقطع الغيار ... الصيانة ... التوكيل ... ايهما امتن واريح واقتصادية ... وقوة الماتور... ولكم جزيل الشكر
قديم 18-10-2013, 11:33 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هااام جداا لأصحاب الخبرة ....

السلام عليكم
الكارنز افضل في اعادة البيع وسهولة الصيانه وخص وتوفر قطع الغيار
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 19-10-2013, 12:33 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

الستروين الحلو فيها تكنولجى و تسارع و رفاهية
بس اى حاجة تانية الكارينز تكسب

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-10-2013, 03:27 AM

FONT=[QUOTE=eng/walaaeldeen;922905][CENTER][B][SIZE=5]السلام عليكم
الكارنز افضل في اعادة البيع وسهولة الصيانه وخص وتوفر قطع الغيار
والله اعلى واعلم
والله المستعان

وعليكم السلام يا بشمهندس شكراً على الأهتمام والرد يا باشا ...... بس انا دلوقتى عائلتى بسم الله ما شاء الله 6 أفراد وأحتمال هنزيد واحد كمان قريب عشان ولى العهد وانا معايا لانوس وطبعاً مش هتنفعنى لانى الوحيد الى بسوق وقدامى الستروين والكارينز ومحتار بين الستروين ورفاهيتها ووسعها 7 كراسى وماتورها الديزل يعنى سولار وانا قاعد فى الشروق وشغلى فى وسط البلد هتوفر معايا جامد!! ومن ناحية التانية خايف من مصاريفها وصيانتها وقطع غيارها الى بسمع انها مش متوفرة بس طبعاً الى يسمع غير ميتأكد من حد جرب وفاهم السوق ومن ناحية تانية مش عارف الكارينز ممكن يركبلها كنبة كمان ولا لا ولو اتركبلها هتضيق الدنيا فى العربية ولا اية الظروف ؟؟؟ عشان كدة حبيت أسال الناس الى متابعة السوق والخبرة زى حضرتك والسادة الافاضل الى فى مصر ماتورز ....
قديم 19-10-2013, 03:39 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

الستروين الحلو فيها تكنولجى و تسارع و رفاهية
بس اى حاجة تانية الكارينز تكسب
طيب هيفرق كلام حضرتك لو قولت انا لو جبت الستروين مش هبعها تانى لانى فعلا محتاجها ونفس الكلام للكارينز بس برضة خايف من موضوع قطع الغيار والصيانة بالنسبة للستروين مش عارف عشان هى سولار هتحتاج كل شوية تنظيف انجكشن ورشاشات وتغير فلاتر ولا عادى ؟؟؟ قطع الغيار بتاعتها قريبة للكارينز ولا بعيدة ؟؟؟؟ الوكيل بتاعها فين ؟؟؟؟ واسعارة اية ؟؟؟ توكيل كويس ولا تعبان ؟؟؟ وياريت لو حضرتك او اى من السادة الافاضل يعرف اسعار قطع غيار الجراند سى فور بيكاسو و الكارينز والمميزات والعيوب ينزلهلنا عشان نعرف نقارن ... انا اسف انى طولت بس انا هتفحت فى موضوع شراء العربية دى ومش عايز يضحك علية او ااقول يا ريتنى ... والف شكرا لمتابعة حضرتك