العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 24-07-2013, 02:24 PM
Amr Zaki Kamal Amr Zaki Kamal غير متواجد حالياً

Amr Zaki Kamal is on a distinguished road
افتراضي مشكلة فى دواسة البنزين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا لسه عامل عمرة ماتور لسيارتى الاكسيل وماشى بيها بعد العمرة حوالى 1500 كيلو متر
بعد العمرة مباشرة وبعد حرق صفيحة بنزين وهى واقفة ابتديت امشى بيها بالراحة لمدة 1000 كيلو وبعدها روحت للميكانيكى علشان يظبط التكيهات وغيرت زيت وقالى خلاص امشى براحتى
المهم من ساعتها ابتديت امشى بسرعة لقيت دواسة البنزين تقيلة اوى وبتقفش منى روحت جبت سلكة بنزين جديدة وركبتها وبرضوا وجدت نفس القفشة والعضة فى الدواسة - روحت للميكانيكى تانى راح مزيت سلك البنزين. المهم من ساعتها اجى اطلع بالعربية تكون ماشية كويس الى ان اعدى سرعة 100 كيلو فى الساعة على الدائرى ( انا بمشى عليه كل يوم ) - اول ما اعدى ال 100 الاقى الدواسة قفشت تانى مش عارف لية وتفضل كده لحد ما اركن العربية فترة واجى اطلع بيها تانى تبقى كويسة.
هل من سبب لما يحدث ؟ هل بسبب حاجة فى العمرة ؟ هل بسبب نوع زيت الماتور الجديد مثلا ( انا حطيت زيت شل ال 3000 كيلو متر )؟ افيدونى بالله عليكم وشكرا
قديم 24-07-2013, 02:38 PM
الصورة الرمزية handtools123
handtools123 handtools123 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد دياب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: صيانة العربيات

handtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud of
افتراضي رد: مشكلة فى دواسة البنزين

روح للمكانيكى تانى خليه يفك السلك خالص ويزيته كويس ويركبه تانى

محمد دياب
قديم 24-07-2013, 02:42 PM

انا عملت كده فعلا وهو فك السلك وزيته وبرضوا بيحصل معايا كده بعد سرعة ال 100 كيلو - نفسى اعرف المشكلة فى ايه قبل ما اروح للميكانيكى تانى لانى الصراحة زهقت منه - روحتلة كتير بعد العمرة وكل مره يبقى فى حاجة شكل فى العربية
قديم 24-07-2013, 04:19 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
اكشف على الكربيراتير وسوستت البوابه اللى بيركب عليها السلك
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 25-07-2013, 01:17 PM

شكرا يا بشمهندس - عموما انا برضوا لسه عامل صيانة شاملة للكربراتير - هروحله بكرة تانى ان شاء الله واشوف المشكلة ايه