العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 29-03-2013, 08:19 PM
احمد باندو احمد باندو غير متواجد حالياً

احمد باندو will become famous soon enoughاحمد باندو will become famous soon enough
افتراضي خلاص هتجنن حد يفدنى يا جماعة احسن اولع فى العربية

اخوانى الاعزاء اعضاء المنتدى الكرام
جزاكم الله خيرا على ما تقدمونه من علم واسع وخبرة كبيرة فى هذا المنتدى الرائع وكى لا اطيل على حضراتكم

المشكلة تتلخص باستهلاك عالى جدا للبنزين فى سيارتى اللانوس 2003وقد قمت بعدة محاولات اهمها تغيير طقم الكهرباء بالكامل (بوجيهات)
وتغيير فلتر البنزين
عمل كشف بالكمبيوتر فى التوكيل للكشف عن اى مشككلة وافادونى انه كله تمام وعدد لفات الموتور فى المعدل الطبيعى
وللعلم صفيحة البنزين بتعمل معايا 100 كيلو فقط وهذا الرقم مرعب بالنسبة للأرقام التى تابعتها من خلال مشاركات دارت حول نفس المشكلة وطبعا بحطلها بنزين 92
واكيد انتو عارفين التكلفة طبعا لحد ما حد نصحنى انى احط بنزين 80 بعد كل المحاولات
حاجة كمان رحت لأحد الميكانيكين المشهود لهم بالكفاءة فأفادنى انه لازم اركب رشاشات بتاعة هيونداى اكسنت وانا مش مقتنع بهذا الكلام لأنى ايضا قرات
انه بيخنق العربية
كمان حاجة واعتذر للإطالة يعنى ايه أيدلر ومكان حساس الأكسجين العربيةبس انا حساس الاكسوجسن عندى على الرفرف جب البطاحة العربية الشمال وتم تغيرة
قديم 29-03-2013, 10:57 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خلاص هتجنن حد يفدنى يا جماعة احسن اولع فى العربية

ايه طبيعة مشاويرك بالظبط ؟
بتقيس الاستهلاك ازاى ؟
صمام الايدل هو الصمام المسؤل عن دخول الهوا لو رجلك مش دايسة على دواسة البنزين سواء فى السالانسيه ( اللى بيسموه وضع الايدل ) او اثناء النقلات او تهدئة السرعة
+ انه بيستجيب للاحمال المختلفة على السالانسيه زيى : التكييف - الباور - ازاز كهرباء - انوار

حساس الاكسوجين راكب على فرن الشاكمان

اللى انت غيرته دا ايه ؟ و ليه ؟ هل كان اسمه بتونشيوميتر ؟
هل عربيتك هاف اوبشن و لا فول اوبشن ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 30-03-2013, 01:55 AM
د وائل غانم د وائل غانم غير متواجد حالياً
من انا؟: باحث
التخصص العملى: باحث بمركز البحوث الزراعية

د وائل غانم is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد باندو مشاهدة المشاركة

اخوانى الاعزاء اعضاء المنتدى الكرام
جزاكم الله خيرا على ما تقدمونه من علم واسع وخبرة كبيرة فى هذا المنتدى الرائع وكى لا اطيل على حضراتكم

المشكلة تتلخص باستهلاك عالى جدا للبنزين فى سيارتى اللانوس 2003وقد قمت بعدة محاولات اهمها تغيير طقم الكهرباء بالكامل (بوجيهات)
وتغيير فلتر البنزين
عمل كشف بالكمبيوتر فى التوكيل للكشف عن اى مشككلة وافادونى انه كله تمام وعدد لفات الموتور فى المعدل الطبيعى
وللعلم صفيحة البنزين بتعمل معايا 100 كيلو فقط وهذا الرقم مرعب بالنسبة للأرقام التى تابعتها من خلال مشاركات دارت حول نفس المشكلة وطبعا بحطلها بنزين 92
واكيد انتو عارفين التكلفة طبعا لحد ما حد نصحنى انى احط بنزين 80 بعد كل المحاولات
حاجة كمان رحت لأحد الميكانيكين المشهود لهم بالكفاءة فأفادنى انه لازم اركب رشاشات بتاعة هيونداى اكسنت وانا مش مقتنع بهذا الكلام لأنى ايضا قرات
انه بيخنق العربية
كمان حاجة واعتذر للإطالة يعنى ايه أيدلر ومكان حساس الأكسجين العربيةبس انا حساس الاكسوجسن عندى على الرفرف جب البطاحة العربية الشمال وتم تغيرة
من خبرتى البسيطه اعتقد انه حساس الاكسوجسين كان عندى نفس المشكله وغيرته وللاسف جبت 3 حساسات كلها جديده على ما كان فيها واحد كويس......وكان البنزين عندى بيستهلك كالن التانك مخروم والان بقت تمام الحمد للهFLASHC ar
قديم 30-03-2013, 02:13 AM

احمد باندو will become famous soon enoughاحمد باندو will become famous soon enough

عربتى مش اوبشن دة العادية بس انا مكنمل العربية حساس الاكسجين دة عندى عند الرفرف الشنال حبن البطاحة اخرالرفرف هية العربية مشتريها كدة بس صاحبها قل انة مغير الموتورالعربية العربية كان فية الحساس الى جين الفرنالى اسمةحساس الشكمان بس صحبها كان لغية من العربية ورحت للكهربائى فى الحرفيين اسمة عسكر قلى انتا عندك 2 حساس لزم تلغى واحد من الاتنين ولغيت حساس الشكمان وساب حساس الكسجين شغال
قديم 30-03-2013, 02:18 AM

شكرا جدا على الردودكم بس عايز حل مع العلم انى مشويرى قصيرة جدا جدا وملاحظ استهلكى عالى زى مقلت فى الاول 100كيلو فى الصفيحة رغم انى غيرت كل حاجة مفيش فرق وفى واحد قلى انة ممكن يكون اى سى بتاع الكنترول فى مشكلة الكلام دة صح مع العلم ان العربية معدش اى مشكلةمش بتغيب فى الدوارة ولا حتى بتطلع اى عادم من العربية والسحب العربية كويس عايز حل المشاهد 70 محدش عندة حل