العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 16-03-2013, 10:30 PM
gad_fcis gad_fcis غير متواجد حالياً

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light
افتراضي مقبل على صيانة 30000 كم و محتار أروح التوكيل ولا لأ

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

دلوقتي يا جماعة أنا أمامي 3 اسابيع و أعمل صيانة 30000 كم ، و بيني و بينكم أنا من اللي شفته في صيانة 25000 km كنت حالف ما أروح فرع القطامية دة تاني

بس دلوقتي أنا رجعت أفكر ، طب أنا لو عملتها برة التوكيل هطلع من الضمان ، و كمان الصيانة المرة ديه مفيهاش غير تغيير زيت و فلتر بس و ممكن تيل فرامل

بس أرجع و أقول و أنا إيه يضمنلي إن العربية تطلع ذي ما دخلت (تطلع أسوأ يعني أو فيها عيب مكنتش داخلة به ) و ميحصلش ذي ما حصل في الصيانة اللي فاتت على الرغم من ان استاذة داليا كانت موصية عليا

Byd عربية أتقن الصينيون صناعتها و فشل المصريون (توكيل القطامية ) في صيانتها
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=104575

بجد أنا محتاااااااااااااااااااااا اااااااار و هتجنن مش عارف أعمل إيه

Mohamed Gad El karem
Senior Software Developer
قديم 16-03-2013, 11:18 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقبل على صيانة 30000 كم و محتار أروح التوكيل ولا لأ

ماحدش هاينصحك تسيب التوكيل عشان خسارة الضمان

انت لو متضرر يبقى سيب التوكيل

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 16-03-2013, 11:29 PM
gad_fcis gad_fcis غير متواجد حالياً

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light

أنا مع حضرتك ، بس هي الفكرة إن إحتمال الضرر مش أكيد يعني ممكن تعدي على خير و خصوصاً إن دة تغيير زيت و فلتر بس ،

هقولك مثلاً على حاجة حصلت الصيانة اللي فاتت ، العربية و العامل بيفك العجل خدش الجنط و لما سألته رد عليا و قاللي يا باشا دة عادي ممكن تحصل احنا بنتعامل في حاجات ميكانيكا و دة عادي إنه يحصل

اللي أقصده من الموقف دة ، إن دة ملوش دعوة بطبيعة الصيانة ، سواء كبيرة أو صغيرة

Mohamed Gad El karem
Senior Software Developer
قديم 17-03-2013, 12:55 AM
hanyghanem hanyghanem غير متواجد حالياً

hanyghanem is on a distinguished road

نصيحة لوجه الله لا تترك الضمان ولكن قم بشراء قطع غيار افضل من السوق - مثلا لا تركب البوجيهات من التوكيل حيث انهم يقومون بتركيب بوجيهات الادا الخاصة بموتور بالكربراتير وليس لموتور الانجكشن والافضل شراء بوجيهات ngk الياباني الاصلي من التوكيل بالمعادي - كذلك لا تشتري تيل الفرامل من التوكيل لان جودتها سيئة وتأكل الطنابير بل قم بشراء نوع كوري بعلبة زرقاء ((( اتش كيو))) - لكن قم بالتركيب فالتوكيل
قديم 17-03-2013, 06:30 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyghanem مشاهدة المشاركة

نصيحة لوجه الله لا تترك الضمان ولكن قم بشراء قطع غيار افضل من السوق - مثلا لا تركب البوجيهات من التوكيل حيث انهم يقومون بتركيب بوجيهات الادا الخاصة بموتور بالكربراتير وليس لموتور الانجكشن والافضل شراء بوجيهات ngk الياباني الاصلي من التوكيل بالمعادي - كذلك لا تشتري تيل الفرامل من التوكيل لان جودتها سيئة وتأكل الطنابير بل قم بشراء نوع كوري بعلبة زرقاء ((( اتش كيو))) - لكن قم بالتركيب فالتوكيل

رأى حضرتك يحترم ..
ولكن التوكيل هايرفض يركب التيل اللى جاى من برة(وهايقول لة انا عندى التيل)

لله الأمر من قبل ومن بعد