العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 22-02-2013, 11:35 PM
الصورة الرمزية star2008
star2008 star2008 غير متواجد حالياً
من انا؟: صقر الصحراء
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السيارات والخيل

star2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nice
للاهمية عربيتى الانوس2 بتبطل على المطب اية السبب

السلام عليكم اخوتى فى المنتدى ارجو من حضراتكم توضيح هذة المشكلة عندى عربية لانوس 2موديل 2006 كنت مسافر يوم الخميس 21/2/2013 المهم بعد لما مشيت حوالى 25 كيلو او اكتر بدات تبطل منى على المطبات انا قولت يمكن شلت رجلى من على الدبرياج دورت وكملت عملتها تانى على المطب خوفت يكون سير كاتينة بس لو سير كاتينة مش حدور تانى ومفيش اى لمبات تحزير او اى اشارة عن عطل معين واول مرة تعملها معايا على فكرة وصلت لمكان شغالى وبعد لما خلصت دارت عادى ولا اكن فى حاجة حصلت ارجو من اخوتى واحبائى السبب هذا العطل وشكرا

ابو فرح
قديم 22-02-2013, 11:48 PM
الصورة الرمزية احمد سويلم
احمد سويلم احمد سويلم غير متواجد حالياً

احمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربيتى الانوس2 بتبطل على المطب اية السبب

حضرتك جرب تنضف فلتر الهواء ولو لقيته متسخ يبقى تغيره أفضل
واكشف ع البوجيهات
لو عملت كدا ومفيش نتيجه

يبقى اعتقد العيب هايكون ف بلاطه الاسبلاتير لانك بتقول بتبطل لما بتشيل رجلك من ع الاكسلاتير

وقولى عملت ايه مع كرم بتاع الكاوتش ؟؟؟؟؟؟

أعتذر عن خطأ غير مقصود منى فى حق محمد تونسى
قديم 22-02-2013, 11:51 PM
الصورة الرمزية احمد سويلم
احمد سويلم احمد سويلم غير متواجد حالياً

احمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond repute

حضرتك جرب تنضف فلتر الهواء ولو لقيته متسخ يبقى تغيره أفضل
واكشف ع البوجيهات
لو عملت كدا ومفيش نتيجه

يبقى اعتقد العيب هايكون ف بلاطه الاسبلاتير لانك بتقول بتبطل لما بتشيل رجلك من ع الاكسلاتير

وقولى عملت ايه مع كرم بتاع الكاوتش ؟؟؟؟؟؟

أعتذر عن خطأ غير مقصود منى فى حق محمد تونسى
قديم 23-02-2013, 12:24 AM
الصورة الرمزية star2008
star2008 star2008 غير متواجد حالياً
من انا؟: صقر الصحراء
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السيارات والخيل

star2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nice

الف شكرا احمد سويلم وهل فلتر الهواء يخلى العربية تبطل على المطب وهى اول مرة تعملها على العموم انا رايح بكرة للميكانيكى واشوف اية المطلوب وربنا يسترها

ابو فرح
قديم 28-02-2013, 03:36 PM
ابن عوف ابن عوف غير متواجد حالياً

ابن عوف is on a distinguished road

بص ياباشا نفس المشكلة دي حصلت معايا في لانوس 1 من حوالي شهرين تلاتة كده وكنت مسافر وراجع على الصحراوي بلبيس واول ما وصلت للمطبات بتعمل معايا نفس الحوار ده كل ما اجي قبل المطب اشيل رجلي من على البنزين علشان اهدي شوية الاقيها تروح مبطلة

المهم نزلت فتحت الكبوت وبعد كام تجربة كان في قطعة كده فوق الرشاشات شبه المنظم بتاع البوتوجاز بس الحقيقة مش فاكر اسمها خلعت السلك اللي راكب فيها ودورت وفضلت معايا طول الطريق زي الفل ومفيش حاجة حصلت

فرحت للميكانيكي وكذا ميكانيكي تاني قالي الغيه علشان بيبرجل العربية لما بيحصل فيه حاجة وفعلا من يومها لحد النهاردة وهو ملغي عندي وانا متضايق بسبب الحوار ده ياريت اللي يعرف اسمه يقولي لأني ناسيه خالص انا هرفع صورته مرفع