العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 26-01-2013, 12:19 PM
dandoun dandoun غير متواجد حالياً

dandoun will become famous soon enough
افتراضي ثقب اسفل التنك و صيانة غبور مكسلين يكشفوا عليها و انا مازلت فى الضمان!!

معى النترا 2011 اوتوماتك الشكل القديم مازالت فى الضمان - منتظمة فى مواعيد الصيانة فى صيانة غبور - و لم تتعدى ال 13000 كيلو .
لاحظت انها غير موفرة فى البنزين كما قيل لى و العربية مش ناعمة بالدرجة المخيفة اللى ذكرها الكثيرين - و قيل لى بعد التليين استهلاك البنزين ها يكون ممتاز و لكن لم اجد فرق-
المهم ذهبت الى االتوكيل 3 او 4 مرات بداية من ال 5000 كيلو و كنت كل مرة اذكر ان السيارة سحبها مش قوى و فيها صوت باسمعه فى لحظة لف الدركسيون على الهادى جدا سواء و انا بأتوقف او و انا ب أبدأ التحرك و ك مرة التوكيل يقوللى زى الفل مافيش حاجة .
اخر مرة كان فى اول اسبوع من يناير 2013 لان فى لحظة التفويل عامل البنزين لاحظ ان فيه تنقيط اسفل التنك لحظة ضغط مسدس البنزين و طبعا لم انتظر و ذهبت فى نفس الاسبوع الى التوكيل و كنت اجلس ارى السيارة من الاستراحة و جلست حوالى 3 ساعات تخللهم استراحة صلاة الجمعة و صدقونى منذ ان دخلت السيارة و رفعها لم ارى عامل يكشف علي التنك او غيره - و على الرغم من كده عند استلام السيارة صدقت عندما قالو لى السيارة زى الفل و مافيهاش حاجة و لما قلت للمهندس انى انا شفت بعينى التنقيط اللى حصل فى المحطة - لقيته بيرد بكل ثقة كشفوا عليها بالسكانر و زى الفل مافيهاش حاجة !
بعدها باسبوع رحت املا بنزين و قلت للعامل ان يلاحظ عما اذا هنا تنقيط و بالفعل كان هناك تنقيط شديد لحظة الضخ بالمسدس و و حتى العامل رفض التفويل لان نصه اللى فولته كان بينزل على الارض و طلبت من العامل لصق علامة بجانب الثقب - وصلت لرقم تليفون المهندس اللى كان قاللى زى الفل و قلتله و كان رده بكل ثقة العربية تم الكشف عليها و لم يكن فيها شىء - طبعا رديت عليه ان المفروض صيانة غبور هى اللى تعرف الاعطال مش عامل البنزين و انا كنت اثق فيه صيانة غبور و لكن الله و اعلم ايه تانى مستخبى و بعدها قاللى ان اذهب اى وقت لان كانت مواعيدهم انتهت فى هذا اليوم ---- من فضلكم يا اهل الخبرة قولولى اعمل ايه بالضبط هل اذهب لنفس المهندس ام اذهب فى يوم اخر ليراها احد اخر غيرة - هل هذا تبع الضمان - ها اتقدم بشكوى فى اى مكان - اعرف منين اذا كان فيه اعطال تانى فى العربية ؟ اطمن ازاى على العربية ؟؟ مع العلم شهور و ينتهى الضمان --- لكم خالص الشكر
قديم 26-01-2013, 12:41 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ثقب اسفل التنك و صيانة غبور مكسلين يكشفوا عليها و انا مازلت فى الضمان!!

والله الحكايه محيره شويه
بس انا هقول لحضرتك لو كنت مكانك هعمل ايه
اولا مش هروح للتوكيل ده تانى خااااالص حتى علشان اى حاجه تانيه
بس مش بعد ما اعملهم مشكله طبعا علشان يعرفوا انهم غلطانين

ممكن تشترى تنك جديد من اى توكيل للعربيه ومش عارف ايه نوع الثقب كبير ولا صغير علشان يتلحم
وريح دماغك
علشان الناس مابقاش عندها ضمير نهائيا
تحياتى

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 26-01-2013, 04:55 PM
dandoun dandoun غير متواجد حالياً

dandoun will become famous soon enough
افتراضي رد: ثقب اسفل التنك و صيانة غبور مكسلين يكشفوا عليها و انا مازلت فى الضمان!!

شكرا على الرد لكن سامحنى انا مش مع حضرتك لان دى مسئوليتهم
اولا انا فى الضمان و العربية ما كملتش 14000 --- ثانيا ان ما كانش العيب ده من الاول ف يبقى هم اللى اتسببوا فيه من بعد اخر صيانة لان القصة دى حصلت بعدها علطول
بالمناسبة انا الحقيقة ما شفتش مكان الثقب لكن طلبت من عامل محطة البنزين انه يقوم بلصق شريط لحام بجانب الثقب ك علامة -
هو لا يحدث تنقيط اللا لحظة ضخ البنزين بالمسدس لكن تحت العربية مش باشوف اثار بنزين و برضه مافيش ريحة اللا مرة واحده حصلت - انا لا استطيع تقدير استهلاك بنزين العربية بالنسبة للاخرين لكن الاستهلاك حاليا اعلى بالمقارنة باستهلاك نفس العربية الشهور السابقة
قديم 26-01-2013, 09:40 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dandoun مشاهدة المشاركة

شكرا على الرد لكن سامحنى انا مش مع حضرتك لان دى مسئوليتهم
اولا انا فى الضمان و العربية ما كملتش 14000 --- ثانيا ان ما كانش العيب ده من الاول ف يبقى هم اللى اتسببوا فيه من بعد اخر صيانة لان القصة دى حصلت بعدها علطول
بالمناسبة انا الحقيقة ما شفتش مكان الثقب لكن طلبت من عامل محطة البنزين انه يقوم بلصق شريط لحام بجانب الثقب ك علامة -
هو لا يحدث تنقيط اللا لحظة ضخ البنزين بالمسدس لكن تحت العربية مش باشوف اثار بنزين و برضه مافيش ريحة اللا مرة واحده حصلت - انا لا استطيع تقدير استهلاك بنزين العربية بالنسبة للاخرين لكن الاستهلاك حاليا اعلى بالمقارنة باستهلاك نفس العربية الشهور السابقة
فعلا حضرتك عندك حق العربيه عامله 14 الف فقط ولسه فى الضمان ومفروض يغيروها ومن غير ما تدفع قرش واحد
المهم بالنسبه للثقب انا اعتقد انه فووق
لانه مع المسدس فقط !!
اصل مستحيل يكون تحت وماينزلش بنزين وانت ماشى
فطالما مع المسدس فانا تخيلتها ان الثقب فوق مكان ما المسدس بيرمى بنزين فساعتها البنزين بيقع
وكده كده هتغيره علشان احنا مش لاقيين بنزين وحرام الفلوس الى بتترمى فى الارض ده
ربنا يوفقك والمشكله تتحل سريعا

تحياتى

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 26-01-2013, 10:12 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
طيب مهو ممكن يكون العيب في الكوعه الواصله بين التنك وفتحة تموين البنزين او يكون القفيز الخاص بالربط مش مربوط كويس
مادمت في الضمان لاتترك حقق واخرب لهم الدنيا في التوكيل علشان تأخذ حقق
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين