العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 31-12-2012, 05:04 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي بتعمل أيه مع الكائنات دى؟

السلام عليكم
أنا لسة جديد فى السواقه, يعنى داخل على 8 شهور سواقة, بس المشوار اليومى الروتينى الممل محدد, و بأترعب لما الحاج و الحاجه يقولولى وصلنا مشوار مروحتوش قبل كده.

- أولاً أنا (ميييح) فى طرق القاهرة. يعنى عشت حياتى كلها أروح أى حته بالمترو و نادراً لما بأركب مواصلة غيره - لحد ما ربنا كرمنا بزوبه.

- ثانياً مبعرفش أتحكم فى أعصابى _رغم النصايح المستمرة_ لما يقعد سواق مكروباص و لا توكتوك و لا تاكسى (غير مهذب) و بيسابق الريح علشان يلحق الزبون إللى ما لوش مكان أصلاً , يقعد يزمر و يسمعنى سيمفونيه حيوانات الأدغال كلها.

أنا بأتضايق أوى, رغم أنى مبرضش, لأنى مش هأعرف أرد عليهم, لغتهم غير اللغه إللى بأتكلم بيها, بس بأرجع و ألاقى نفسى بتأنبنى, ليه مرديتش, ليه مضربتوش, ليه.......

أنا الحمد لله ماشى بمبدأ: راعى غيرك يمكن يكون عنده ظروف أقوى منك, يعنى ممكن ما أقفش علشان أقضى مصلحتى(حتى لو فى 5 دقايق) لو لاقيت الشارع ممكن يقف, و فى التقاطعات دايماً بأسيب اللى جاى يعدى الأول.(مع ملاحظة أن زوبه نوعها لادا) بس و الله بأخاف على عربيات الناس أكتر من عربيتى.

قريت شوي نصايح للسواقة فى مصر هنا,للأسف للأسف للأسف أنا مش هعرف أعمل كده, مش طبعى و لا أخلاقى.

أعتقد أنى فى الآخر هأعمل زى علاء ولى الدين فى فيلم الناظر صلاح الدين, و أشوفللى أى "ليبمى" يعلمنى الصياعة و البلطجه, و أبدأ أضرب ترامادول و أشيل مطواه و لا سنجه. و متشكرين لبتوع اللغه العربية إللى جابوا كلمات ملهاش معنى (الأدب - الأخلاق ) . و يظل دائماً: الدين المعامله.

التعديل الأخير تم بواسطة zing0 ; 31-12-2012 الساعة 05:12 PM
قديم 31-12-2012, 05:58 PM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بتعمل أيه مع الكائنات دى؟

رأيى المتواضع خليك على مبدئك وماتغيروش , اللى مضيعنا فى مصر أننا بنقول أشمعنا أنا هو أنا هصلح الكون ووصلنا لمرحلة من الأنحدار الأخلاقى إلا من رحم ربى وبقت الصياعة والبلطجة نسميها فهلوة والمشكة الكبرى اننا نفصل الدين عن المعاملة .
وبالنسبة للسواقة أن شاء الله مع الوقت والممارسة هتروح رهبتك من السواقة وبالنسبة لعدم معرفة الطرق فممكن تنزل بالعربية كذه مره فى أيام ليس بها زحام مثل يوم الجمعة صباحاً لغاية ما تحفظ الطرق وربنا يوفقك .

قديم 31-12-2012, 10:45 PM
shaibat shaibat غير متواجد حالياً

shaibat will become famous soon enoughshaibat will become famous soon enough

متابع علشان نفس ظروفك بالظبط
قديم 01-01-2013, 01:06 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

كلنا نعانى من مرضى الكلكسات
ومرضى بالنور الرعاش
ومرضى الاخلاق
والطفيليات (التوك توك)
واصحاب الاخلاق القذره:w6w200504112245306 e

قديم 01-01-2013, 01:16 AM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

حضرتك قولت الدين المعامله
عشان كده مش لازم نعامل هذه الكائنات زى ما بتقول بأسلوبهم
إمشى فى طريقك ومالكش دعوة بالعالم دى وسيب اللى بيزمر يزمر وإوعى تعمل زيهم
رهبة السواقة هاتروح مع الوقت وقد يستغرق الأمر منك وقت أطول ، لكن كل شيئ هاييجى مع الصبر
وربنا يسلم طريقك

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية