مصر موتورز مجتمع السيارات
الرئيسية مشاركات اليوم أكتب موضوع اضف صورة ابحث NewsFeed

العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات
منتدى السيارات العام سوق السيارات صيانة سيارات تعديل واكسسوارات مخالفات المرور الأستراحة الاحصائيات
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 26-10-2012, 03:58 PM   #1
amr-osama

الخبرات: غير محدد
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
بروفايل amr-osama's Profile   البومات صور amr-osama's Photo Album   اضف amr-osamaالى قائمة اصدقائك   جروبات
amr-osama is on a distinguished road
افتراضي كورولا 2013 ام لانسر بومه 2013 وهل تستحق الكورولا فرق ال30+ ألف

السلام عليكم

انا حاطت الموضوع دا عشان ناوي ان شاء الله اجيب عربيه جديده خلال اسبوعين او 3 اذا شاء الرحمن .

- مش عارف ابدأ منين بس الوالد ان شاء الله ناوي يجيب عربيه وهو عايزها تكون حاجه ياباني عشان هو مقتنع بيها اكتر .. ورافض الكوري تماما ..
- طبعا شوفنا وانحسر الخيار بين اللانسر بومه 2013 هاي لين والكورولا 2013 هاي لين ..
- الوالد عايز يجيب اللانسر لعدة اسباب ( هنقولها ) وانا طبعا عايز الكورولا ..
- طبعا هو من النوع الي اهم حاجه عندو الاعتماديه والعربيه تكون كويسه .. ودي طبعا حاجه مشتركه في العربيتين .. وميفرقش معاه الشكل وكدا ..
- طبعا قعدنا كدا قعده وبدء النقاش هو بيقول اللانسر من وجهة نظره شايفها احسن وسعرها كويس بالنسبه للكورولا عشان فرق ال30 الف واكتر .. مسكنا حاجه حاجه وبدانا نشوف انهي احسن ..

1- الموتور: طبعا الكورولا افضل ..
2- العافشه: الاتنين عفشتهم كويسه ..
3- الوسع : الاتنين واسعين بردو ..
4- الاعطال وعمر العربيتين : الاتنين جيدين جدا والكورولا افضل قليلا ..
5- قطع الغيار : طبعا اللانسر افضل ..وأي حد ممكن يشتغل فيها وبمبالغ قليله جدا بالنسبه للكورولا
6- سعر اعادة البيع : بردو اللانسر ..
7- الثبات : من اللي سمعتو ان اللانسر افضل وفي ناس بتشتكي من ثبات الكورولا مع العلم يعني ان سرعتنا عمرها ما هتزيد عن 140 او 150 يوم مندوس جامد اوي ..
وحجات تانيه عشان منطولش ..
- عموما طلعنا ان الاخر ان الكورولا افضل في المتور والشكل نسبيا ..
انا حاولت اجيب من هنا من هنا قمت قايلو طبعا اللانسر مفهاش كماليات خالص عكس الكورولا قام قايلي ايه الي يفرق .. قمت ساكت كدا ثواني وببص لقيت ان العربيتين تقريبا يفتقروا للكماليات جدا .. وشكل التابلو الاتنين سيئين بصراحه مع افضليه للكورولا شويه ..
وهو عندو اعتراض في الكورولا ان الفوانيس بتاعتها طالعه لبره وده بيزود نسبة تعرضها للكسر في اقل خبطات .. ( عايز بصراحه الخبراء يفيدوني في الحكايه دي ) ..

فهو قالي لو عايز اجيب الكورولا اقنعو بحاجه فعلا يقتنع بيها بصراحه انا ملقتش حاجات كتير غير الشكل ( مع انو مش شبابي أوي ) والموتور والبرستيييج انك راكب تويوتا ..

وهو طبعا الشكل ميفرقش معاه والبرستيج ميفرقش معاه .. وبقي الموتور بس ..
فانا عايز حد يقنعني انا اولا هل فعلا الكورولا تستحق فارق ال30 ألف ولا لأ .. وبعدين ابقى اقنع الوالد بيها ..
والمشكله اني سمعت ان الكورولا هتتغير للشكل الجديد في موديل 2014 .. ودا طبعا هتبقى حاجه سلبيه عشان هيأثر في سعر اعادة البيع وهنحس العربيه قدمت بسرعه ..

وشكرا وآسف لو طولت عليكم .. وياريت لو حد عندو رأي يقولي ..
من اشهر مواضيع amr-osama في مصرموتورز

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
amr-osama غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-10-2012, 06:26 PM   #2
AMMI

من انا؟ : عمرو
مكانى : القاهره
التخصص العملى : مهندس مدنى
شكراً: 2
تم شكره 27 مرة في 18 مشاركة
بروفايل AMMI's Profile   البومات صور AMMI's Photo Album   اضف AMMIالى قائمة اصدقائك   جروبات
AMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to behold
افتراضي رد: كورولا 2013 ام لانسر بومه 2013 وهل تستحق الكورولا فرق ال30+ ألف

طبعا انت والوالد مش مفتنعين بالكورى بس بصراحه انا شايف ان الكورى فى تقدم مستمر
انا لو منك ياما اجيب الكورولا
انما لو هترسى على اللانسر هحيب الكيا ريو الجديده الهاى لاين
لكثرة الاوبشن اللى فيها
عندك طى مرايات كهرباء - جنوط سبور - فتحة سقف كهرباء - طاره مالتى - مثبت سرعه
من اشهر مواضيع AMMI في مصرموتورز

قديم 26-10-2012, 06:42 PM   #3
tamer.koko

مكانى : القاهره
شكراً: 692
تم شكره 713 مرة في 492 مشاركة
بروفايل tamer.koko's Profile   البومات صور tamer.koko's Photo Album   اضف tamer.kokoالى قائمة اصدقائك   جروبات
tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

يعني التويوتا اللي هتنزل الشكل الجديد 2014 هتحسسك ان العربيه قدمت
وانت رايح تشتري لانسر بومه اللي بتنزل من 2004 بنفس الشكل ونزل بعدها شكل جديد وهينزل الشكل الجديد برده في 2014 ده اللي عادي
تحياتي لتفكيرك الغير منطقي
من اشهر مواضيع tamer.koko في مصرموتورز

tamer.koko غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-10-2012, 08:16 PM   #4
amr-osama

بروفايل amr-osama's Profile   البومات صور amr-osama's Photo Album   اضف amr-osamaالى قائمة اصدقائك   جروبات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMMI مشاهدة المشاركة
طبعا انت والوالد مش مفتنعين بالكورى بس بصراحه انا شايف ان الكورى فى تقدم مستمر
انا لو منك ياما اجيب الكورولا
انما لو هترسى على اللانسر هحيب الكيا ريو الجديده الهاى لاين
لكثرة الاوبشن اللى فيها
عندك طى مرايات كهرباء - جنوط سبور - فتحة سقف كهرباء - طاره مالتى - مثبت سرعه
لان احنا ناس كتير في العائله وناس نعرفهم معاهم السيراتو والالنترا وبيشتكو منها وبيقولوا بلاش تجيبوا كوري .. حتى لما قريت على النت لقيت كلو بيقول في الاول هتقول عربيه هايله لكن بعد سنه او اتنين هتبدأ المشاكل تظهر تباعا ..

قديم 26-10-2012, 08:19 PM   #5
amr-osama

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة
يعني التويوتا اللي هتنزل الشكل الجديد 2014 هتحسسك ان العربيه قدمت
وانت رايح تشتري لانسر بومه اللي بتنزل من 2004 بنفس الشكل ونزل بعدها شكل جديد وهينزل الشكل الجديد برده في 2014 ده اللي عادي
تحياتي لتفكيرك الغير منطقي
لما نيجي نشتري كورولا وبمبلغ كبير زي دا مش هنكون عايزين الشكل يتغير بسرعه عشان سعر اعادة البيع الي اكيد هيتأثر ..
غير ان البومه خلاص احنا عارفين شكلا وهو هيفضل ثابت على كدا ..

فكل عربيه ليها تفكير معين ليها لو فهمت وجهت نظري ..

قديم 26-10-2012, 08:44 PM   #6
sherifabden

الصورة الرمزية sherifabden

من انا؟ : انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
مكانى : مصر - سوهاج
هواياتي : قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه
التخصص العملى : طالب في الصف الاول الثانوي
الخبرات: قيادة السيارات بمختلف انواعها والمقارنة بين انواع السيارات المختلفة
شكراً: 355
تم شكره 285 مرة في 206 مشاركة
بروفايل sherifabden's Profile   البومات صور sherifabden's Photo Album   اضف sherifabdenالى قائمة اصدقائك   جروبات
sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

في بدائل افضل للعربيتين في نفس السعر
مش معنى ان العربية تكون كوري انها تكون وحشة
مكانش حد ساعتها اشترى الكوري ولا كان الكوري حقق المبيعات القياسية دي على مستوى مصر والعالم
انا لو مكانك اجيب العربيات الاتية (على حسب احتياجاتي )
نيسان صني السوبر صالون / كيا سيراتو او ريو / هيونداي اكسنت / سكودا اوكتافيا
واخر حاجة هفكر فيها اللانسر والكورولا
وعلى فكرة العربية الاعتمادية والمعمرة واللي تستحمل هيا اللي صاحبها يهتم بيها وبيحافظ عليها حتى لو كانت عربية صيني
ومش عيب ان الواحد يهتم بالشكل او بالكماليات
ومبروك مقدما
من اشهر مواضيع sherifabden في مصرموتورز
0 الخائفون من شراء اللوجان
0 مقارنة شكلية : كيا سيراتو 2014 vs هيونداي النترا 2014
0 ما هي افضل سيارة رياضية تتمنى امتلاكها ؟
0 مقارنة شاملة شيفرولية كروز - هيونداى النترا 2012 بالصور والمواصفات والاسعار
0 تقرير عن فوجيا مارادونا الجديدة
0 تقرير حصري عن كيا سيراتو الجديدة كليا بالصور والمواصفات والاسعار
0 توضيح هام بخصوص الخصم 25000 من منصور شيفروليه ( انتوا فاهمين غلط ..)
0 مقارنة بين تسارع السيراتو والكروز والالنترا والكورولا
0 عيوب الاوبترا 2012
0 سبب تعليق دواسة البنزين في اللوجان .. ادخل لتعرف السبب

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
sherifabden غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-10-2012, 08:53 PM   #7
سيف الدين سعيد

الصورة الرمزية سيف الدين سعيد

من انا؟ : انسان بسيط
مكانى : أم الدنيا . أرض الحضارات . مهد الديانات
هواياتي : الفن
التخصص العملى : مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
شكراً: 25
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
بروفايل سيف الدين سعيد's Profile   البومات صور سيف الدين سعيد's Photo Album   اضف سيف الدين سعيدالى قائمة اصدقائك   جروبات
سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

تقدر تحسبها من نواحى تانيه . ضيف الـ 30 الف جنيه الفرق فى سعر التويوتا على خسارة السياره فى اعادة البيع . وقارن دا مع خسارة المتسوبيشى فى اعادة البيع . وهنا حاتحس بالفرق الطبيعى . بصراحه ممكن الـ 30 الف مع زياده خفيفه يخلوك تشوف الشارك فى الميتسوبيشى . وخللى بال سيادتك ان اى عربيه لو هنتها فى استعمالك ممكن ماتكملش معاك السنه . وممكن عربيه 128 زى عربيتى بقالها 5 سنوات ما إحتجتش اغير غير زيت الموتور والفلتر وتيل فرامل أمامى فقط على مدى الخمس سنوات . المقصود ان الكورى مش سيئ انما المستخدم اللى بيستعمل السياره هو السيئ . وتقبلوا تحياتى ..
من اشهر مواضيع سيف الدين سعيد في مصرموتورز

قديم 26-10-2012, 10:00 PM   #8
amr-osama

تمام كلامكم جميل .. واحنى استعمالنا هيكون بسيط جدا وفي المدينه غالبا مفيش سفر كتير اوي ..

بس المشكله ان الوالد في السعوديه وواخد على العيشه هناك وهناك طبعا العربيات الياباني منتشره جدا فعاجباه جدا .. بس طبعا العربيات هناك فرق السماء والارض ما بين هنا فهو مش مجرب العربيات هنا وهو خايف بردو عشان دي اول عربيه لينا في مصر ..

انا بصراحه زهقت من التفكير ومش عارف ارسي على اي حاجه ..

قديم 26-10-2012, 10:24 PM   #9
ahmed el gendy

التخصص العملى : مندوب دعايه طبيه
تم شكره 21 مرة في 17 مشاركة
بروفايل ahmed el gendy's Profile   البومات صور ahmed el gendy's Photo Album   اضف ahmed el gendyالى قائمة اصدقائك   جروبات
ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr-osama مشاهدة المشاركة
تمام كلامكم جميل .. واحنى استعمالنا هيكون بسيط جدا وفي المدينه غالبا مفيش سفر كتير اوي ..

بس المشكله ان الوالد في السعوديه وواخد على العيشه هناك وهناك طبعا العربيات الياباني منتشره جدا فعاجباه جدا .. بس طبعا العربيات هناك فرق السماء والارض ما بين هنا فهو مش مجرب العربيات هنا وهو خايف بردو عشان دي اول عربيه لينا في مصر ..

انا بصراحه زهقت من التفكير ومش عارف ارسي على اي حاجه ..
هانصحك بحاجه ممكن تستغرب بيها اعمل حسابك انك تجيب عربيه تقعد 5 او 6 سنين ومجرد ما تفتح بقها غيرها يعني ممكن تجيب عربيه كوري وتغيرها بعد 5 سنين وهتبقي مبسوط احسن ما تجيب عربيه ياباني وتخليها معاك 10 سنين عشان تحلل القرش اللي اندفع فيها
يعني انا مثلا كان معايا لحد من ايام كورولا 1993 عربيه غنيه عن التعريف ثبات ملهوش مثيل علي سرعات 160 ولسه جايب من يومين بالضبط فيرنا 2013 كله قعد يقولي بقي تنزل من تويوتا تركب فيفي بصراحه انا اقتنعت بكلامهم ف الاول لكن ف الاخر نفضت وجبت فيرنا علي قد الفلوس اللي معايا وعامل حسابي بازن الله ابيعها بعد 5 او 6 سنين ولوسالتني دلوقتي هاقولك الفيرنا افضل من ناحيه راحه البال لكن التويوتا تتفوق ف حاجتين الامان والثبات ع السرعات العاليه بس انا حلتها من عندي وقلت اخرك ف السرعه من هنا ورايح 100 حلو قووووي وخصوصا اني مش باسافر كتير

اللي عاوز اقوله لك عشان متغلطش زي ناس كتير مفيش حاجه اسمها عربيه العمر هتجيب كورولا مثلا وتغيرها بعد 5\ سنين يبقي كده تمام لكن لو مش هتغير كل 5 سنين يبقي هاتلك اي عربيه زيرو حتي لو رخيصه وحوش الباقي لما تيجي تغير بعد 5 سنين افضل مليون مره من عربيه تقعد معاك 10 سنين

واسف ع الاطاله وعن خروجي عن الموضوع الرئيسي بس حبيت انصحك
من اشهر مواضيع ahmed el gendy في مصرموتورز

ahmed el gendy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-10-2012, 05:29 PM   #10
maro007

الخبرات: السيارات
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
بروفايل maro007's Profile   البومات صور maro007's Photo Album   اضف maro007الى قائمة اصدقائك   جروبات
maro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to all

الكرولا أحسن طبعا و ممكن سوبارو أمبريزا الجديدة
عربية ملهاش حل و 4*4 و ثابتة و يابانى بس عيبها
قطع غيارها مش متوفرة و سعر أعادة البيع مش حلو
من اشهر مواضيع maro007 في مصرموتورز

maro007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-11-2012, 03:46 PM   #11
محمد خليل خليلو

بروفايل محمد خليل خليلو's Profile   البومات صور محمد خليل خليلو's Photo Album   اضف محمد خليل خليلوالى قائمة اصدقائك   جروبات
محمد خليل خليلو will become famous soon enoughمحمد خليل خليلو will become famous soon enough

هات صني سوبر صالون الجديدة او ميتسوبيشي شارك لو الفلوس زايدة معاك او القشقاي عربية جميلة جدا جدا الله يوفقك لك سلامي

محمد خليل خليلو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس